Hei
I år har det vært (og er) veldig mye suspekt short handel på Oslo Børs (OB), og da særlig innen olje, men også i en rekke andre sektorer. Siden dette fremstår som klar kursmanipulasjon har jeg noen spørsmål som jeg ikke har fått svar på fra noe annet sted. Verken OB, Finanstilsynet eller Finas dep har greid å gi meg svar.
1:
Hvor mye kan short aktøren selge til seg selv for å få ned kursen? Det er åpenbart at i mange aksjer så står samme aktør for en meget stor del av omsetningen, i aksjer med lite eller moderat omsetning. Det er forskjellig aggressivitet i de forskjellige aksjene, men som market maker (som alltid ser ut til å være short, siden jeg fikk real tids kurser, 1 juli i fjor.) så ligger man jo godt forankret på begge sidene av ordredybden. Altså kan man bare dumpe aksjer til seg selv og på den måten resirkulere aksjer til stadig lavere kurs. Nylig har jeg observert dette i bl.a EMGS, NODL, PLCS og SDSD med flere, hvor aktøren kan få kursen ned mange % med å dumpe en stor ordre. EMGS shorten greide på denne måten å fjerne nesten hele 5x kjøps ordredybden, tilbake for 3-4 uker siden. På den måten fikk han gruset kursen med ca 13% med den ene ordren, og så vidt jeg kunne se var det samme aktør som lå i kjøps dybden, basert på handels mønster og på mine ordre.
2
Stemmer det at disse short market makerne kun betaler 1 kr kurtasje og ca. 6% rente på det de låner?
Ref denne artikklen fra 2016:
3:
Hva er grunnen til at Oslo Børs nå hemmeligholder hvem kjøper og selger er? Så vidt jeg husker lå navnet på kjøper og selger under siste handel, frem til 2016. Denne åpenheten har de fleste børser, ink Stockholmsbørsen.
Hvor lett er det vel ikke å utføre kursmanipulasjon under slike forhold? Og hva "stockwatch"på OB driver med er det vel fler enn meg som lurer på.
Archer, Polarcus og SBX er 3 eksempler på aksjer som går ned på gode nyheter. Så vidt jeg kan se skjer det p.g.a moderat omsetning, og at short aktøren dumper ekstra mange aksjer etter slike nyheter. Se SBX vedlegg
4:
Er det noen som helst begrensinger på hva du kan programmere en (short) robot til å gjøre? Her finnes det så vidt jeg vet ingen konkrete, klare regler. Har ennå til gode å se en bull robot siste 15 måneder.
Ett eksempel:
Skulle det ligge en ekstern kjøper, som short aktøren ikke vil selge til, så opplever jeg stadig at det går inn ordre mellom øverste kjøp og øverste salg. (Dette skjer mens jeg ser på ordredybden) Altså en algoritme handel som ikke ligger synlig. Da skjønner jeg det slik at det enten er short aktøren som lager en (nedadgående) ordre til seg selv, eller en annen algoritme aktør som har programert handel på dette beløpet, og at ordren ikke trenger å vises i ordredybden. Dette kom frem i Aksjesladden nylig. Kan noen bekrefte det?
Eric Hunsader er en av verdens fremste eksperter på algoritme handel. Han var i Oslo i 2012 og da hadde E24 et møte med han hvor de gikk igjennom robot handler på OB. Han fant mye mistenkelig med en gang.
Observasjonene hans ble så vidt jeg vet ikke tatt til etterretning av noen instanser.
Ref: Her leker robotene seg mens Frontline dundrer i bakken – E24
Forøvrig har jeg registrert at finans media har skrevet fint lite om dette, etter 2012.
Nordnet sjefen skrev denne tilbake i 2011 ang. algoritme handel:
https://blogg.nordnet.no/kursmanipulerende-roboter-pa-børsen/?_ga=2.264980300.2109466554.1580665702-1513526785.1568179143&_gac=1.257332729.1580153054.Cj0KCQiAsbrxBRDpARIsAAnnz_OeTYuva5PTJJizgy_AnHT92IAXed7jk_tgyDDJy33r2yx1-5_GcrcaAmbiEALw_wcB
Kan ikke se at han har rett i følgende: “Det er strenge lover og regler mot kursmanipulasjon i Norge”
Vedlagte skjermdump viser hvor aktiv og dominerende 7500 roboten er i bl.a Archer.
Når du finner den 5 ganger i ordredybden i tillegg til siste handel, så sier det sitt.
Ellers ser 4900 roboten ut til å være den som blir mest brukt, og den er tilstede i nesten alle de ca 20 forskjellige aksjene jeg har og har hatt i det siste. 17500 går også igjen m. flere
5:
I start og sluttauksjonen kan short og vanlige aksjonærer, manipulere kursen med flere prosent, med 1 aksje. Eller som jeg også har sett klare indiaksjoner på, så kan short dumpe et høyt antall aksjer til seg selv for å få ned kursen både i morgen og slutt auksjonen.
Noen som vet om det er samme praksis på andre børser? Vil tippe denne manipulasjonen ikke er mulig på f.eks Stockholmsbørsen? Se NODL vedlegg
6:
For å skremme aksjonærer til å selge kan man ofte se at short legger ut store salgsordre som kun ligger ute, utenom åpningstid. Disse blir alltid fjernet eller kraftig redigert når morgenauksjon åpner kl. 08.15. Altså falske ordre som kun ligger ute for å skremme frem selgere.
Er det ingen restriksjoner på disse falske ordrene og kan market makere legge ut og redigere sine ordre utenom åpningstid på OB? Se NOL vedlegg.
Takk for konkrete svar