PLEASE! - En liten aftenbønn fra undertegnede:
La oss holde diskusjonen på et overordnet nivå - altså la oss diskutere shorting og shortposisjoner generelt. La oss holde den evinnelige short diskusjonen knyttet til enkeltaksjer i trådene for de respektive aksjene.
Jeg starter en ny tråd som en spin-off fra et innlegg jeg la ut på Nano-tråden.
Etter mye fundering frem-og-tilbake faller jeg til stadighet ned på at shortposisjonen i de ulike aksjene hvor jeg er eksponert er ganske så uinteressant for min egen del når det gjelder min egen vurdering av selskapet, aksjen, selskapsverdien og aksjekursen. Det er rett og slett er utrolig forstyrrende element som jeg ikke orker forholde meg til - det kompliserer mer en det gjør nytte. Mang en gang har jeg latt meg “lure” eller “forvirre”.
Der hvor jeg derimot tar den inn i mine vurderinge er hvordan jeg tror shortposisjonen skaper et “negativt trykk” (og senere et positivt drag) i markedet - gjerne når shortposisjoner åpnes og lukkes. Den psykoligiske effekten - gjerne uttrykt ved paranoia, hausse og baisse tilstander på ulike forum - ser jeg også en verdi av å vurdere.
Forøvrig er jeg helt enig med @Savepig som ved flere anledninger uttrykker stor irritasjon og skepsis over Short Sale Register.
I dagens samfunn kunne de fint offentliggjort hele denne drittlisten i sanntid, med full tilgang på hver minste posisjon. Selskaper som f.eks. InFront hadde garantert massert de dataene og laget fine grafer, tabeller og andre verktøy. Jeg ser faktisk ikke en eneste god grunn til dagens “steinalderløsning”.
Hva tenker folket om verdien av å følge shortposisjoner og størrelsen på shortene?
Tar jeg feil når jeg velger å se stadig mer bort fra denne faktoren, som jeg selv mener fortjener mindre oppmerksomhet?
Kjør debatt!