Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

Før inn i Excel.

Hvilke poster fører dere inn tap / gevinst krypto?

Har du gjort margin trades og har du i så fall huket av for det under additional options?

3.1.12 - “Annen inntekt”, 3.3.7 - “Andre fradrag”

Levert!

Fikk nesten halvert baksmellen til kule 53k. Lett :smiley:

5 Likes

Andre som har opplevd at avsluttet investeringskonto i Nordnet (i dette tilfellet med TAP) - ikke er forhåndsutfylt?

Samme gjelder avsluttet ASK…

Finner ikke årsmeldingene for disse hos nordnet, hadde utrolig nok mottatt disse per post…

EDIT: NVM - så feil… neste år starter jeg tidligere :sweat_smile:

Når man fyller ut RF-1059 for å få med seg aksjene fra utenfor Norge, må man manuelt også legge inn de fra Norge som egentlig lå der fra før? Ser ut som de bare forsvant hos meg

Nvm… Investerer i synsam i 2018.

Nei :slight_smile:

1 Like

Noen som vet når Skatteetatens register over alle norske aksje-eiere offentliggjøres for 2017?

Spørsmål om skattefradrag og BSU.
Skatteetaten: " Du må også ha så høy inntekt at du betaler skatt."
Gjelder kapitalgevinster i aksjemarkedet som inntekt?
Noe som vil si at hvis jeg ikke har inntekt fra lønnsarbeid så kan jeg ta gevinst fra aksjemarkedet for å få BSU-skattefradraget?

Ja, vil tro det. For BSU gir ikke rett til fradrag på personinntekt, men fradrag på utlignet skatt. Så hvis du har skattepliktig gevinst fra salg av aksjer så vil bsu-sparing gi deg fradrag på denne.

Du trengeri kke inntekt, du trenger bare noe som skal beskattes. Tjener du penger på aksjer kan du regne skattekrav på de pengene mot BSU Skattefradraget

1 Like

Supert!
Takk for raskt svar.

Fikk som mange andre skatteoppgjøret i dag. Men jeg oppdager at post 3.2.1 ikke samsvarer med det jeg leverte inn, barnehagefradrag 25.000,- er ikke med på sluttoppgjøret. Jeg har nå sendt inn selvangivelsen på nytt uten endringer da den opprinnelige selvangivelsen var korrekt. Er det bare å lene seg tilbake, så ordner dette seg?

Da må du nok sende en klage, formell prosess hvordan det gjøres skal stå på skatteetaten. Evt bare ring dem imorgen og spør.

Det virket bare for enkelt, derfor jeg spør :slight_smile:

Da vet du mer enn meg, jeg hadde sjekka med dem ;D

Sjekket at ikke barnehagefradraget står på madammen? Det gjør det hos meg, da det er hun som står adressert på regningene.

Fikk forøvrig ikke oppgjøret i dag. :frowning:

Har sjekket det ja, så her har dem gjort en feil. Det ordner seg nok, men jeg kan ikke fordra å rydde opp i sånt, tar så mye tid.

1 Like

Da ervi i samme båt, men eg får det stort sett ikke før senere på året

1 Like

er det nye skatteregler for oss som er gjeldsfrie nå?

jeg hadde fra før 46% skatt,-men de siste 2 årene(?) så er jeg nede i 36% skatt.

:thinking: