Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Salgstall Conan Exiles - Xbox. Daglig oppdatering

Jeg er softwareutvikler, men ikke i spillbransjen. Har hatt endel prosjekter hvor ting er blitt delt opp for å redusere risiko. :slight_smile:

Jeg mener at Funcom heller burde kjøre full release på PS4/PC/XBOX i Q2 2018 enn i Q1 hvis det lar dem redusere risikoen på lanseringsdagen fordi det først og fremst er en content update. Nå skal det sies at de var flinke til å finne release-vinduer for CE, både på PC og Xbox.

3 Likes

Flinke til veldig mye Funcom. Inkludert å finne releasevinduer som du påpeker. Kan også nevne evne til å skape blest rundt spill, community feedback og nytenkning rundt etablerte praksiser. Gjennomføringsevne rundt release er de derimot direkte dårlige på.

Med hvordan Funcom kursen har fungert så ville vi vel havnet på 1,5x med en sånn nyhet.

Funcom sin jobb er først og fremst å levere gode resultater over tid. Selv om mine aksjer kortsiktig får redusert verdi ville det vært rett om de selv tror det ga mest inntekt.

La nå Funcom få jobbe i fred i 7 mnd til. Det blir mars 2017, se hva de har utrettet på de foregående 7 månedene.
Ikke glem hva våre kjære kinesere påførte dem av arbeidsmengde, i flere mnd etter release.
Tror feilene med nytt content kommer til å falle drastisk fordi de har allerede rettet mange av dem fra før.
Neste landutvidelse tror jeg (å håper) inneholder mye mindre bugs.
Lærings kurven har være bratt for Funcom i henhold til unreal engin 4.
Mange av fellene de har gått i er nå oppdaget og gjøres ikke igjen.
Ikke sikker på dette men var ikke Conan utviklet med dreamworld motoren? Her måtte viss det er tilfellet, de delene av spillet som er overført til CE konverteres til UE4.
Dette kan ha gitt større problemer enn viss Funcom lager ett spill fra grunn der UE4 er med helt fra bånn.
De siste linjene er bare tanker jeg gjør meg, kan for lite om spillutvikling til å si noe konkret.

Selv om jeg ser hva du mener, så er det gjerne slik at de kunne brukt 6-12 måneder ekstra på testing osv. I det de lanserer så kan det fortsatt crashe fullstendig. Da vil du være like langt, bortsett fra at utviklingen vil være kommet mye kortere. Med mer testing så er en helt avhengig av å stoppe opp utviklingen. Skal en teste godt ut i forkant så må en kjøre alpha testing og gjerne beta testing med store mengder folk. Da blir det derimot veldig vanskelig å kjøre på samme måte med launch hype.

Personlig synes jeg EA slik de gjør det er et veldig godt alternativ. Det er strengt tatt en betalt beta hvor en reduserer forventningene. En får raskere ting ut selv om det er ingen tvil om at det har sin pris. Synes slik de gjør det med test live serveren også at de gjør veldig mye riktig. Her tror jeg det bare er å bygge videre på det de holder på med å dra med seg den erfaringen de får.

Det er mange veier til Rom, så hva som er best er vanskelig å si. Må derimot si at alt i alt synes jeg de gjør såpass mye riktig at jeg personlig ville bare kjørt på videre. Tror Funcom har en veldig lys fremtid.

3 Likes

Ser at poenget mitt ikke kommer helt klart fram. Hvis du ser på PC-releasen av CE i august, så inneholdt den både gameplay og expansion-content. Jeg mener at hvis Funcom kunne klart å komme med gameplay oppdateringene noen uker før launch, så kunne de løst de tekniske problemene de skapte før de slapp expansion-innholdet, som økte aktive spillere siste to uker fra ca 35k til 120k(?). Da hadde du gitt de som kom tilbake til spillet, og de som kjøpte det for første gang en bedre opplevelse, mens de 35k som spilte det fra før av ikke hadde fått noen dårligere opplevelse.

Kort sagt, jeg foreslår ikke at Funcom tester et EA-spill i månedsvis før de slipper en oppdatering, men at de optimaliserer lanseringsprosessen og den påfølgende patchingen ved å få de kritiske delene av spillet ut noen uker før de kommer med content-patchene. :slight_smile:

Funcom jobber med saken, og det er klart at de ser på dette fra alle sider for å ikke gå på samme smell ved full-lanseringen.

7 Likes

Enig i poenget ditt, men på en annen side så tror jeg funcom har lært og det fakta at de har tatt inn et 3dje parts firma for å bistå med QA er et godt fremskritt. Men for full launch og PS4 launch hadde det ikke gjort noe om de gjerne patcha pc først. for å fjerne de verste bugsa før de gikk over til xbox og til slutt final launch og ps4

2 Likes

Jeg tror det hadde holdt å patche gameplay-relaterte ting på PC i god tid før full-lansering, og så kun ha content patcher og bugfixer den siste tiden før full lansering.

Problemet med en lansering som blir spredt ut som du beskriver her er at hypen da blir spredt utover, noe som gjør det vanskeligere å komme på toppen av bestselgerlistene, noe som igjen gjør det vanskelig å selge bra.

2 Likes

Det er sant, alternativet er å kjøre ALT på live serveren en uke før for å sjekke ut status

US reviews Xbox 31/8. 80stjerner/25= 3.20 i snitt.

Totalt reviews: 3857/1267= 3.045. Her har det skjedd noe med antallet. Var nesten 1300 reviews totalt. Noen teorier hvorfor noen bare forsvant?

Godt det var dårlige reviews som forsvant ihvertfall :wink:

2 Likes

Helt sikkert noe med trial versjon å gjøre.

1 Like

7 november kommer xbox one x. ser for meg at CE kommer til å bli smood på kraftigere console. Har funcom sagt noe om CE aktiviteter/salg i forhold til xbox one x lanseringen?

1 Like

ER annonsert at det kommer en egenversion for xonex ja

1 Like

ER?
Må de lage egen versjon av CE for xboxonex i tillegg til vanlig xbox?!

Det er nok heller snakk om at den kan konfigureres litt anderledes, mer eyecandy og/eller høyere oppløsning.

3 Likes

Som christian sier, det er en xbox version med bedre grafikk.

1 Like

X Box lanseringen har vært en flopp i forhold til CE på PC hemmet med en hel del tekniske feil og aksjen straffes for det i dag.

Vi får bare håpe lanseringen på PS4 ikke er like amatørmessig og at en kan selge noe bedre her. Tror ikke salget har vært spesielt høyt på XBox, og det bekrefter jo også Funcom selv i egen omtale i dag.

Det var overhodet ikke priset inn at xbox lanseringen skulle gjøre det like bra som PC-lanseringen, men det var kanskje ikke det du mente heller?

Bra :+1: håper funcom benytter ny-console-lanseringen til å pushe salg av CE