Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Hvis du har fremførbart underskudd står beløpet på skatteoppgjøret for året før.
image

3 Likes

Men dette er første året mitt, så da ser jeg ingenting? Men jeg vil se det på neste års selvangivelse?

Kan man utsette ett tap på en aksje til neste ligningsår?

Du vil se hvor mye underskudd som framføres til neste år (dvs i år) når du leverer inn skattemeldingen for 2023. Samme beløp skal komme opp neste år når skattemelding for 2024 er klar.

2 Likes

Fradraget vil skje i skatteåret du realiserer, altså om du selger med tap i dag får du tilbake på skatten i 2025 når oppgjøret for 2024 er ferdig. Du kan utsette ved å ikke realisere tapet (altså ikke selge, eller ikke avslutte ASK), og om fradraget er for stort i forhold til inntekten din blir det spredd over flere år slik det har blitt diskutert mye om de siste titalls innleggene om du scroller oppover.

Ikke om en er gift, da får ektefelle overført negativ inntekt. Derfor jeg lurte, om det gikk an å utsette noe, er mer tjent med det:)

Alt jeg skrev er det samme om du er gift, bare at inntekten du sammenligner med er samlet inntekt. Det er så vidt jeg vet ingen måte å spre et fradrag fra realisert tap slik at bare én ektefelle får alt fradraget nei. Men du kan fremdeles realisere tapet over flere år (vente med å selge) for å ikke få for høyt fradrag i noe enkelt år.

1 Like

Ser det har vært mye skrevet om kontoer og fradrag for tap, men vil også nevne at folk kan skrive fradrag for finansielle verktøy slik som finansaviser, TekInvestor, analyse verktøy osv.

Vet at det er flere som glemmer å legge slike «mindre» beløp til.

5 Likes

Har selv skrevet av utgifter til tradingview, edgewonk osv. siste år. Ingen problemer. Legger bare med invoice og bruker datoen fra kjøpet på valutakonvertering før jeg skriver inn beløp.

Jeg har levert skattemeldingen, men ser ikke hvor mye underskudd som framføres til neste år. Har forsøkt å gå inn på “se / endre skattemelding” men finner ikke noe der?

Ser nå at det kommer med selve skatteoppgjøret (nederst på første side), ikke på selve skattemeldingen.

image

3 Likes

Ok, fint! Man må vente til man får skatteoppgjøret da?

Det kan se sånn ut ja!

1 Like

Er det slutt på å føre finansaviser, trading portaler eller Internett av på skatt av gevinst på trading? Kjøpte forresten ny PC i fjor. Hva med det?

Kan fortsatt føre det, greit forklart her: Skattemeldingen: Disse kostnadene kan du trekke fra | Nordnet

1 Like

Aldri lagt ved dokumentasjon. Går rett gjennom år etter år. Relativt små beløp, skal sies.

2 Likes

Så ikke PC da, men det vanlig er fortsatt ok?

Avhengig av investert beløp, så bør det gå fint å avskrive en del av PC per år.

1 Like

At det "går igjennom " betyr ikke at du har ført det riktig eller at skatteetaten har godkjent det du har gjort. Du må først vise dokumentasjon ved ettersyn. Det er da dommen vil falle.

Viktig å huske på denne forskjellen! Du kan bli trukket og eventuelt straffet for skatteoppgjør 5/10 år tilbake…

5 Likes

Er det 5 eller 10 år nå for privatperson? 10 år for selskap?