Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for 2017

det at man må rapportere inn handel av utenlandske aksjer i skattemeldninger,tror jeg er et “grep” fra politikere i å gjøre det mer attraktiv å investere i den norske børs…

heia :norway:!

Nån som har upplevt att post 204 i aksjeoppgaven (antall aksjer ved årets utgang) står i noll? Verkar som att det har skett ifm flytt till ask??

Fikk noen feil med de aksjene som ble flyttet ja, står at de ble solgt til en kurs på 0 :sweat_smile:
Sitter vist med 100k + i tap, men det ble riktig sum på skatten. :thinking:

Driver å fyller inn i RF-1059 for aksjer i et utenlandsk selskap. Selskapet endret navn i 2017. Hvilket navn fører en inn, det da en kjøpte aksjene eller det nye navnet selskapet har nå?

skriv det nye navnet på selskapet.

Takk!

Er jo mye mer behagelig med handsfree over bilens anlegg, slippe å holde tlf.

Hva gjorde du? Fikk også samme mld. Ser ut som det ble problemer med flytting av aksjer over til ASK. Alt gikk bra fra Nordnet sin side, men VPS har failet.

Eg tror det er i forbindelse med flytting sv alsjer at det har oppstått feil.
Eg har ikke sjekket alle tradene mine, men seiner har sjekket, er riktig, så alt i alt set eg ikke at det skal vøre noe feil, vertfall har eg ikke rettet på noe

1 Like

Aksjene ble realisert når de ble flyttet. Ikke verre, selv om de egentlig ikke skal bli det.

1 Like

Oh my… kona sa nettopp skattemeldingen skal leveres på søndag? WTF. Trodde jeg hadde til mai. Jaja, var bare å logge seg inn på Altinn og be om utsettelse, håper de de ikke er så vanskelige på det.

1 Like

Jeg har kjøpt og solgt BITCOIN XBT og ETHEREUM XBT i 2017. Noen som vet hvordan de skal føres inn? Jeg har en realisasjonsoversikt fra Nordnet. Skal jeg føre opp gevinstene i RF-1088?

1 Like

Svarer meg selv her. Ser ut til at jeg ikke har oppdaget årsoppgaven til Nordnet for aksje- og fondskontoen (doh!) og der står det klart og tydelig hva jeg skal fylle ut. Post 3.1.12 for gevinst på finansielle instrumenter og post 4.6.2 for formue i utlandet for de posisjonene man eide 31.12.2017. Tap skal inn i post 3.3.7 hvis man har det (men det har man vel ikke? :wink: )

2 Likes

Jeg jobber 5-skift.

Hva mener du man kan trekke fra under post 3.2.7?

Arbeider du slik at du sover borte fra hjemmet er det egne satser for dette.

Du tar eks antall døgn du har borte fra hjemmet og ganger med den satsen som er relevant for deg.

I årets skattemelding står dette veldig enkelt forklart i rettledningen (oppe til høyre i bildet på skattemeldingen)

2 Likes

Denne posten er rene gullgruven, alle bør sjekke nøye om det er rellevant, for min del farter eg mye :money_mouth_face:

1 Like

Den er grei. Jeg sover aldri borte fra hjemmet. Jobber 8 timers skift mandag-torsdag, og 12 timers skift i helgen, fredag-søndag. Drar alltid hjem og sover.

Så da er vel ikke denne posten relevant for min del?

Er ikke relevant for deg nei. Posten gjelder for pendlere borte fra hjemmet. Eller om en reiser i forbindelse med inntekt. Foreksempel om en reiser til Oslo for å delta på en generalforsamling i selskapet en eier aksjer i. Oppholdet da kan en trekke i frå på skatten.

2 Likes

Den er grei! Takker for hjelpen :slight_smile: