Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Kanskje på sin plass med en tråd for årets store happening? Alltid noen tips som kan være verdt å få med seg.

Har du rotet med crypto kan dette være interssant, https://tveit.no/kryptovaluta-generell-info-og-skatteregler-2/

5 Likes

Skriver alltid av det jeg kan som kan knyttes til aksjehandel. Fører opp hva pc koster delt på 5 som jeg bruker til handel, abo på Tekinvestor, realtidskurs osv.

2 Likes

Pris på PC delt på 5? Jeg handla ny maskin i fjor som primært brukes til aksjehandling. Ikke helt sikker på hvor og hvordan dette skal føres.

Må jeg ha kvittering på alt?
Eller skriver du det opp og må vise ved kontroll?

Utgifter over 10 000,- skal man også ha faktura på. Man trenger ikke legge ved, men greit å sjekke at man har det tilgjengeli. Jeg legger normalt sett ved alt slik at jeg er sikker på at de har nok å gjøre på.

Når det gjelder PC så skal dette skjønnlignes. Det vil si at om du kun bruker pc til aksjer og ingenting annet så kan du ta med hele kostnaden. Er PC verdt mer enn 15 000,- må du skriver den ned over flere år.

De har visst fjernet punktet hvor man kunne skrive generelle fradrag utenom det som står fra før. Må må man visst legge med vedlegg for slikt hvor man forklarer hva man har fradrag for.

Arvet aksjer i fjor. Solgte halvparten i fjor og resten i år.
Jeg fikk alt overført med kontinuitet, men vet ikke om de økte eller sank i verdi på de ca 10årene. Er Orkla aksjer som ble kjøpt rett før finanskrisen, så vet ikke hva de kostet på den tiden.
Hvor mye prosent må skattes av dette eventuelt, tror dere?

Det har kun fjernet punktet hvor man kunne skrive meling til dem. Like griet å lage alt i ett worddokument og laste opp som vedlegg.

1 Like

Jeg har de siste årene lagt til en post 3.3.7 som jeg har kalt “Utgifter til aksjehandel” på 10.000,-. Ingen problemer med å få den godkjent, helt kvitteringsløst.

I den posten ligger tanken om at Mac’n, internettlinja, aviser, RT-kurser, Investtech og søvnløse netter koster. Skal de krangle på den, så får jeg heller ta det i etterkant. Vurderer å uppe den til 15k i år siden jeg har proff hos Investtech nå.

4 Likes

Her vil jeg tatt kontakt med skatteetaten og fått hjelp. Den som du har arvet aksjer fra vil jo ha disse registrert på norsk VPS slik at inngang og utgang skal være mulig å finne. Mulig det ikke betyr så mye når du arver. MEn det må du nesten sjekke selv. Gi oss ett vink her når du finner ut av det :slight_smile:

De fleste som driver litt aktivt med aksjer har betydlig mer enn 10 000,- i årlige utgifter. Det som skatteetaten har sagt er at om du feks kjøper en tjeneste som koster mer enn 10 000,- så skal det foreligge faktura. På mindre beløp holder det med kvittering. Beløpet av ingen øvre grense, men må selvsagt stå i forhold til din aktivitet.

Så å fradragsføre 50 000,- når investert beløp er 100 000,- vil nok medføre litt dokumentasjon underlag :wink:

1 Like

Teller kurtasje?

Kurtasjen skal vel være trukket fra, slik at du har netto gevinst/tap, så jeg vil si nei. (slik er det i hvert fall i Sbanken)

2 Likes

Kurtasje skal være trukket fra. Veldig viktig å sjekke når du sitter med årsoppgaven forran deg. Vist ikke den er med så er det bare til å kjøre på.

Hva med streaming av kurs og insider abonnementet på TekInvestor. Noen som vet om vi kan trekke fra dette?

Selvsagt kan du det.

3 Likes

Takk! :+1:

Teller tulleaksjer??

:wink:

7 Likes

Om du har gått på en smell i påsken ifbm Monopol og sitter inne med stort tap på eiendom så kan det være en ide å ta kontakt med skatteetaten og sjekke fremgangsmåte for avskriving på tap :wink:

3 Likes

Nei du får ikke skrive av tap i WR-ME :wink:

2 Likes