Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Takker så mye, må jeg gjøre noe manuelt eller kommer det automatisk?

1 Like

Det skal komme inn automatisk, men lurt å sjekke selv. Beløpet skal stå spesifisert på årets skatteoppgjør: Underskudd til framføring senere år kr *****

2 Likes

Vet du om det er mulig å justere skattetrekket til 0 hvis jeg vet at jeg skal få igjen penger på skatten?

Ja det går veldig fint. Du kan endre skattesatsen din selv på skatteetatens sider. Det er bare å bytte fra tabelltrekk til prosent og legge inn informasjonen som trengs (fradraget), så reduseres skattesatsen din automatisk.

2 Likes

Noen som har prøvd skatteutregning for 2024 fra smarte penger og mener det er noe man kan stole på? Jeg fikk jævla liten skatteprosent men så er det jo jævla høy rente da :weary::joy:

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3786-skatteberegning-2024

Hvorfor ikke bruke skatteetatens egen kalkulator?

Ja, kan sjekke ut den :+1:

Fikk så å si samme tall der så da blir 2024 et fint år skulle man tro :grinning:

Hallo folkens :slight_smile: Har et spørsmål om fradrag for tap i aksjer. Finnes det en frist for når en akjse må være solgt eller en konto må være avsluttet for at det tas med i skatteoppgjøret for 2024? Eller er det 31.12.23 som gjelder?

Det er T+2 oppgjør på aksjer så du bør ha solgt dem 3 dager før nyttår.

1 Like

Har du det på ASK må hele kontoen avsluttes flere uker før nyttår. Tror det avhenger litt av hvem du har ASK hos. men kan være opp til 2-4 uker.

1 Like

Aha, takk! Men f eks IKZ fra Nordnet, da kan jeg drøye det til T+2?

Hmm usikker på IKZ det er jo i praksis samme som ASK er det ikke? Ville spurt Nordnet direkte når en bruker slik forsikringskonto.

Det fungerer som ASK hvis kjøper og selger uten å ta pengene ut fra konto. Men på IKZ kommer det skatt når du tar det ut, men jeg er ikke helt stø på hvordan den beregnes. Så ville kontaktet Nordnet ja.

Takk for svar begge to, sender en melding til nordnet. Kan poste svaret her i tilfelle flere lurer på det samme

2 Likes

Har du også realisert et stort tap i Nano? :stuck_out_tongue_winking_eye: fordelen med det er jo hyggelige skatteoppgjør noen år fremover :sweat_smile:

2 Likes

Det man må være obs på i forbindelse med fradrag for tap ved salg av aksjer er at man ikke nødvendigvis får fradrag for hele tapet, da dette kommer an på hvor mye man i utgangspunktet tjener og betaler i skatt.

F.eks hvis man tjener 1 mill i året og betaler 350k i skatt så får man ikke dekt alt hvis man selger aksjer og sitter igjen med et tap på 2 million NOK.

1 Like

Da kan man føre det over flere år. Men tar lengre tid å få tilbake det ja.

Hmmmm…hvor mange år kan det gå før man melder det inn? Jeg hadde et tap for 2-3 år siden men fikk ikke dekt alt…

Står her at det ikke er noen tidsbegrensning på hvor lenge du kan føre det opp. Så ville anbefalt å sjekket det ut med skatteetaten.

2 Likes

5 år er hovedregelen, men det er nyanser ift dato for endelig fastsettelse av skatt. Fradraget er fremførbart til det går i null.
Her er et vedtak fra 2021 i en sak fra hvor jeg fikk gjennomslag for endring basert på et fremførbart underskudd fra annus horiblus 2007/2008.

Skattekontorets vurdering
Skattemyndighetene kan endre enhver skattefastsetting når fastsettingen er uriktig. Før fastsettingen tas opp til endring, skal skattemyndighetene vurdere om det er grunn til det med utgangspunkt i blant annet den skattepliktiges forhold, den tid som har gått, spørsmålets betydning og sakens opplysning, jf. skatteforvaltningsloven § 12-1, første og annet ledd.

Fristen for å ta opp saker til endring er fem år etter utgangen av skattleggingsperioden og ti år dersom skattekontoret ilegger skjerpet tilleggsskatt, jf. skatteforvaltningsloven § 12-6.

Det er riktig at skattepliktige tidligere år har påklagd skattefastsettingen vedrørende fremførbart underskudd. Skattekontoret mottok en klage 15.10.2014 hvor skattepliktige viste til tidligere klage på at fremførbart underskudd på ca. X fra 2007/2008 ikke var oppdatert/fremført. Skattekontoret kom imidlertid frem til at fremførbart underskudd til 2014 skulle fastsettes til kr Y.

Skattekontoret har på bakgrunn av skattepliktiges henvendelse sett nærmere på saken og har kommet frem til at skattefastsettingen for inntektsåret 2019 kan tas opp til endring. Det er spesielt lagt vekt på spørsmålets betydning da det dreier seg om et betydelig beløp. Saken er dessuten tilstrekkelig opplyst av skattepliktige og ved tidligere saksbehandling.

Skattekontoret har ved etterkontroll av skattefastsettingen for 2014 funnet ut at aksjetapet på kr X som kan henføres til inntektsåret 2008 ikke ble hensyntatt ved endringen av skattefastsettingen for 2014. Skattekontoret har kommet frem til at fremførbart underskudd fra tidligere år kan økes med kr X. Underskudd til fremføring senere år (2020) vil fremgå av nytt skatteoppgjør for inntektsåret 2019.

4 Likes