Med all respekt til dere som har adskillig mer peiling på dette enn meg, men her virker det som om flere enten sitter i store short- interesser/posisjoner, er ultra- naive, eller rammet av kollektiv «ammetåke»…
Mine tanker om shorting:
Shorting er ene og alene noe svineri som er pakket inn i fint gavepapir, påklistret til/fra lapp festet med karamellisert sukkerspinn, og omkranset med honningdyppet silketråd for å lure enda mer sparepenger utav intetanende, uforstående, forhåpningsfulle, godtroende, småsparende småsparere…
Her på tråden, og andre forum, blir shorting nærmest fremstilt som en positiv motvekt for å unngå «euforiske bobler», og for å skape dynamikk i markedet… KOM AN…!
Noen tanker, og arrester meg hvis jeg bommer(men vent til Søndag slik at jeg kan svare, i dag, Lørdag, skal jeg på skitur)…
Med dagens handel av aksjer som er fullstendig styrt av algoritmer og roboter som trader, hva skjer med kursutviklingen til et selskap som legges under stor, eller liten «short»…?
Shorten vil jo som all annen relevant info om selskapet bli en del av algoritmene og dermed robotenes handelsmønster i det aktuelle selskapet, eller?
Finnes jo utallige eksempler på selskaper under stort shortpress, og deres aksjekurs som nærmest er låst i nedadgående trend, stort sett pga robothandel som blokkerer rettmessig oppgang…
Når man da topper denne styrte robothandelen med manipulative, griske aktører i finstasen med større ressurser i bakhånd enn min kalkulator kan regne ut, som innehar store shorter med ønske om å presse kurs ned i kjelleren for enda mer penge til sin allerede overfylte binge, ja så er man ganske hjelpesløs, eller.?
Hvis jeg driver selskap innen en sektor, og er av typen som ikke liker at andre gjør det samme, og tilfeldigvis tilhører en gruppering hvor mine felles bekjente innehar litt mer kjøpekraft enn gjennomsnittet, og som kan avse en slant eller to for en short eller to, så er det særdeles lett å ilegge mine konkurrenter en ekstra utfordring hva angår kursøkning og innhenting av ofte kjærkommen kapital for videre- utvikling av deres produkter og verdiøkning, eller.?
Dette kan jeg jo selvfølgelig også klare på egenhånd hvis lommeboken ikke passer i baklommen, og jeg må trille Samsonite-kabin-kofferten min med meg til stadighet for å oppbevare den svulmende skinnlefsa som lekker rektangelformede papirlapper og svarte-gull-belagte hardplastkort i drøssevis…
Litt som nevnt ovenfor, bare at jeg som har masse midler for mye, ikke liker trynet på den personen som drifter annet selskap på børsen.
Det kan være grunnet at personen faktisk er stygg utseendemessig, har konkurrerende interesser som meg selv, kommer fra feil by, feil miljø, vi henger i forskjellig krets, rett og slett en jeg med min enorme formue ikke liker, og som jeg ikke ønsker skal lykkes med sitt/sine selskap.
Da er det vel lett å legge en short på selskapet for å blokkere en oppgang, med god hjelp av robotene og algoritmene, eller.?
Og sist, men ikke minst, så muliggjør jo shorting at etter at kursen på utvalgte aksjer er hausset av både meglende hytter, hus, spa og hotell til skylaget er passert med god margin(som en euforisk boble), og hvor utvalgte dresskledde herremenn/damer med oppbrukte lommetørkler er velinformert om kommende utvikling, og akkurat i tide fikk salgs-napp på toppen av tsunami-bølgen, også kan berike seg dobbelt på nedgangen i kursen som plutselig oppstår stikk i strid med analyser, kursmål og ekspertuttalelser fra nevnte hytter, hus, spa og hotell, mens bølgen sveiper over de fleste andre småtroll som ender opp med snøret hektet fast i bunn, og uten mulighet for å unngå å bli den betalende part for de andres formuende opptur…
Nei, shorting er litt som når banken ringer og skal selge deg forsikringer, fond og pensjonssparing.
De får det til å høres lekkert og flott ut, du skal jo selvfølgelig bli søkkrik og få alle godene for at du lar dem styre skuta mens du betaler turen med dine midler, mens det i realiteten er røveri fra start til slutt.
De eneste som tjener på det, er banken…
Shorting er ødeleggende, destruktivt, muliggjør samarbeid og innsidehandel, og vanskeliggjør kontroll og oversikten av en allerede uoversiktlig bransje…
Men det er vel akkurat derfor det er blitt så populært…
Mvh