Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Les det i sammenheng med den forrige meldingen min. Restskatt teller ikke som gjeld, men ved å betale den før nyttår får du redusert skattemessig formue. Det er ikke ment som en strategi for å omgå formueskatt, men som utfyllende info om hvordan man kan få restskatt til å regnes ned. Å bevisst spekulere i dette tror jeg Skatteetaten fort finner ut av, og det er relativt lite å hente all den tid du selv trolig kan plassere pengene dine i noe som bærer renter.

edit: i år er renta fra etaten 2.15% per år,

Mye skatterelatert som strengt tatt ikke hører til her? @Evilfreud kan du rydde litt?

1 Like

Det kan vel være vanskelig å beregne akkurat hvor mye man ender opp med i restskatt før nyttår? Best å betale litt ekstra for å være på den sikre siden :grimacing:

Det er vel min feil med dårlig valg av tråd. Hadde ikke tenkt det skulle bli så mye, flytt det gjerne til en plass det passer bedre!

2 Likes

No harm done, Evilfreud får vifte med tryllestaven sin :blush::ok_hand:

2 Likes

:wave:

3 Likes

Noen som har fått med seg styret som foregår i USA nå etter Musk’s Twitter files?
Bidens laptop, covid, sensur osv.

1 Like

Kommer sakte men sikkert, og i en kjedeligere form enn man forventet, men blockchain får potensielt noen brede bruksområder etterhvert. Tar bare laaaang tid: Innføring av digitale sentralbankpenger - Nødvendige lovendringer

1 Like

Like spennende som å bytte elektrisk anlegg eller rør i huset.

1 Like

Ja, men altså, det bekrefter ting man har visst en stund og endrer ingenting fordi ingen blir holdt ansvarlig.

Ytringsfriheten er på vikende front, sensur er positivt mener folk flest (og i hvert fall venstresiden og mediene som heier på dem), så “avsløringen” blir at “de gjorde som vi trodde” eller alternativt “men målet helliger midlet så det er ok.”

Det blir liksom ingen endringer av det gitt dagens kongress og president i USA. Og landet er så delt at hvis det hjalp demokrater så vil ikke venstrevridd presse dekke det negativt, og hvis det hjalp republikanere så vil ikke høyrevridd presse dekke det negativt.

6 Likes

Ettersom de forutsetter at digitale sentralbankpenger (DSP) ikke skal svekke innskuddsfinansieringen i norske banker, og at det skal være tilstrekkelig friksjon mot bankpenger, så sliter jeg med å se hvilket formål DSP skal tjene for deg og meg. Man får ikke revolusjon i bankvesenet ved å ha som forutsetning at bankvesenet ikke skal påvirkes.

Det blir litt komplisert for meg dette kjenner jeg, når jeg prøver å forklare eller foreslå hva som vil skje, så merker jeg at jeg kommer til kort. Vil tro innføring og opprettelse er første steg og at bruksområder er lettere å foreslå når den eksisterer, men ser som du sier at man får et “enten blir det ikke kroner, eller så blir det kroner og da liten vits”

Norsk kjent journalist stod i gjeld til sine kilder.

Er nok ikke hvem som helst, siden vi ikke får vite noe mer om hvilke saker det gjelder.

1 Like

" Støtten må jo sees i lys av at høye strømregninger hos oss kunder betyr enorme ekstrainntekter for den norske statskassa. Kun en brøkdel av dette kommer tilbake gjennom strømstøtten."

"For det andre så er det slik at gjennom de høye strømprisene bidrar blant annet norske husholdninger med store ekstrainntekter til statskassa. Strømstøtteordningen kompenserer bare delvis for de store ekstrautgiftene folk flest og næringslivet er påført.

Når regnskapet skal gjøres opp, er det faktisk slik at de høye strømprisene fungerer som en ekstra skatt hvor det overføres store summer fra husholdningene og bedriftene til staten. Det bidrar svært positivt til statsbudsjettet også etter at strømstøtten er utbetalt.

Likevel fortsetter det å skapes et inntrykk av det motsatte, nemlig at strømstøtten er en belastning for statsbudsjettet og en stor utgift for statskassa."

4 Likes

NRK har litt mer: Nettavisen-journalist lånte penger av kilder – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Tor Bernhard Slaathaug, leder av stiftelsen Rettferd, tidligere Rettferd for taperne

Dette blir et friskt pust i valgkampen i USA. Håper hun vinner fram for trump og Biden begynner og bli gammel ellers har han overasket som en god president.

1 Like

At hun stiller øker Trump sine sjanser. Det er det brei enighet om.

Biden er nok tidenes dårligste president. Subjektivt ja, men det finnes det tall på om man måler støtte/populæritet

4 Likes

Er det så vanlig da? Aldri sett kokain i min by selv om jeg vet det finnes. Tror det er mest et Oslo/influencer fenomen jeg da.

At noen tar kokain i stedet for alkohol for kalori inntaket sin skyld høres ut som noe modeller tenker. Ikke arbeiderklassen.

1 Like
  1. Ting som straffes med bøter er bare ulovlig for fattige
  2. Tilnærmet stillestående står det, altså sjekket hun en mobil som lå i passasjersetet mens bilen var i bevegelse. Selv om boten var tilpasset inntekt burde den minst være en halv månedslønn.
1 Like