Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Noen skatteeksperter i forumet? Næringsinntekt blir beskattet med en forhøyet trygdeavgift (11,1%), mens all annen inntekt får en normal trygdeavgift (7,9%). Hvorfor er det slik?
Når det gjelder utregningen av skatt for næringsinntekt føres inntekten opp og skattlegges med 11,1%, mens utgiftene føres under fradrag og reduserer den skattbare inntekten, som igjen har en trygdeavgift på 7,9 prosent. Slik jeg forstår det, har kostnader i næringsvirksomhet mindre skattemessig effekt enn inntektene har på den motsatte siden. Er dette korrekt? Er det ikke overskuddet/underskuddet som til syvende og sist som skal inn i skatteregnskapet.

Gitt følgende eksempel:
Inntekt 50’ fører til trygdeavgift på 5500
Utgifter på 10 000 gir trygdeavgiftfratrekk på 790 kroner (trygdeavgift alminnelig inntekt)
Netto trygdeavgift for næringsinntekten 4710

Dersom det beregnes trygdeavgift kun på overskudd vil det medføre en avgift på 4440, altså 270 kroner mindre.

Du kan opprette flere ASK-kontoer, og flytte ulike aksjer mellom de og fortsatt ha skattefordelen. I ditt tilfelle kan du flytte ULTI over på en ny ASK og slette den for å få realisert tapet for kun ULTI, eller du kan flytte de andre aksjene over på en ny ASK og slette den gamle. Det er i alle fall slik jeg tolker reglene.

### Overføring av aksjer og aksjefond mellom aksjesparekontoer

Overføringen må skje med skattemessig kontinuitet. Ved slik overføring overføres samtidig en andel av ditt innskudd og ubenyttet skjerming fra tidligere år, på den avgivende kontoen til den mottakende kontoen. Innskudd og ubenyttet skjerming overføres i samme forhold som overføring av verdier fra den avgivende kontoen.

Har du et 90% tap, så hjelper det ikke så mye å overføre resten av aksjene til en konto og avslutte den.

Jeg er ikke ekspert, men er ikke høyere trygdeavgift fordi det ikke betales arbeidsgiveravgift på næringsinntekt?

Jeg sliter med det samme som deg her. Har et gigantisk tap på ulti som jeg presterte infisere ASK kontoen min med. Jeg har forstått det slik at jeg bare må selge fondene som er på den, likvidere den eksisterende kontoen, og så heller kjøpe inn igjen fondene i en ny ASK konto som jeg oppretter. Må da selvsagt skatte for gevinst på fondene når jeg selger dem, men det er vel strengt tatt avkastning som uansett må beskattes en gang man tar dem ut…?

Men med et enkeltmannsforetak har man vanligvis ingen ansatte, og man lignes som en personlig skatteyter, så jeg er usikker på om manglende arbeidsgiveravgift er årsaken.

Generelt er skattereglene utformet slik at man skal komme omtrent likt ut av det skattemessig om man driver som næring uten selskap, har et selskap og betaler lønn til seg selv, eller har et selskap og betaler utbytte til seg selv. Det blir selvsagt ikke helt likt, men siden det å drive som næring gjør at man slipper arbeidsgiveravgift, så er trygdeavgiften høyere; samtidig slipper utbytte unna mye, men da må man skatte som overskudd i selskapet først, samt at utbytte ikke gir noe som helst av pensjonsrettigheter o.l. Det er ingen av de tre som åpenbart skal “lønne seg”.

Så vidt jeg forstår det i hvert fall.

1 Like

Den forstod jeg ikke helt, men mulig vi snakker forbi hverandre, eller at jeg ikke har forstått reglene godt nok.

Kontinuiteten følger slik jeg forstår det aksjen, og ikke kontoen. Flytter man aksjen over til en ny ASK så følger det at verdien av aksjen, anskaffelsesverdi, og skjerming følger med på lasset, og vil ikke aktiveres før man selger aksjen og sletter kontoen. Ingenting vil bli liggende igjen i den andre kontoen.

Eksempelvis vil en aksje som ikke lenger er kvalifisert for å kunne handles på ASK fortsatt kunne holdes på ASK etter gjeldende regler, og vil kunne flyttes fra en ASK til en annen. Det er også logisk opp mot f.eks. arveoppgjør. Etter opprinnelig eiers død vil boet kunne fordele aksjer fra avdødes ASK til nye ASK-kontoer oppført på arvingene, og kontinuiteten vil videreføres.

Man kan tross alt ha så mange ASK som man selv ønsker. Jeg har selv to, hvor den ene alltid har vært tom. Jeg kan be kontofører flytte de aksjer jeg ønsker skal flyttes over til den kontoen uten at det innebærer noen form for realisasjon eller skattemessig uttak fra den ASK de stod på. Etterfølgende kan jeg selge aksjer met potensielt stort tap og slette kontoen for å aktivere tapet. Aksjene på den andre kontoen vil ikke være berørt, eller på noen måte være involvert i denne realisasjonen.

Så du mener at slik som i mitt tilfelle, der jeg har en rekke fond som har god avkastning i kontoen hvor jeg hadde ulti, bare kan opprette en ny ASK og flytte fondene dit uten at det utløser skatt? Og så bare slette den eksisterende ASK for å realisere ultitapet og få fradrag neste år?

En annen ting litt på siden av skatt, men når vi først er inne på ASK: Jeg har en god del penger stående i fond i sparebank vest. Grunnet dyre honorarer ønsker jeg å heller flytte disse midlene til fond hos Nordnet. Noen som har erfaring med å flytte fond (eller helst selge fond og flytte midlene) fra en ASK i bank til Nordnet uten at det utløser skatt?

Ved slik overføring overføres samtidig en andel av ditt innskudd og ubenyttet skjerming fra tidligere år

Jeg forstår dette som at hvis du har en konto med 200k verdi og overfører 50k til en annen konto, så får du med deg 25% av innskudd og ubenyttet skjerming.

Ja, det er min tolkning av hva Skatteetaten skriver.

Du skal stå fritt til å flytte aksjer fra en konto hos A til en konto hos B. Av tekniske grunner vil jeg mene du må opprette ny konto hos B, og ikke bare overfører kontonummer fra A til B om jeg husker rett, men det er bare teknikaliteter.

I disse tider er det vel håpløst å komme gjennom til Skatt for å få gode svar over telefonen, men du har ut året på deg og vel så det, så ta en prat med de, eller send en mail, og ikke ta min tolkning som fasit .

1 Like

Det tror jeg ikke stemmer. Se for deg eksemplet til @Spenolsen hvor han evt. overfører aksjer på en ASK hos A til en annen ASK hos B.

Ingen skatteplikt vil utløses knyttet opp mot realisasjon, og alle verdier knyttet til inngang osv. vil videreføres.

1 Like

Det vil ikke følge aksjene. Det vil følge verdien som blir flyttet. Hvordan skal man ellers finne inngangsverdien til en aksje når det er den 38. aksjen du har hatt på konto? Og du har hatt 5-10 stk samtidig. Det går bare ikke.

Inngangsverdien er kostprisen, det er den som følger aksjen. Det er det som vil være referanseverdien for aksjen som når du selger den da avgjør om det utløser gevinst eller tap. Ser bort fra skjerming.

Jeg tror @Christian har rett her. Jeg styrte på litt med dette for en stund siden selv, men jeg tror det kokte ned til at det ikke ga meg noe ekstra. Fant en god forklaring den gang, men finner den ikke no, men gikk noe ala slik som dette:

Konto A:

Setter inn 100 000 kr
Kjøper Aksje A for 50 000 kr
Kjøper Aksje B for 50 000 kr.

Aksje A blir verdt 90 000 kr.
Aksje B synker til 10 000 kr.

Hvis man nå overfører Aksje B til en ny Konto, Konto B, blir det slik:

Konto A :

Verdi 100 000 kr - 10 000 kr fra Aksje B ( Da disse verdiene blir trekt ut )
Aksje A fremdeles verdt 90 000 kr (Gjenstående Verdi )

Man kan nå kun ta ut 90 000 skattefritt, da det nå allerede er trekt ut 10 000 i verdier.

Konto B :

Innskudd/Verdi 10 000 kr som kommer fra verdien av aksje B.
Aksje B verdi 10 000 kr.

Kan i dette tilfellet ta ut 10 000 kr uten å trigge skatt.

På denne måten er er det ingen måte å “lure” systemet med å få isolert tap over på egne konti for så å lukke dem.

Er iallefall slk jeg tolket det når jeg sjekket ut dette for en stund siden. Hadde noen NANO aksjer for noen år siden på en ASK som eller gikk veldig greit :joy:

2 Likes

Ikke på en ASK, der kan du ta ut hele innskuddet før du skatter. Inngangsverdien er pengene du putter inn på konto.

Fant denne gamle artikkelen:

Undertegnede er sitert på følgende: «Det betyr at du kan flytte alle verdipapirer med tap over til en annen konto, før du deretter legger ned denne kontoen og tar tapet.»

Dette medfører ikke riktighet. Jeg hadde tatt litt for mye Møllers tran denne dagen og hadde det usedvanlig travelt på grunn av børsfallet, og svarte journalisten uten å sjekke med skatteekspertene. Det beklager jeg.

4 Likes

Inngangsverdi for aksje A og B er begge 50000, og det er det beløpet som vil følge de respektive aksjene selv om du senere skiller de på to forskjellige ASK.

Går aksje A til 90000 og du selger, så kan du ta ut 50000 uten at det utløser skatteplikt.

Går aksje B til 10000 og du selger, så får du ikke skattefradrag, med mindre du sletter kontoen.

Du har mao. 40000 i gevinst på den ene, og 40000 i tap på den andre = 0 kr ved taps og inntekstberegning om du avslutter begge kontoer, men de facto 40000 til fradrag om du kun sletter den der du hadde tap.

Jeg snakker om at inngangsverdi på en aksje er lik kostpris på aksjen. Ikke hvor mye penger som evt. settes inn på ASK ift. hvor mye av de pengene som faktisk brukes for å kjøpe aksjer, siden den del av et innskudd som ikke er benyttet til aksjekjøp ikke vil være en del av regnskapet opp mot evt. gevinst eller tap.

Bare å forstå dette (noenlunde) riktig… Det er vel det innskutte beløpet som kan tas ut skattefritt fra en ASK (ser igjen bort ifra skjerming/skjermingsrente her da).

Alternativ 1: Jeg flytter fondene mine fra Konto A til Konto B og sletter så Konto A. Vil jeg da få fradrag kun for tapet, men det vil ikke utløses skatt for avkastning på fondene? Men da vil vel det skattefrie beløpet på Konto B være likt det jeg opprinnelig kjøpte fondene for… Eller får jeg bare fradrag på den evt. negative summen i regnestykket avkasting-tap (det innskutte beløpet mitt i Konto A er skattefritt) mens fondsverdien fra Konto A inkl. avkastning blir det nye skattefrie innskutte beløpet i Konto B?

Alternativ 2: Jeg selger alle fondene i- og sletter Konto A, for så å opprette en Konto B hvor jeg setter inn den realiserte fondsverdien og kjøper fondene på nytt. Blir vel fortsatt det samme regnestykket til syvende og sist, bare at jeg nå tar skatten for avkastningen hittil? Tenker slik at man må jo ta den skatten en gang, så kunne vel like gjerne tatt litt av den nå som jeg uansett har et hinsides tap hvor fradraget spiser noe opp :thinking:

Litt sent for meg nå, så arrester meg gjerne om jeg er helt ute å sykler :yawning_face:

Hva med et Alternativ 3: Fortsetter å bruke Konto A som om ingenting har skjedd. Dvs. jeg vil jo ikke få noe fradrag neste år, men vil ikke dette tapet bli liggende i regnskapet slik at det spiser opp en del beskatning av fremtidig avkastning en gang jeg evt. tømmer kontoen i fremtiden? :thinking: Men dette er vel dårligere butikk med tanke på at jeg kunne investert fradraget neste år (IKKE i biotek) fremfor å la det ligge som en gitt sum som etes opp av inflasjon.