Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

3.1.5/4.1.8 skattepliktig utbytte/verdi overf. fra aksjeoppgaven (rf-1088)

Her fikk jeg en stygg høy sum som ble ca det jeg har i verdipapir utenfor børsen og aksjer(ask) totalt. Klarer ikke helt å forstå hvorfor. Kan noen forklare hva dette er? Er dette en sum jeg må skatte av?

Rekommenderar att du går igenom aksjeoppgaven noga. Jag använde två skärmar; aksjeoppgaven i den ena och tradern i den andra.

Är alla handlar korrekta så ska även summan vara det. Tar lite tid, men kan vara värt det :+1:t2:. Ta en :tumbler_glass: och jobba dig igenom materialet systematiskt är min rekommendation :grinning:

Vel, da har jeg fått gått igjennom skattemeldingen, og til og med salget av tegningsrettighetene i PCIB var tatt med. Fy faen hvor digg det var med zero-konto for de svenske aksjene. Slipper å føre hvert bidige kjøp/salg. Nå stod det bare en ferdigutfyllt post i selvangivelsen, formuesverdien. :slight_smile:

3 Likes

138 skattepliktige kryptotransaksjoner rapportert. Aldri følt meg så lojal før. :upside_down_face:

3 Likes

Utrolig hva man gjør for å slippe 60% straffeskatt! 10år bak i tid.

1 Like

Hvordan er mulighetene til å skrive av mobilen på skatten? Kjøpte ny i desember og den blir jo brukt til blant annet aksjehandel og lese seg opp på kunnskap rundt dette. Blir jo på mange måter som det samme som en pc. Tenkte rundt 20%.

Mulig dette har vært besvart tidligere, men fant det ikke i farten. Alle handler gjort på Oslo Børs blir automatisk oppført i aksjeoppgaven, sant? Jeg noterte meg ved årsslutt total gevinst i dnb traderen og dette ser ut til å stemme med hva som er ført opp i selvangivelsen. Skiller et par hundrelapper. Jeg har kun handlet på axess og obx

Er dette nødvendig? Fyller man ikke bare totalgevinst og formue, og har dokumentasjon klar hvis de spør?

Riktig, men om de spør om dokumentasjon, har jeg dette klart allerede med kurser i NOK for hver transaksjon. Fylte inn totale beløper på formue og gevinst, og når jeg har vært ganske aktiv med ICOs og trading, var det greit å sette opp alt i Excel og få oversikt og nøyaktige beløper. Har man allerede oversikt og få transaksjoner, er det nok bare å fylle inn som du sier, og ordne dokumentasjonen senere om det skulle bli nødvendig.

2 Likes

Fy f… for et styr, men der var en ferdig for i år også… Med full dokumentasjon av alt av krypto og annet rask inkludert!

I år skal de få litt å tygge på :wink:

7 Likes

Jeg makker med å få riktige verdier på skattemeldingen med noen få transaksjoner fra fjoråret. Jeg tror jeg henger meg til neste år da jeg har flere hundre linjer med kjøp/salg på gdax i år :cry:

2 Likes

Kan du ikke legge alt inn i et regneark?

Kommer til å forsøke lage et regneark i excel, men tror det blir vanskelig. Bl.a. må jo kjøp/salg regnes om til norske kroner med valutakurs for den spesifikke dagen. Men dette blir jo mitt eneste håp :stuck_out_tongue: Jeg kan jo legge ut “betaversjonen” her når jeg kommer meg så langt, så kan vi kanskje samarbeide litt :+1:

2 Likes

Har allerede vært gjennom den prosessen, kan sikkert hjelpe litt om du sliter. :slight_smile:

1 Like

Har du prøvd cointracking.info ? Last ned handelsloggen fra børsen(e) du har brukt, last inn på cointracking, sørg for at du har valgt NOK og så kan du eventuelt laste ned som excel igjen om du vil. I verste fall burde det ta unna halvparten av arbeidet

Prøvde dette selv, og det ble bare rot. Fungerer sikkert greit om man bare har handlet på børser, men når man har deltatt i ICOs, handlet på børser uten API/CSV osv., sliter den med å skjønne hva som skjer.

1 Like

Ja, jeg prøvde å bruke den til alt og da ble det rot. Når jeg kun la inn jallatradingen fra bitfinex (som uansett var det verste) funker den veldig bra :slight_smile:

1 Like

Skal man føre kurtasje på kryptohandel under 3.3.7 “andre fradrag”?

Har litt over 400 handler i 2017 og nesten 4-5000 kr bare betalt i kurtasje. (Takk :pray: for cointracking)

Baker det selv inn i inngangsverdien, så i mitt tilfelle der jeg totalt endte med gevinst, ble dette beløpet redusert, da inngangs/salgsbeløper ofte var høyere enn spotpris.

1 Like

Prøver cointracking nå , men den maser bare om “There is no suitable purchase to this sale (all purchasing pools consumed). Assuming purchase on the same day for 0 NOK.” Noen ideer? har lagt inn manuelt alle kjøp til coinbase og overføringer til BITFINEX. Har brukt Bitfinex sin trade report som CSV fil for å få beregning…

På grunn av dette klarer den ikke å gi noen gain/loss kalkyle at all og jeg er litt i beita for hvordan dette skal gå…