Var det slik at man i år får relativt kjapt igjen på skatten? Leverte selv 28.3 uten større endringer og betalte mye skatt i fjor…
Jeg leverte inn 26 eller 27 Mars. Våknet til 7000 ekstra på kontoen her til morgen fra skatteetaten
Jeg skjønner ikke man kan fradragsføre internett / fiber, og i allefall ikke 50%. Altså, regner med det er flere i husholdningen og at du ville hatt fiber selv om du ikke drev på med aksjer? Samme gjelder vel PC og mobil etc?
Når staten krever skatt på inntekt av aksjeinvesteringer, så er det innlysende for meg at jeg skal ha fradrag for utstyr jeg bruker til å tjene penger på aksjer. Tar de bort skatten, kan de fjerne fradragene, helt greit for meg:)
Dummy spm:
Når man fører opp fradrag, fks TI abonoment, er det da den skattbare intekten som blir lavere, eller er det beregnet skatt som blir lavere?
Det reduserer den alminnelige inntekten, som er grunnlag for skatt til kommune og fylke, samt fellesskatt. Personinntekten, som er alle inntekter og naturalytelser, er grunnlag for trygdeavgift og trinnskatt.
Svaret på spørsmålet ditt er begge deler. Din alminnelige inntekt blir lavere, som fører til lavere skatt.
Ok, så får egentlig bare dekket ca 30% av abonementet her på TI fks? Fikk intrykk av at jeg ville få igjen alt…
@pdx?
Ting blir jo ikke gratis, selv om det kan trekkes ifra på skatten.
Nei, stussa litt på det. Fikk intrykk av at så var tilfelle likevel
Nei, ingenting er gratis, som blir skrevet over her.
Veldig enkelt forklart så blir skatten din beregnet av to ting:
- Personinntekt: som er alle dine inntekter og naturalytelser. Her blir du skattet 8,2% i trygdevgift, samt en trinnskatt.
- Alminnelige inntekt: dine inntekter, minus alle dine fradrag, som du da blir beskattet 22% på.
Så for hvert fradrag du kan føre opp, så får du redusert skatten din med 22,- for hver 100,-.
Derfor er det jo veldig greit å dra på “skattejakt”.
Det man derimot kan spare mest på, er hvis man klarer å gå gjennom sine personinntekter og finne noe man kan ta bort. Den høyeste marginalskatten idag er vel 46,40. Så hvis du tjener godt og kan redusere personinntekten kan du da altså redusere skatten opptil 46,40 for hver 100,- du får trekt fra.
Kan du få fradrag for mer enn det du har på “Sum grunnlag for inntekts- og formuesskatt”?
Altså, kan fradrag redusere trinnskatt og trygdeavgift? Har tenkt at det ikke er mulig å få fradrag på trinnskatt og trygdeavgift siden de regnes ut fra brutto personlig inntekt.
Nei, det er ikke mulig. Som du selv sier, er dette bruttoskatter - så det får man ikke redusert med fradrag. Her er det, som jeg skrev i forrige innlegg, kun mulig å få den redusert ved å finne noen frynsegoder som du eventuelt kan få tatt bort.
Men man kan allikevel “få igjen” for evt. fradrag ved at disse blir overført til neste år.
1. Advokathjelp
Utgifter til advokater som har sammenheng med å sikre, vedlikeholde eller erverve skattepliktig inntekt kan trekkes fra.
Hvis utgiftene har sammenheng med lønnsinntekt, inngår det i minstefradraget. For å få effekt av dette fradraget må summen av de virkelige utgiftene være større enn standard minstefradrag på 100.800 kroner.
Dersom man har hatt aksjer i et selskap på en VPS konto, en langsiktig posisjon. Som man ikke har ønsket å kludre til snittet på.
Samtidig har man tradet samme aksjen isolert på en annen VPS konto.
Ser at skattetaten beregner alle handler i en aksje selv på ulike VPS konto under ett. “First in first out”.
Dette ødelegger mine skatteberegninger totalt. Ender opp med masse gevinststkatt jeg egentlig ikke har fått enda, fordi de regner inngangskurser fra den andre VPS kontoen når jeg har solgt på VPS konto #2.
Er det noen mulighet for å omgå dette? Eller må jeg bite i det sure eplet og betale denne skatten på gevinst jeg faktisk ikke har fått på konto…
PS, ja jeg burde nok ha hatt en ASK.
Hm nytt for meg lurt å vite.
Ordner nordnet med å føre inn utgifter fra kurtasje?
Vi som fikk gammel skattemelding, får vi igjen til vanlig tid, eller får vi fortløpende vi også?
Hvordan var avskrivingsreglene igjen for driftsmidler ifm aksjehandel? Jeg vil huske at jeg skrev av 1/3 av mobil og data i fjor? Er det ikke slik at disse kan skrives av over 3 år med 33% per år?
for å svare meg selv, så foretar man en saldoavskrivning for driftsmidler i kontoret til aksjehandel fra privaten på 30% av restverdi per annum over 3 år. Forutsatt at dataen koster mer enn 15k og at den skal være mere enn 3 år.