Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Ser fristen for nordnet er 24 november for å avslutte konto.

Så da er jeg dessverre for sent ute hvis jeg har et lite tap på ask kontoen som jeg vil avslutte?

Blir det trukket kildeskatt av utbytte fra selskaper på alle utenlandske børser?

Blir kildeskatten automagisk trukket fra den vanlige skatten man betaler for utbyttet, eller må man melde inn det selv?

Hei,

Hvis jeg har en ASK og realiserer et tap i en aksje, men kontoen ikke blir avsluttet fordi jeg har en post til i en annen aksje jeg ikke vil selge. Får jeg fradrag for tapet i den aksjen jeg har solgt, selv om kontoen ikke avsluttes?

Du får ikke fradraget på selvangivelsen før du har avsluttet kontoen, og den må avsluttes i god tid før nyttår, avhengig av hvilken leverandør du bruker.

2 Likes

Takk, var slik jeg trodde.
Får bare opprette ny ask for hver aksje man eier :slight_smile:

Slik jeg har forstått det skal må man oppgi utbytte og skatten en har betalt i utlandet. En risikerer at inntektene blir gitt til Norge senere og da får en tilleggsskatt om en ikke har oppgitt det på selvangivelsen.

En må oppgi utbytte og skatten en har betalt i utlandet. Skatten en har betalt i utlandet blir trukket fra i den norske skatten.

1 Like

Fikk svar:

Vel, i hovedsak så behøver en ikke å avslutte IKZ for å få eventuelle fradrag på tap. Det er mer relevant for aksjesparekonto.

Fremgangsmåten på IKZ blir å tømme kontoen for verdier, da det er transaksjonen ut av konti som er den skattbare transaksjonen.

Tar du uttak på 100% av kontoens verdi, realiserer du også 100% av eventuelle fradrag.

Dersom det er av ønske så legger jeg ved link til oppsigelse av IKZ. “Fristen” er å realisere innen årsskifte, men med tanke på avslutting av kontoer så setter vi en tidligere frist med tanke på økende henvendelser fra kunder generelt.
https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/8321b86f-1c46-48f8-8f29-70cd58ccbcf1

2 Likes

Er det noen anbefalinger på last-minute ting som bør gjøres før 2023 går over i 2024?

Hvordan kan man unngå at hvem som helst kan se hvilke aksjer man sitter på? (type på proff.no etc) Regner med at en zero konto på nordnet ikke kommer frem i aksjonærregistre? Hva med ASK?

Zero er det Nordnet som står som eier av aksjene (så du vises ikke). Ask vises du som eier.

2 Likes

Har du opparbeidet deg en gevinst på aksjer i 2023. Bør du selge aksjene før nyttår og kjøpe 1000 kr I rentefond. Hva kontoen innehar den 2 januar blir skattegrunnlaget for kontoen for 2024.

Er bare en liten del i rentefond er nok for at skattegrunnlaget blir lavere?

Det er andelen som bestemmer nivået. Om du ahr 100% rentefond 2 januar får du 22% skatt. Har man høy gevinst året før utjevnet da skatten nedover for hvert år du har rentefond som 100% 2 januar hvert år.

1 Like

Den metoden her gjør at man går glipp av skjermingsfradraget? Som vil være stort for 2023.

Gevinst ved realisasjon av aksjer førnyttår vil medføre skatteplikt for 2023, uavhengig av om du skulle kjøpe for 1000 kr. i rentefond. Klarer ikke helt å se hvorfor det skulle være fordelaktig å fremskynde denne beskatningen med et år.

100% i rentefond gir null verdsettingsrabatt. 100% i aksjefond vil for 2023 gi 20% rabatt ved beregning av formuesverdi.

Jeg tror du beskriver slik det fungerer på vanlig konto, mens Fartin beskriver slik det automatisk rapporteres på IKZ. Jeg er usikker på hva skatteetaten mener om dette, og ville spurt (eller rådført meg med noen som har ekspertise) før jeg gjorde det med en stor sum.

2 Likes

Dette gjelder for ikz. Helt lovlig så kan man gjøre det slik. Men det blir mest nærliggende.å gjøre de i år 2 etter ett godt år for å gjøre skatten mindre på gevinsten i år 1.

På vanlige aksjegevinst hva blir reel skattesats på tap og gevinst ift skjermingsfradraget?

Skattekortet: om du har en hovedjobb og en ekstrajobb, skal man fylle inn total inntekt eller kun fra hovedjobb?

Du skal vel fylle ut forventet total inntekt for det kommende året?

Total inntekt ja