Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

Med all respekt til dere som har adskillig mer peiling på dette enn meg, men her virker det som om flere enten sitter i store short- interesser/posisjoner, er ultra- naive, eller rammet av kollektiv «ammetåke»…

Mine tanker om shorting:

Shorting er ene og alene noe svineri som er pakket inn i fint gavepapir, påklistret til/fra lapp festet med karamellisert sukkerspinn, og omkranset med honningdyppet silketråd for å lure enda mer sparepenger utav intetanende, uforstående, forhåpningsfulle, godtroende, småsparende småsparere…

Her på tråden, og andre forum, blir shorting nærmest fremstilt som en positiv motvekt for å unngå «euforiske bobler», og for å skape dynamikk i markedet… KOM AN…!

Noen tanker, og arrester meg hvis jeg bommer(men vent til Søndag slik at jeg kan svare, i dag, Lørdag, skal jeg på skitur)…

Med dagens handel av aksjer som er fullstendig styrt av algoritmer og roboter som trader, hva skjer med kursutviklingen til et selskap som legges under stor, eller liten «short»…?
Shorten vil jo som all annen relevant info om selskapet bli en del av algoritmene og dermed robotenes handelsmønster i det aktuelle selskapet, eller?

Finnes jo utallige eksempler på selskaper under stort shortpress, og deres aksjekurs som nærmest er låst i nedadgående trend, stort sett pga robothandel som blokkerer rettmessig oppgang…

Når man da topper denne styrte robothandelen med manipulative, griske aktører i finstasen med større ressurser i bakhånd enn min kalkulator kan regne ut, som innehar store shorter med ønske om å presse kurs ned i kjelleren for enda mer penge til sin allerede overfylte binge, ja så er man ganske hjelpesløs, eller.?

Hvis jeg driver selskap innen en sektor, og er av typen som ikke liker at andre gjør det samme, og tilfeldigvis tilhører en gruppering hvor mine felles bekjente innehar litt mer kjøpekraft enn gjennomsnittet, og som kan avse en slant eller to for en short eller to, så er det særdeles lett å ilegge mine konkurrenter en ekstra utfordring hva angår kursøkning og innhenting av ofte kjærkommen kapital for videre- utvikling av deres produkter og verdiøkning, eller.?

Dette kan jeg jo selvfølgelig også klare på egenhånd hvis lommeboken ikke passer i baklommen, og jeg må trille Samsonite-kabin-kofferten min med meg til stadighet for å oppbevare den svulmende skinnlefsa som lekker rektangelformede papirlapper og svarte-gull-belagte hardplastkort i drøssevis…

Litt som nevnt ovenfor, bare at jeg som har masse midler for mye, ikke liker trynet på den personen som drifter annet selskap på børsen.
Det kan være grunnet at personen faktisk er stygg utseendemessig, har konkurrerende interesser som meg selv, kommer fra feil by, feil miljø, vi henger i forskjellig krets, rett og slett en jeg med min enorme formue ikke liker, og som jeg ikke ønsker skal lykkes med sitt/sine selskap.
Da er det vel lett å legge en short på selskapet for å blokkere en oppgang, med god hjelp av robotene og algoritmene, eller.?

Og sist, men ikke minst, så muliggjør jo shorting at etter at kursen på utvalgte aksjer er hausset av både meglende hytter, hus, spa og hotell til skylaget er passert med god margin(som en euforisk boble), og hvor utvalgte dresskledde herremenn/damer med oppbrukte lommetørkler er velinformert om kommende utvikling, og akkurat i tide fikk salgs-napp på toppen av tsunami-bølgen, også kan berike seg dobbelt på nedgangen i kursen som plutselig oppstår stikk i strid med analyser, kursmål og ekspertuttalelser fra nevnte hytter, hus, spa og hotell, mens bølgen sveiper over de fleste andre småtroll som ender opp med snøret hektet fast i bunn, og uten mulighet for å unngå å bli den betalende part for de andres formuende opptur…

Nei, shorting er litt som når banken ringer og skal selge deg forsikringer, fond og pensjonssparing.
De får det til å høres lekkert og flott ut, du skal jo selvfølgelig bli søkkrik og få alle godene for at du lar dem styre skuta mens du betaler turen med dine midler, mens det i realiteten er røveri fra start til slutt.
De eneste som tjener på det, er banken…

Shorting er ødeleggende, destruktivt, muliggjør samarbeid og innsidehandel, og vanskeliggjør kontroll og oversikten av en allerede uoversiktlig bransje…

Men det er vel akkurat derfor det er blitt så populært…:man_shrugging:

Mvh

12 Likes

Det er du som er naiv!

All argumentasjonen din kan speilvendes, og så gjelder den like mye for kjøp og pumping av aksjer også…

Jeg skjønner ikke denne iveren etter å fordømme shorting, spedd i masse oppgulp uten innsikt fra diverse nettfora. Hvorfor er det moralsk høyverdi å kjøpe en aksje, men ikke selge?

Bare kjøp skal være lov! Aldri selg! Alt skal bare opp! Ingen skal gå konkurs! Opp opp opp! STONKS!

Gi med et jævla godt eksempel på et firma som hadde livets rett som har blitt shortet ihjel, og overbevis meg?!

5 Likes

Er det nok interesse i markedet for en aksje, er den umulig å holde nede med shorting. En av de beste eksemplene på det er Tesla.

3 Likes

Kan til dels godt følge dig cagey2, og selvsagt skal det være muligt at SÆLGE…

Men at påstå at dem der er imod shorts, mener at “”bare kjøp skal være lov! Aldrig selg!”” er en noget for stor udtalelse…

Udover det helt logiske, at man IKKE kan købe, når der INTET er til salg - så er der for mig at se, ikke nogen der er imod short, som mener det er forkert at sælge, hvilke alle vel på et eller andet tidspunkt jo gør.

Det der gør jeg er noget kritisk til shorts (men ikke fuldt imod) - er den ganske simple at man sælger noget man IKKE ejer (Jooooo, ved godt man låner, og skal levere tilbage)

Shorts KAN have sin berettigelse, og KAN medvirke til en mere balanceret værdisætning, men jeg synes at se, at shorts desværre i større og større grad IKKE bruges for at sætte denne balancerede værdisætning.

Tværtimod, så med de muskler især hegdefonde har, så er det snart mere reglen end undtagelsen, at shorts primær bruges til at tjene penge, ved at presse prisen langt længere ned, end den balanceret værdi…

Oggggg, klar over at dette også kan ske den anden vej - den helt store forskel her er at ingen reelle købere er interesseret i at købe for dyrt (presse kursen unødigt op) - men at shorterne har som mål og interesseret i sælge FOR BILLIGT (presse kursen kunstigt ned)

Og herved er den primære årsag til det mest brugte shorter argumentet (balanceret værdi) jo kommet lidt på afveje…

Deraf min kritiske holdning til short…

Men i det hele taget er jeg meget kritisk til hedgefomde m.fl. som jo ikke er interesseret i reelle og rimelige korrekte prissætninger, men mere på med deres økonomiske muskler at presse prisen op og ned efter forgodtbefindende…

Stakkels biotech selskaber som løbene har brug for emmisioner, er jo det rene slaraffenland for shorterne…

Sidst er klar over at ikke alle store er sådan, men synes at der er en kedelig tendens - til gengæld kan man jo sige, at det jo kan give en selv, nogle gode muligheder for køb til en god pris (eller salg for den sags skyld)

5 Likes

Kan være interessant å følge med på denne saken. Virker noe suspekt å publisere en negativ rapport og være short, aksjen er ned 20% på to dager etter rapporten… :roll_eyes:

Enig, men dette er jo noe meglerhusene gjør hele tiden. Kjøp/salgs anbefalinger og agering, gjerne ikke selv men indirekte, deretter.

1 Like

Ditt innlegg var bedre og mer balansert synes jeg. Et par momenter jeg vil gjenta.

At alle short salg må være dekket er en selvfølge.

Og at som ved ubegrunnet pumping bør man kunne shorte, så vil markedet fritt kunne kjøpe ved ubegrunnet og overdreven shorting. Det vil jo være meget gode kjøp som du sier.

At det finnes store, veldig veldig store markedsaktører som til en viss grad kan styre markedet, er det vanskelig å komme utenom uansett.

Jeg har ikke selv shortet men har været i aktier der har været shortet hårdt ex Bavarian og Pandora. I sig selv mener jeg det er ok man kan shorte men nogle gange virker det til der køres hårdt på - ex Bavarian - med formål måske at udmatte investorer der kaster aktier med tab?
Det jeg er mest imod er når handlerne er anonymiseret således det er umuligt at se hvem der handler hvad og hvornår. Det var informativt i Bavarian som jeg selv fulgte og man kunne i det mindste se/forudse kursbevægelser i forhold til “anonymos broker” aktivitet.
Jeg ved ikke bestemt men har læst mig til at mæglere har den adgang også til at se ex stop loss etc. Hvis det passer så er vi små investorer jo blot høns i en ulveflok?

3 Likes

Ja, er nok mye shady business som foregår på den måten. Begynte å se Billions i helgen (ja, jeg henger etter), og i episode 4 sesong 1 gjør de akkurat slike ablegøyer, men havner i en short squeeze. GME saken har i allefall avdekket noen feil i systemet i det minste, om ikke annet… :blush:

1 Like

På ingen måte.

Dette er akkurat det samme som å kjøpe seg opp i en aksje, og så la seg intervjue og forklare horfor man er positiv.

Poenget med shorting er faktisk å gi folk økonomiske incentiver til å dele negativ informasjon med markedet, slik at man får ett mest mulig opplyst marked. Ellers vil markedet bare ha aktører som har finansielle incentiver til å være positive eller holde kjeft.

4 Likes

Jeg forstår ikke hvor du vil hen, jeg er ikke i mot shorting, men haussing og baissing er alltid en gråsone. Det er en grunn til at folk (i allefall i US) hele tiden må ut med “not financial advice” for å ikke bli saksøkt. Nå sier jeg ikke at de har gjort noe ulovlig her, men å bygge en posisjon over tid og så publisere rapporten når man er fornøyd virker suspekt er alt jeg sier.

2 Likes

Senk terskelverdien for både rapportering og publisering av short.

Og innført full rapporteringsplikt om at man har lånt ut aksjer.

Og bort med anonymisert handel.

Innsyn og transparens

14 Likes

Jeg ser ikke helt poenget. Det er jo åpenbart at man bygger en posisjon først, og deretter deler korrekt og sannferdig informasjon til resten av markedet om hvorfor du er bull eller bear. Hva er suspekt med det?

1 Like

Menneskets innebygde negativity bias gjør at jeg mener shorting skulle hatt strengere krav til transparens enn det er i dag.

1 Like

Så enkelt er det.

I en teoretisk situasjon så kan man se for seg at shorting kan ha livets rett. Men i HFT-helvete som er moderne børs er ikke dette altfor relevant.

Man trenger ikke se lenger enn til mindre likvide aksjer på OSE. Én enkelt, mindre short kan ***kjøre papiret i uoverskuelig fremtid.

I superlikvide aksjer er problemene færre. Der kan ikke en enkelt shortaktør bestemme retningen på resten av robotene (som jager den ene eller andre veien i flokk).

Edit:

Alt blir gjort (enda) verre av at handelen har blitt anonym.

Har ikke noe imot konseptet short, men når det ikke er transparens og rammevilkår/reguleringer som muliggjør at det «fungerer» etter den påståtte hensikten, så er fenomenet negativt.

6 Likes

Enig. Hadde vi hatt åpenhet om hvem kjøper og selger er slik som i Sverige, og mange andre børser, så hadde det blitt mindre av den suspekte handelen hvor market maker eller annen (hedgefond) aktør sitter og dumper aksjer til seg selv for å få ned kursen. Ved å følge aksjer tett over tid så ser man et handelsmønster som tilsier det, samt reaksjonene på de kjøp og salgs ordrene jeg legger ut, forteller meg at dette skjer i stort monn, nettopp fordi det ikke er åpenhet . I alle de ca 40 aksjene jeg har hatt de siste årene så er det krefter som skal ha aksjen ned med en gang det er lav/moderat omsetning. Og hvor viktig er algoritme handel for å få ned kursen? Se vedlegg fra siste handler på Polarcus den 3 Februar. 11 av 12 handler er 4900…De som har fulgt denne aksjen det siste året vet hvor dyktig de er på å gruse kursen, med en gang omsetningen faller.

Linken tar for seg fondskunder og hvordan de taper på algoritme handelen, men det gjelder like mye for små aksjonærene i veldig mange selskaper:

3 Likes

Og vi vet jo fra Funcom at på Oslo børs er det i praksis lov å sitte og kjøpe og selge til seg selv på flere forskjellige kontoer.

5 Likes

Nettopp, og hvor lett er det ikke da å gruse kursen i en aksje? Når man tar opp dette med den noe latterlige "Stockwatch " avd på OB, får man som standard svar at de ikke kommenterer handel i enkelt aksjer, men at de har veldig gode rutiner på å fange opp kursmanipulasjon…

Kan vi forvente forandring den 1 mars, når de nye MAR reglene fra EU (market abuse regulations) blir innført?

Det er i alle fall påfallende impotente og passive tilsynsorganer (Stockwatch og Finanstilsynet). Mye av problemet er forsvinnende få ressurser og fravær av rettslig presedens i gråsonene (som i enkelte tilfeller er kullsvarte, slik man så i Funcom - hvor det ikke er helt sikkert siste ord er sagt).

4 Likes

Helt enig med deg her. Innsyn, transparense og lik tilgang til informasjon for alle! Dette er det en bør kjempe for. I kontrast til den meningsløse Reddit hypingen som foregår om dagen.

Men må si det er rimelig pussig at du virker å ønske dette i denne sammenhengen, men samtidig er så fan av Bitcoin der det er tilsvarende full anonymitet…

1 Like