Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Selvangivelsen 2017

Her stiller vi spørsmål vedrørende utfylling av selvangivelsen.

Mitt første spørsmål er ka fanden er dette for noe piss??

Inntekter fra aksjer mv. inngår i grunnlaget for inntektsskatt (alminnelig inntekt). Skatten på alminnelig
inntekt er 25%. Det er høyere skatt på inntekter fra aksjer mv. (28,75%). For å få fastsatt riktig skatt
> må inntektsgrunnlaget fra aksjer mv. oppjusteres med en oppjusteringsverdi som utgjør 15% av inntektsgrunnlaget.
Oppjusteringsverdien fremgår under. Tilsvarende oppjusteres tap ved realisasjon.
Se rettledningen til Aksjeoppgaven (RF-1088).

De bare slenger på 15% skatt ekstra på inntekt ved aksjer?

Kan slenge på at jeg ungikk smell i år! Får igjen på skatten! Litt av de er brukt på ROBOTKLIPPER til plenen!

1 Like

15% “mer” enn 25%. altså 0.25 * 1.15 som er lik 28,75%.
Det ville nok vært bedre å skrevet “med 3,75 prosentpoeng”.

Det du må gjøre er hvis det er innberettet med 25% av inntekten så skal du bare ta å gange alle inntektene med 1,15 - så har du det korrekte beløpet for innrapportering. (med “alle” menes alle inntekter fra aksjer, ikke andre inntekter :stuck_out_tongue:)

2 Likes

W00t! Jeg får igjen på skatten! For første gang på 4 år eller noe. Merkelig for jeg la ned et firma i fjor, og nå får jeg igjen penger. Konklusjon = det lønner seg IKKE å drive egen bedrift i Norge.

4 Likes

Selvangivelsen, hva er det? :slight_smile: Heter skattemelding nå vel :slight_smile:

3 Likes

Går vel sørgerlig i minus i år som i fjor og året før osv

1 Like

For å kaste en brannfakkel; Det ikke er sørgelig med restskatt og at det ikke er noe å feire med å få igjen.

Får du restskatt betyr det bare at du har fått for mye penger tidligere i året, med mulighet for å investere dem og få avkastning over renten på 0,38% per år frem til det må betales som restskatt. Får du penger igjen så er det bare rente på 0,56% per år på det, mao. er det å skatte for mye en svært uklok måte å spare på.

3 Likes

Jag lider med alle dere som bruker aksje- og fondskonto. Skjønner ikke hvordan de som kjører intradags trading gidder å bruke aksje- og fondskonto. Med all den jobben hade jag driiiiitttiiiiii i fradraget

1 Like

Er da ikke så mye jobb :wink:

Hvilket fradrag? :slight_smile:

Sikkert nyttig for noen :

1 Like

Hei. Må bare komme med ett spørsmål. Jeg har ca 150-200trades i utenlandske aksjer som må MANUELT fylles ut vær kjøp/salg. Dette gidder selvfølgelig ikke jeg. Det jeg gjordet var bare å skrive inn summen også legge årsregnskapet for aksjekontoene som vedlegg. Har noen av dere erfaring med dette?

Netfonds har en ferdig utfylt pdf. Jeg skrev den inn manuelt ettersom jeg bare hadde to realisasjoner.

Årsmeldinga fra aksjekonton kommer i en PDF. Men alle utenlandske aksje må man selv skrive inn på selvangivelsen og da skal man skrive inn vær kjøp/salg. Dette blir ikke rapportert fra meglerhuset du bruker til skatteetaten.
Det jeg gjordet var bare å bruke skjemaet hvor man skrivet inn en sum framfor vær enkelt transaksjon også la ved PDF-fila av årsregnskapet. Det er ikke riktig måte, men håper det ikke blir noe problem.

Netfonds gir deg en ferdig utfyllt RF-1059 var det jeg prøvde å si. Ikke testet å bare sende den inn.

Ferdig utfylt for utenlandske aksje? Er Netfonds en god handelsplatform?

Veldig god platform og veldig kjekt med det ferdigutfylte “utenom-vps skjemaet”. Men vær OBS på at det kan være dobbeloppføring av noen (kun norsk-registrerte?)ETN/ETFs som allerede var på skattemeldinga.

Jepp, men det er en pdf, så vet ikke hvor happy skatteetaten blir hvis man bare legger den til som et vedlegg. Det burde jo egentlig gå greit da. :slight_smile:

Har ihvertfall funket bra for meg. Har aldri hatt noen problemer.

De har to pdf-er i år, en for de som er meldt til skatteetaten fra før av og en for de man må melde selv. Veldig praktisk.

Ja, og det er nettopp på den “man må melde selv”, jeg fant feil(blant etfs)…

Jeg synes det nye navnet “skattemeldingen” høres mye bedre ut en “selvangivelsen”.

Tipper selvangivelsen blir forbeholdt vår generasjon på samme måte som de som er eldre sier “fjernsyn” enda.

1 Like

Tapte ca 4k på aksjer i fjor, er det ikke slik at man får 28,7% tilbake? Kan ikke se at jeg har fått noe