Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2020 (Skattetråden for alle)

Hei. Jeg flyttet over noen aksjer fra ordinær aksjekonto til ASK, men før jeg fikk satt meg inn i reglene om salg og fradrag, ble de solgt. Alt dette skjedde i samme kalenderåret. Tap på x antall tusen. Er det slik at jeg har tapt fradraget helt eller får jeg ikke føre det før kontoen er avsluttet? Noen annen måte å føre dette opp på? Takker for all hjelp.

Mener reglene er sånn at du må avslutte ASK kontoen.
Altså hvis du avslutter den nå i år, så får du fradrag for eventuelle tap neste år.

1 Like

Fradrag omkring aksjehandel skal føres i et eget skjema, sant? Har et inaktivt enkeltmannsforetak og mottok næringsoppgaven, men ikke aksjeoppgaven. Da jeg spurte skatteetaten hvor jeg kunne føre opp kurtasje og andre relevante utgifter, så fikk jeg beskjed om at dette ikke er fradragsberettiget, og beskjed om at jeg kunne levere den som den var (uten aksjeoppgaven altså).

Har ingen million-portefølje, men kjøper hver måned og selger en gang i blant. Hadde vært fint å fradragsføre kurtasjen om ikke annet.

Jeg har fått den gamle versjonen og har lagt inn fradrag knyttet til aksjehandel på “Andre fradrag 3.3.7”. Jeg trodde jeg burde legge til et vedlegg knyttet til dette, men fanen for vedlegg er deaktivert. Hvis jeg går tilbake til oversikten har jeg mulighet til å trykke på vedlegg, men når jeg prøver å legge til et filvedlegg får jeg følgende melding:

“Alle endringer i skattemeldingen skal registreres på aktuell post. Det er ikke nødvendig å sende inn eget vedlegg. Vi tar kontakt hvis vi ønsker mer informasjon …”

Hva gjør dere? Laster dere opp vedlegg som forklarer fradragene eller ikke?

Legger ikke ved vedlegg.
Snakket med skatteetaten, og de ønsker ikke vedlegg generelt.
De tar kontakt hvis de ønsker mere informasjon.

2 Likes

føres under 3.3.7 i vanlig selvangivelse (tap finansprodukter). NB at kurstasje hos norske megler er allerede innbakt i kjøp/salgskurs.

1 Like

dette fører meg til mitt neste spm. er det noen her som handler forex. hvordan fører dere dette? jeg regner med at RF10599 eller hva det heter må vedlegges. Jeg gidder ikke å føre hver trade. Settes det inn som CFD handel og så kan man bare ta totalen og resten vedlegges som oppsummert excel fil fra broker?

1 Like

Legger bare inn summene og skriver at dokumentasjon på enkelttransaksjoner kan forelegges.
Bare husk å oppbevare dokumentasjon i 10 år :grinning:

takk, og det er riktig at dette gjøres i vedlegskjema og det er CFD handel ikke sant?

Har ikke handlet CFD, men har oppgitt type handel( valuta, aksjer, andre ting), megler, total gevinst og totalt tap

ok, jeg tror i mitt tilfellet er det CFD handel, selv om brokeren ikke er market maker.

Har vi en komplett oversikt over fradrag relatert til aksjehandel?

Her er mine, sikkert noen jeg har glemt. Kom gjerne med innspill!

• VPS kost

• Mobil

• Pc/Mac

• Tlf abo

• Bredbånd

• Tek abo

• Sanntidskurser

• Infront/webtrader

• DN mf. abo

3 Likes

Bøker som er aksjerelatert ?

1 Like

Uspecifiserede utgifter til kontorhold, og finanstidsskrifter 3000,-

1 Like

Man kan dra denne så langt man bare vil egentlig, så lenge man kan forsvare og begrunne det man krever fradrag for. Det står ingen plass hvor aktivt man må kjøpe/selge aksjer, men at det må være et visst volum. På bakgrunn av et bra volum med handel i det aktuelle året:

Kostnader direkte forbundet med aksjehandel og info rundt dette, slik som VPS, Tekinvestor ab, sanntid, traderprogrammer, abonnementer på tidsskrifter/aviser osv som omhandler investeringer. Investorbøker hadde jeg glatt skrevet opp.

Deler av kostnad til datautstyr/mobil, mobilabonnement og bredbånd avhenger av hvor stor del av bruken som er til investering.

For meg blir det tid brukt til:

• kjøp/salg
  • oppdatering om marked og aksjer i form av tid brukt til analyser, rapportlesing, tekinvestor osv.

Jeg skriver av 50% av Mac over 3 år på bakgrunn av dette. Når jeg kjøper ny mobil til høsten kommer jeg nok til å skrive av 30% av den over 3 år. 30% av mobilabonnement og bredbånd skriver jeg også av.

Hadde jeg brukt mer tid hjemme på dette kunne jeg forsvart og kjøpe meg en ny kontorstol eller andre ergonomiske hjelpemidler som delvis kan skrives av. Jeg kunne også kjøpt forskjellige elektroniske hjelpemidler som kunne blitt delvis skrevet av (mus, tastatur osv.)

Det er nesten bare fantasien som setter en stopper for hva du kjøper som kan forsvares å få fradrag for, så lenge det brukes helt/delvis til aksjeinvestering og slikt. Ser/hører man mange podcaster/rapporter/læringsvideoer osv, kunne man skrevet delvis av pc-skjerm, øretelefoner, høyttalere.

Det er jo viktig her å kunne forsvare fradragene hvis du trekkes ut i kontroll, så hvis man handler aksjer for 10 000 kroner i året, så kan man glemme hele greia. Men jeg mener helt ærlig at hvis kjøp/salg hvert år overgår 100 000-200 000 kroner, i hvert fall nærmer seg en lavtliggende årslønn, så er det innafor.

5 Likes

Beklager på forhånd om dette har blitt spurt om før.

Hvordan gjør man det om man har hatt verdier på en kryptobørs som i senere tid har blitt stengt?
Noe sier meg at det ikke kan gjøres så enkelt som å bare føre denne formuen som et realisert tap ved årsskiftet… :thinking: Eller?

Takker med det samme for en super tråd med mange gode tips! :+1:

Nvm!

Ser ut til at jeg fant det jeg lette etter.

SKATT PÅ TRADING OG BRUK AV KRYPTOVALUTA

Hva regnes som realisasjon av kryptovaluta?

• mister tilgangen til kryptovalutaen, f.eks. ved at noen stjeler den eller du mister passordet
2 Likes

Vil se hvordan jeg kan senke skatten :slight_smile:

Løner det seg å emigrere?

1. er det mulig for en EU/EØS børger å ha ASK uten å bo i Norge?
  2. betaler man formueskatt på norske aksjer når man bo i Norge eller betaler man formueskatt (vet ikke om det finnes) til svenske stat?
  3. hvilket land hadde dere valgt og hvorfor? :wink:
    Noen her med erfaringer?

Det vanligste trikse de rike her i norge gjør er vell å bli nullskatte yter. Et triks for oss vanlig dødlige om man har et AS med faste inntenkter per mnd er at leie rom i egen bolig til sitt AS. Da slipper du å deale med leieboere og du får likvell inntekten skattefritt. Tror du kan leie ut 40% boligen til sitt AS for X kr i mnd pluss i tillegg til AS dekker også 50% nett og litt av strømmen. Ikke ta lønn fra ditt as.
Du kan fort få ut 15 000kr per mnd fra firmaet helt lovlig i egene lommer skattefritt. ikke helt svaret på spørsmålet men det er muligheter her til lands også evnetuelt kjøre fredriksen ruta og emigere til Kypros.

5 Likes

Hei folkens!
Jeg har kjøpt og solgt amerikanske opsjoner på min IBKR konto, summen av alle trades er negativ. Altså har jeg tapt penger for året 2019. Skal jeg likevel betale skatt?

Bør jeg legge ved en oversikt over alle trades sammen med skattemeldingen?