Følger opp diskusjonen rundt fremførbart underskudd. Er sisteårsstudent og har med det ikke så altfor høy inntekt. I skatteåret 2023 hadde jeg en rekke fradrag fra tap på aksjer, renter, krypto, investering i oppstartsselskap, BSU, IPS, fagforeningskontigent og forvaltningskostnader.
Selv om jeg hadde forventet å motta betydelige fradrag, ser det ut til at jeg får svært lite tilbake. Netto alminnelig inntekt er fortsatt positiv, men skatten (ekskludert trygdeavgift og trinnskatt) blir “brukt opp” veldig raskt, og jeg mottar kun ca. 11k av de 24k jeg har krav på i skattelette (ekskl. minstefradraget). Vil disse fradragene likevel være fremførbare? Går jo glipp av utrolig mye dersom det ikke gjør det.
Videre, i tilfelle noen av fradragene kan fremføres, har jeg forstått at det ikke nødvendigvis gjelder alle typer fradrag. Jeg har kontaktet Skatteetaten ved flere anledninger, men de har aldri kunnet gi et konkret svar på dette (jeg har kun snakket med kundeservice vel og merke). Et annet spørsmål er i hvilken rekkefølge fradragene blir anvendt. Blir eventuelt ikke-fremførbare fradrag brukt først?