Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

En helt annen sak. Saken handler om å overfører aksjer fra meg selv til et holdingselskap.

La oss si at det er kr 1 mill i aksjer som skal overføres fra privat eie til et holdingselskap.

Er det noen her som har kunnskap om hvordan den prosessen er?

1. Skatt på gevinst dersom gevinsten er 50% av anskaffelsesverdi?
  2. Lån fra deg som privatperson til holdingselskapet, altså verdien av aksjene? Selskapet kjøper jo aksjene.
  3. Må man betale selskapsskatt på formue i selskap? Hva er selskapsskatt?
  4. Skatt på omsetning/inntjening (økning i verdi på aksjer)?
  1. Du skatter som normalt på gevinst/tap på innrapportert salgspris. Vanlig realisering.

2. Ikke noe problem å føre det som lån mot deg som privatperson. Du må selv føre opp lånet som en fordring på din personlige skattemelding så lenge lånet eksisterer.

3. Formuesverdien på aksjene teller inn på holdingselskapets formuesverdi, som igjen blir formuesverdi fordelt på aksjonærene.

4. Så fremt at aksjene er omfattet av fritaksmetoden, så er det ikke noe skatt på tap eller gevinst.

Bjørn Erik fra Nordnet med Webcast om skatt på aksjer og fond. Leverer bra som vanlig, vel verdt å se / høre. Med gjest Ivar Slettedal fra Skattebetalerforeningen:

Podcast:

Hei - jeg har følgende spørsmål.

Ser alle mine ETF’ handler er oppført med tap/gevinst rentedel i stedet for aksjedel… også bakover i tid. De rapporteres automatisk av DNB og legges som “verdipapirfond” i skattemeldingen.

Meg bekjent beskattes vel rentefond 22% mot aksjer 31,68%.
Kan ikke forstå at ETF’er med aksjer skal beskattes slik?
Betyr ikke dette da i realiteten at man går glipp av en del fradrag for tap i disse posisjonene, hvis de klassifiseres feil (hvis det da i realiteten er feil da)?

På forhånd takk!

Følger opp diskusjonen rundt fremførbart underskudd. Er sisteårsstudent og har med det ikke så altfor høy inntekt. I skatteåret 2023 hadde jeg en rekke fradrag fra tap på aksjer, renter, krypto, investering i oppstartsselskap, BSU, IPS, fagforeningskontigent og forvaltningskostnader.

Selv om jeg hadde forventet å motta betydelige fradrag, ser det ut til at jeg får svært lite tilbake. Netto alminnelig inntekt er fortsatt positiv, men skatten (ekskludert trygdeavgift og trinnskatt) blir “brukt opp” veldig raskt, og jeg mottar kun ca. 11k av de 24k jeg har krav på i skattelette (ekskl. minstefradraget). Vil disse fradragene likevel være fremførbare? Går jo glipp av utrolig mye dersom det ikke gjør det.

Videre, i tilfelle noen av fradragene kan fremføres, har jeg forstått at det ikke nødvendigvis gjelder alle typer fradrag. Jeg har kontaktet Skatteetaten ved flere anledninger, men de har aldri kunnet gi et konkret svar på dette (jeg har kun snakket med kundeservice vel og merke). Et annet spørsmål er i hvilken rekkefølge fradragene blir anvendt. Blir eventuelt ikke-fremførbare fradrag brukt først?

Dette har jeg dessverre ikke noen svar på, regner med det er andre her inne som har mer kunnskap om skatteregler, fradrag, fremførbart underskudd osv?

1 Like

Ingen som har handlet Papirer/ETF’er i utlandet og har støtt på dette før?
DNB rapporterer tapene som rentedel og ikke aksjedel. Etter å ha snakket med skatteetaten får jeg beskjed om at det stemmer at det er høyere fradrag og at disse er feil.

Dette er verdt å være veldig obs. på om man handler ETF/ETN utenlandske papirer som inneholder aksjer/renter. Hvis tapet klassifiseres som “tap rentedel” men papiret innehar aksjer har man potensielt feil skatt/fradrag!

Man finner disse under “verdipapirfond” rapportert fra sin bank , på skattemeldingen.

Jeg handlet etf gjennom Nordnet og de rapporterer for meg. Vet ikke svaret på spørsmålet ditt

Jeg har en ASK som jeg vurderer å avslutte.
Den står i minus inkludert både skjermingsfradrag og verdifall.
Får en 37,84% fradrag på både verdifall og skjermingsfradrag, eller er det kun på verdifall en får fradrag.
Denne kontoen er innskutt verdi rundt tre ganger så høy som dagens verdi, hvordan fungerer dette, blir fradraget fordelt på flere år eller får en alt samlet?

Jeg vet ikke helt om alle begrepene, men du får 37,84% av det totale tapet igjen på skatten så fremt du betaler skatt.

Tar du 100k i tap så får du igjen 37 840 kr på skatten så fremt du avslutter kontoen. Jeg gjorde dette for 2 år siden og jeg tok tapet allerede i mars, førte det på skattekortet og fikk fradrag på skatt resten av året. Andre velger å vente til slutten av året for å få pengene igjen i mai. Jeg tenker penger i dag er bedre enn penger om 7 mnd.

3 Likes

Fant dette hos DnB på Slik fører du gevinst eller tap på aksjer og fond på skatten - DNB Nyheter :

Eier du aksjer eller aksjefondsandeler over et årsskifte, har du rett på skjermingsfradrag. Fradraget reduserer dine skattepliktige aksjeinntekter (utbytte/gevinster). Du samler opp fradrag for alle år du har eid dine aksjeinvesteringer og det reduserer skattepliktig gevinst den dagen du selger. Skjermingsfradraget følger den enkelte aksje og kan ikke overføres til andre aksjeinvesteringer. Har du ubenyttet skjermingsfradrag, kan ikke dette øke eller gi et fradragsberettiget tap.

4 Likes

Takk👍, det var det jeg trodde, men var usikker.

Ferdig snakka ved v avslutning av konto.

se når Hegnar fillerister finansministeren

2 Likes

Noen som har fått med seg om fradrag for gevinst/utbytter aksjer vil bli endret noe for 2025?

Nå er det 37,84 prosent.

Tviler på at det skjer med sittende regjering.

lengste intervjet for dem som er interessert :thinking: