Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Jeg har de siste årene lagt til en post 3.3.7 som jeg har kalt “Utgifter til aksjehandel” på 10.000,-. Ingen problemer med å få den godkjent, helt kvitteringsløst.

I den posten ligger tanken om at Mac’n, internettlinja, aviser, RT-kurser, Investtech og søvnløse netter koster. Skal de krangle på den, så får jeg heller ta det i etterkant. Vurderer å uppe den til 15k i år siden jeg har proff hos Investtech nå.

4 Likes

Her vil jeg tatt kontakt med skatteetaten og fått hjelp. Den som du har arvet aksjer fra vil jo ha disse registrert på norsk VPS slik at inngang og utgang skal være mulig å finne. Mulig det ikke betyr så mye når du arver. MEn det må du nesten sjekke selv. Gi oss ett vink her når du finner ut av det :slight_smile:

De fleste som driver litt aktivt med aksjer har betydlig mer enn 10 000,- i årlige utgifter. Det som skatteetaten har sagt er at om du feks kjøper en tjeneste som koster mer enn 10 000,- så skal det foreligge faktura. På mindre beløp holder det med kvittering. Beløpet av ingen øvre grense, men må selvsagt stå i forhold til din aktivitet.

Så å fradragsføre 50 000,- når investert beløp er 100 000,- vil nok medføre litt dokumentasjon underlag :wink:

1 Like

Teller kurtasje?

Kurtasjen skal vel være trukket fra, slik at du har netto gevinst/tap, så jeg vil si nei. (slik er det i hvert fall i Sbanken)

2 Likes

Kurtasje skal være trukket fra. Veldig viktig å sjekke når du sitter med årsoppgaven forran deg. Vist ikke den er med så er det bare til å kjøre på.

Hva med streaming av kurs og insider abonnementet på TekInvestor. Noen som vet om vi kan trekke fra dette?

Selvsagt kan du det.

3 Likes

Takk! :+1:

Teller tulleaksjer??

:wink:

7 Likes

Om du har gått på en smell i påsken ifbm Monopol og sitter inne med stort tap på eiendom så kan det være en ide å ta kontakt med skatteetaten og sjekke fremgangsmåte for avskriving på tap :wink:

3 Likes

Nei du får ikke skrive av tap i WR-ME :wink:

2 Likes

Man må ikke være dum for å kjøpe Funcom-aksjen, men du verden som det hjelper.

#cageydum #finnes #ikke #plass #på #skattemeldingen #for #slik #idioti

PS. #dust

5 Likes

Ja, aldri fått bruk for kvittering men har den hvis noen spør

Har kontaktet flere banker og skatteetaten. De vet ingenting og jeg må nesten bare vente å se har de sagt. Ikke så direkte selvfølgelig. Prøvde å finne ut hva Orkla kostet for ca 10år siden(ca peaken før finanskrisen), men sleit litt med det også. Er jo kun gevinst som er relevant, men kan like så godt være tap ift all time high har vært over 100kr

Uten at jeg har sjekket noe mer så vil jeg anta at siden dette er arv så skal det håndteres og skattes som arv. Da betyr det fint lite hva innkjøps pris var for den du har arvet.

Det som da blir din gevinst eller tap må bli verdi etter overtakelse og frem til disse aksjene blir realisert.

Loven ang. dette, mtp inngangsverdi og arv ble endret av FRP for 2-3-4 år siden. Sjekk dette.

Aksjehandel (post 3.3.7) Husk å føre opp fradrag som du har i forbindelse med kjøp og salg av aksjer. Kurtasje (omkostninger til megler) er fradragsberettiget for alle. Sjekk om kurtasjen er trukket fra i realisasjonsskjemaet (RF-1061). Hvis ikke, skal du føre opp kurtasjen som fradrag. Andre fradrag kan være relevante aviser, tidsskrifter og rådgivningstjenester. For å ha rett til disse fradragene må det være et visst nivå på aktiviteten. Fradraget føres i post 3.3.7 “andre fradrag”. Fondsandeler rapporteres inn elektronisk av fondsselskapet, men opplysningene bør likevel kontrolleres.

PC kan føres opp som fradrag, mener man må dele på 5 siden pc er avskrevet etter 5 år(ment å vare ref reklamasjon elektronikk) abo tjenester som realtidskurser, abo på Tekinvestor.no, analyseverktøy/tradere som koster penger osv.

Kurtasje mener mener jeg trekkes automatisk?!

Eks på annet, Ifht kjøring av barn har jeg lengst vei til og fra jobb, det er da selvfølgelig jeg som primært leverer hver dag :smile:

5 Likes

Veldig nyttig informasjon her, gutter! :star_struck: Dette med PC hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, jeg har også kjøpt ny ifjor. Var kun forberedt på abonnement på rt. :raised_hands:t2:

Skal man da føre opp 1/5-del av PCen de fem neste årene?