Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Man må ikke være dum for å kjøpe Funcom-aksjen, men du verden som det hjelper.

#cageydum #finnes #ikke #plass #på #skattemeldingen #for #slik #idioti

PS. #dust

5 Likes

Ja, aldri fått bruk for kvittering men har den hvis noen spør

Har kontaktet flere banker og skatteetaten. De vet ingenting og jeg må nesten bare vente å se har de sagt. Ikke så direkte selvfølgelig. Prøvde å finne ut hva Orkla kostet for ca 10år siden(ca peaken før finanskrisen), men sleit litt med det også. Er jo kun gevinst som er relevant, men kan like så godt være tap ift all time high har vært over 100kr

Uten at jeg har sjekket noe mer så vil jeg anta at siden dette er arv så skal det håndteres og skattes som arv. Da betyr det fint lite hva innkjøps pris var for den du har arvet.

Det som da blir din gevinst eller tap må bli verdi etter overtakelse og frem til disse aksjene blir realisert.

Loven ang. dette, mtp inngangsverdi og arv ble endret av FRP for 2-3-4 år siden. Sjekk dette.

Aksjehandel (post 3.3.7) Husk å føre opp fradrag som du har i forbindelse med kjøp og salg av aksjer. Kurtasje (omkostninger til megler) er fradragsberettiget for alle. Sjekk om kurtasjen er trukket fra i realisasjonsskjemaet (RF-1061). Hvis ikke, skal du føre opp kurtasjen som fradrag. Andre fradrag kan være relevante aviser, tidsskrifter og rådgivningstjenester. For å ha rett til disse fradragene må det være et visst nivå på aktiviteten. Fradraget føres i post 3.3.7 “andre fradrag”. Fondsandeler rapporteres inn elektronisk av fondsselskapet, men opplysningene bør likevel kontrolleres.

PC kan føres opp som fradrag, mener man må dele på 5 siden pc er avskrevet etter 5 år(ment å vare ref reklamasjon elektronikk) abo tjenester som realtidskurser, abo på Tekinvestor.no, analyseverktøy/tradere som koster penger osv.

Kurtasje mener mener jeg trekkes automatisk?!

Eks på annet, Ifht kjøring av barn har jeg lengst vei til og fra jobb, det er da selvfølgelig jeg som primært leverer hver dag :smile:

5 Likes

Veldig nyttig informasjon her, gutter! :star_struck: Dette med PC hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, jeg har også kjøpt ny ifjor. Var kun forberedt på abonnement på rt. :raised_hands:t2:

Skal man da føre opp 1/5-del av PCen de fem neste årene?

Må vel være din inngangsverdi som teller?

1 Like

Jeg har gjort det slik og ikke fått noe spørsmål rundt dette de foregående 3 år.

Bare sjekke hva du førte opp året før så du får en kontinuitet på det.

1 Like

Kjøpte ny pc og skjerm i fjor. Legger man sammen summen for pc+skjerm og deler på 5, for så å fylle i lik sum på skattemeldingen 5år fremover, eller er jeg helt ute å kjøre nå? :sweat_smile:

Eller må man skrive opp sum på pc som en egen post og sum for skjerm på en annen post?

Alt du bruker til aksjehandel kan du føre opp, og når det gjelder elektronikk så er det 5 års reklamasjon / nedskrives over 5 år. For bedrifter så opereres det med 3 års avskrivning har jeg sett

5 Likes

Takk for utfyllende svar :slight_smile:

1 Like

Hvor mye aksjer bør man ha handlet for å kunne avskrive pc på skatten?

Om jeg kjøpte pc i 2016 er det greit å sette den opp fra i fjor? Kjøpte den for ca 12k, kan jeg da føre opp 2400,- som fradrag i fjor? Er det noen grense for hvor mye som kan føres opp (sum)?

Om man legger til /gjør endringer er d da større sannynlighet for at man ikke får skattepengene i juni da ?

Enseste som sies er at det må stå i forhold til aktiviteten din. Er du super hyper daytrader og du begynte med 10000,- så er du jo svært aktiv.

Er du litt mer langsiktig og sitter mer i ro så bør nok beløpet opp.

Finnes ingen øvre grense for fradrag. Men du må kunne relatere de til aksjehandel. For min egen del har jeg passert syv sifret med god margin og har ingen problemer med å skrive av alt fra aviser, bøker, tek insider, PC, Internett, reiser til general forsamling osv.

Husk at du bør behandle kvitteringene dine som om de er penger. For det er nemlig det de er :grinning:

1 Like

Da er skattemeldingene ute!

Ble visst 20k i smell for meg, til å leve med.

Foreløpig 60k i smell, men er noe rart med gevinst på aksjesalg. kun halvparten er regnet med , så må finne ut hvor feilen ligger. Men ligger vel ann til en slappe 100k i smell ;D

jeg syns også det er noe feil med min … Si gjerne ifra om du finner ut av det @Evilfreud :slight_smile:

1 Like