Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Da er det ikke lenge igjen til nyttår, heldigvis er 2020 snart over!

Nyttår betyr for noen at kapital må flyttes, IPS må fylles og tap på aksjer realiseres.

Hvilke grep tar du før nyttår for å redusere skatten?

3 Likes

Noen som har fått skattemeldingen? :bomb::vulcan_salute:

Meh…

1 Like

Håper noen kan hjelpe meg med denne :slight_smile:

Dere som handler både aksjer og derivater/bear&bull-produkter:

Skattelegges gevinsten av disse “finansielle instrumentene” på samme måte som aksjer? Altså at gevinsten skal ganges med 1,44 før man beregner 22% skatt?

1 Like

virker ikke som så mange har fått skattemeldinga ennå, ingenting her

1 Like

Fikk den i dag. Litt i pluss :+1:

1 Like

Andre som har fått melding på e-post om at skattemeldingen er tilgjengelig? Men når de logger inn står det at den enda ikke er tilgjengelig?

1 Like

Håper den blir utsatt ett år, vet det kommer til å se stygt ut…

2 Likes

Ja, faktisk.

Edit: Men nå var den kommet😊

Hmm, du fikk varsel på epost?

Litt spent i år, men får alltid sent… Kan ikke skjønne det, har vært helelektronisk i årevis og er rimelig “enkel” å regne ut skulle man tro.

1 Like

Fikk tilgang en liten time etter at jeg mottok e-posten. Tydeligvis blant de første i år - siste år fikk jeg sent om jeg husker rett… Foreløpig 5000 kr retur :slight_smile:

2 Likes

Regnes skattepliktig gevinst automatisk på vps? Er kurtasje medberegnet i dette beløpet?

Kort svar: Ja :slight_smile:

2 Likes

Gjorde det for meg.
Utgangsverdi (hva du solgte for) -Inngangsverdi (hva du kjøpe for, inklusiv kurtasje ja) - ubrukt skjerming x 1,44 (oppjustering)= gevinst/tap.

Ta en titt på skatte-abc. Den forklarer det meste :slight_smile:

2 Likes

Prøver å flytte posten her:
Noen som har funnet ut hvor en skal legge til fradrag for kostnader i forbindelse med kjøp og salg av aksjer? Finner ikke frem på den nye selvangivelses siden…
https://www.smartepenger.no/skatt/628-hva-har-du-fradragsrett-for

Hvorledes fungerer dette med å få fradrag på deler av kurtasjen når en har kapitalen i aksjer på en ASK?
Eller er det slutt på denne ordningen?

En kjøper og selger på en ASK men dersom en ikke realiserer (dvs at en IKKE selger ut av ASK) så koster vel denne aktiviteten meglerutgifter og hvor blir disse kostnadene ført.

Jaja , slikt kan en spørre om på et anonymt forum :slight_smile:

ForvaltningskostnaderVerdipapirforvaltning under Finans du kanskje er ute etter?

3 Likes

Dn.no, tekinvestor, ny 49 pcskjerm, hva mer hører til forvaltningskostnader?

Utgifter til tradingview osv, hvis du bruker dette.

Utgift Internett. Realkurser