Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

2 Likes

Friskt…

Ned å lukke GAP eller gjelder ikke sånt her :laughing:

Lykke til med å prøve å analysere denne teknisk :sweat_smile:

Her er det ekstrem FOMO i tillegg til short, så her gjelder ikke noe…

Live coverage for de som er interessert :sweat_smile:

1 Like

særdeles trivelig type :smiley:

5 Likes

Er ikke helt enig i premisset her, man selger jo ikke en aksje man eier, men som man låner. For å benytte analogien, jeg kan “shorte” en bil ved å låne den av deg, selge den, og så kjøpe samme modell tilbake litt senere når den har falt i verdi. Blir litt vanskeligere med hus da, men prinsippet er det samme. Hvis alle bare har lov å mene at “stonks go up” så forstår jeg hvor han kommer fra, men jeg synes det er bra shorting er lov. Det burde bare vært enklere (like enkelt som å gå long).

2 Likes

Shorting kan jo være en akselerator den veien som vi ser.

Musk liker nok også at shorting er lov. Tesla hadde ikje vært så høyt priset uten shorterne som må kjøpe seg ut av posisjonene. Renter for man også (uten at jeg vet om Musk låner ut aksjene sine da, men regner nesten med det i og med at han er superlong).

1 Like

Problemet er vel heller når man shorter mer en det er aksjer i markedet.

3 Likes

Helt enig med deg Nocturne!

Hvis du låner bilen med forpliktende avtale om å gi tilbake tilsvarende om 100 dager kan du naturligvis selge den i mellomtiden:)

2 Likes

Evt. problemet er at store aktører bruker shorting til å manipulere prisingen, og i verste fall ødelegger selskaper. Kan man regulere shorting slik at den ikke kan misbrukes? Hvor skal grensene settes? Er det greit om man kan shorte 1%, 10%, 50%? 1% er kanskje ikke merkbart for et selskap solid selskap, men kan være ganske ødeleggende for feks. små biotek selskap som bruker emisjoner for å hente kapital til å gjennomføre studier. Dessuten er det ikke nok å regulere, man må også ha noen som håndhever reguleringen, hvis det er for komplisert til å håndheves så er reguleringen av lite verdi.

4 Likes

Jeg er for fri markedskapitalisme, noe som innebærer at hvis markedet mener en aksje skal ned, ja da skal den ned. Problemet med oss i Norden er at vi har så få muligheter til å shorte, folk som ikke er så «inne i aksjer» vet jo ikke hva shorting er engang. Vi er indoktrinert til å tenke at shorting er noe som er «bad» fordi vi ikke liker når folk shorter aksjer vi er glade i.

Jeg synes shorting har fått et ufortjent bad rykte. For det første; alle short aksjer må på et eller annet tidspunkt leveres tilbake. Dette er latent kjøpspress i aksjen (ref. Gamestop). For det andre; shorting tilfører likviditet i markedet. For det tredje; shorting gjør at man unngår euforiske bobler – hvis en aksje stiger til himmels og langt over fair value, vil man til slutt ende opp med veldig dyre aksjer som ingen har råd til. Vi vil jo kjøpe billig og selge dyrt?

Shorterne kan hjelpe oss å få aksjen ned på jorden igjen.

Til slutt: academic studies and real-world experiments have shown that short sales improve market efficiency.

1 Like

Jeg har ingen direkte erfaring med shorting. Jeg synes konseptet er spennende, men jeg er til dels risikoavers. Jeg ser poenget ditt med at shorting er med på skape dynamikk i markedet. Men jeg er usikker på det er løsningen på euforiske bobler. Shorting har ikke gjort noe for å svekke Tesla aksjen. Tesla aksjen har vært et populært mål, sikkert noe med at prisingen ikke henger sammen med tradisjonell verdisetting av selskap. Shorting har ført til Gamestop boblen. Hadde ikke Gamestop blitt shortet +100% så hadde ikke kursen gått til himmels, og vi har ennå ikke sett utfallet/konsekvensen av. I den siste podcasten Finansredaksjonen prater de temaet GME, sosiale medier og aksjekurser (men ikke om shorting).

Greit med short av aksjer, men da må det også være lov å kjøpe aksjer!

Det er opp til kjøper og selger å avgjøre om de synes prisen er riktig eller ikke.

Man kan ikke - i ett fritt marked - plutselig gå inn å ta bort kjøps muligheten kun for en gruppe fordi det plutselig ikke passet interessen til de som holder short posisjoner.

I går ble handelsplattformer - hvor eiere indirekte også hadde short interesse -plutselig endret til at det var lov å selge, men ikke kjøpe, fordi det var av interesse for de som holdt shortposisjoner.

Klart det blir bråk av sånt.

Og når man er så dum/grådig at man shorter stort sett det som finnes av free float aksjer og mere til så får man også tåle at det ikke nødvendigvis går den veien man ønsker.

Blir spennende å se utfallet av dette.

4 Likes

Regner med det var dempet pga flokk mentaliteten, er ikke bra når det blir aktivt gått inn for å manipulere det opp heller…

1 Like

Helt enig i at man ikke kan hindre folk i å handle, enten det er kjøp eller salg. Det er jo en forutsetning for et fritt aksjemarked. Jeg synes heller ikke det bør være lov å shorte mer enn free float, det høres jo helt idiotisk ut :sweat_smile:

https://marker.medium.com/i-run-a-public-company-5b6347fc0b1f

Man bør ikke å ha Shortere får å bedømme om en aksje er billig eller ikke eller overkjøpt for den slags skyld. Før i tiden priset vi aksjer Basert på Inntjening og ikke kursmanipullering…

Jeg kan Momentum Trading og jeg lever av å kjøpe å selge med shorterene…Eller shorterene sitt mønster om jeg kan si det sånn .

Jeg syns det er meget urettferdig at de store fonda kan ta fortjeneste både opp og nedturer. Samt at de har tilgang til dataprogrammer som styrer helle kursbildet.

Og med alt dette så blir forskjellene mellom fattig og rik bare større og jeg vil si forskjellene er på et ekstremt Nivå i disse dager.

3 Likes