Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Hva skjer med ASK kontoen hvis man f.eks flytter til Sveits? Kan mann fortsette å investere i den uten å realisere? Dvs uten å betale skatten først?

De nye reglene, er ikke helt sikker på hvordan det var før, gjør så man tar en jæ### risiko om man flytter ut mhp makro og alt. Skatten beregnet ut fra når du flytter ut; dvs at evt tap etter det ikke inngår i skattefradraget. I praksis blir man nesten tvunget til å realisere…

Dæhlie hadde neste gått konkurs med det Teslatapet han hadde etter utflytting. I hvert fall gått på en sinnsyk smell.

Og så legger de på renter på skatten også :see_no_evil:

Kan nesten like gjerne lenke folk fast…

Staten står samtidig fritt til å øke skatteprosenten hvor høyt de måtte ønske med tilbakevirkende kraft på tidligere gevinst som kan være flere år gammel.

Nye metoder for å redusere exitskatt;

1. Ta selskapet av børs
  2. Kjør kursen i dass den dagen kursen regnes ut fra

Poenget mitt kom ikke klart fram, men ASK ser ikke på hva du har kjøpt eller solgt for, kun hvor mye penger du har tatt inn/ut av konto.

Når du overfører aksjer kjøpt for 100k som nå er verdt 10k, så ser ASK bare at du flytter 10k.

1 Like

Prøvd å nøste litt, og det ser ut som dere har rett og jeg tar feil.

Fra DnB: “– Du kan splitte en aksjesparekonto, og du kan flytte over enkeltinvesteringer, men skatt ses på som en samlet investering. Det betyr at dersom du har 200 i gevinst i en aksje og 100 i tap i en annen, så vil du føre over en total gevinst på 50 dersom du splitter aksjesparekontoen i to”

Fra Skatteetaten: “Innskudd og ubenyttet skjerming overføres i samme forhold som overføring av verdier fra den avgivende kontoen.”

2 Likes

Slik jeg forstår deg, så kan man flytte en akjse som står i minus over på en ny ASK-konto og så realisere tapet og slette kontoen? Slik jeg har fått det forklart fra banken, må alt på den opprinnelige kontoen selges for å kunne realisere tap.

Gitt beskrivelsen fra Skatteetaten, betyr det da at dersom jeg har en fondsportefølje på 100 000 og en aksjeportefølje på 200 000 som jeg splitter på to ASK-kontoer, samt et akumulert tap på 50 000, så vil 50 000/3 følge med over til den nye kontoen om jeg flytter fondene dit, og at det resterende tapet blir værende igjen på den gamle kontoen?

2 Likes

Jeg forstår heller ikke om realisering av tap gir “tilbake på skatten” året etter. Eller om det gis tilbake i form av f.eks. lavere inntektsskatt i flere år fremover.

Eks:

Si at jeg sletter ASK kontoen og realiserer et tap på 3 millioner kroner

Det gir ca. 1 million “tilbake på skatten”.

Men dette er både mer enn jeg tjener i årslønn og har i inntektsskatt.

Får jeg tilbake 1 million året etter da?

Ja, det blir fordelt i årene fremover som fremførbart underskudd.

3 Likes

Alt på en gang? Si at det er 10 millioner da, vil Skatteetaten kunne betale så mye i en jafs?

Nei, de betaler ikke et rødt øre. Du får fradrag på en del av lønnen hvert år helt til tapet er brukt opp. Men du vil ikke bli nullskatteyter mens dette skjer.

1 Like

Ja

Men! Fradraget reduserer din alminnelige inntekt, men der finnes det allerede et personfradrag på ca 100k. Jeg lurer litt på om man ved veldig store tap går glipp av det fradraget (for du har jo ikke noe inntekt)…

Fører alle typer fradrag til fremførbart underskudd?

Nei, noen fradrag faller bort hvis du ikke har inntekt å føre det mot i året. Det gjelder foreldrefradrag og særfradrag. I tillegg vil det såkalte personfradraget, som ikke er noe ordinært fradrag, men legges inn ved beregning av skatt, falle bort.

Fortsatt ikke heeelt sikker altså, men det kan virke som man går glipp av endel fradrag hvis man har tapt for mye på aksjer.

3 Likes

Korrekt, man går glipp av personfradraget hvert år med 0 i alminnelig inntekt etter fremførbart underskudd

Så har man tapt 1 mill og må ta det over 10 skattemeldinger, så taper man personfradraget hvert eneste år( reelt sett 15-30000 kr årlig )

2 Likes

Hm, trodde det er som omtalt her

1 Like

Men ved kontakt med @Nordnet så er tilbakemeldingen at alt på den aktuelle kontoen, også fondsporteføljen, må selges for å realisere tap. Jeg trodde også det var slik at man kunne flytte en eller flere aksje(r) over til den nye kontoen og så selge alt og avvikle kontoen, for på den måten realisere et tap.
Men dersom det er forskjell mellom hva @Skatteetaten mener og kunderådgiverne i Nordnet mener, så kan det virke som det er uklart hvordan reglene skal tolkes. Hvem sitter på fasiten?

1 Like

Dette er riktig.
Jeg solgte min beholdning av Nano fra en ASK, som kun hadde de aksjene, høsten 22, og sa deretter opp kontoen hos Nordnet.
Fikk skattefradrag i fjor opp til maks, samme i år, pga fremførbart underskudd.
Det vil skje i årene fremover til det fremførbare underskuddet er brukt opp, var vel ca 37 prosent av tapet.

6 Likes

Personfradraget mitt var beregnet inn i selvangivelsen i år og i fjor, samme med Finnmarksfradraget, så har man store tap ved realisering av aksjer, så er den lille trøsten at man har noen år med store fradrag på skatten. Man må betale trygdeavgift etc da, så noe skatt må man betale uansett.
Edit: andre fradrag slik som lånerenter blir også beregnet før aksjetap.

7 Likes

Takk for oppklaringen.

1 Like

Det er noe jeg er usikker på og ønsker litt klarhet i.

Dette med ASK, AF konto, investeringskonto Zero hos Nordnet og beskatning er fortsatt litt uklart for meg. ASK kontoen er vel for aksjer og fond registret i EU/EØS Har Nordnet skrevet feil der og skulle fjernet EU? Skatteetaten skriver EØS området og da begrenser det seg i realiteten til Norge

Kjøper jeg aksjer som utbytteaksjer i f.eks USA så bør vel de inn på investeringskonto?
Eller vil ikke det være lønnsomt?

Er investeringskonto best for alle aksjer som ikke er EØS aksjer?

Hvordan best sortere aksjer fond i ASK? Har flere aksjer og fond som jeg har på en vanlig aksjekonto. Jeg tenker å selge de for så å kjøpe de i ASK.

Har også to selskaper notert i Storbritannia der har Norge en skatteavtale, men er usikker på hvordan skatt og kildeskatt handteres der, har sendt e-post å spurt, men ikke fått noe svar.

Hvis jeg tolker alt riktig så vil det lønne seg å selge alt, flytte hele summen inn på ASK konto og kjøpe aksjer? eller er det feiltolket?
Eller selge og fordele summen på flere ASK eller investeringskontoer?

Vet ikke hvordan det er nå, men for en god del år tilbake kunne man ta ut tapet over maks fem år.

Ikke meningen å skape enda mer forvirring her nå, men jeg fikk nettopp motstridende beskjed fra Skatteetaten på telefon. Man mister ikke personfradraget på ca 90.000 per se, men dersom man realiserer et større aksjetap enn hva man kan få fradrag (også inkludert rentekostnader etc) for med årets inntekt, reduseres det fremførbare underskuddet man får til senere år med disse 90.000 som tilsvarer personfradraget. Man bør derfor “posjonere ut” et stort aksjetap dersom man har mulighet til det. For min del har jeg et stort Ulti-tap fordelt ca 50/50 på 2 ASK’er, og kommer til å lukke en av disse i år og den andre neste år.

3 Likes

Jeg har et underskudd i år, men mener at de ikke har tatt med hele underskuddet etter salg av Ask konto. Kan man se hvor stor det fremførbare underskuddet er noe sted på skatte meldingen? Mener at de bare har tatt med ca 1/3 av det jeg burde fått igjen på skatt.

1 Like