Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Synes det er rart at restskatt regnes på neste år, men ikke skatt tilgode. Enig i at det høres for godt ut til å være sant at man kan betale inn for mye skatt for å spare formuesskatt, men fant ikke noe godt svar på google, så da spør jeg her =)

Tror du misforstår. Restskatt eller skatt til gode beregnes begge etterskuddsvis basert på foregående skatteår.

Jeg leser en sak skrevet av en av verdens historisk sett viktigste, ekte journalister. Så bare der tar jeg den litt mer alvorlig enn snittet.

Og ja, i all den tid jeg er innforstått med at slike lekkasjer tilnærmet alltid er preget av feilinformasjon for å beskytte kilden, så lar jeg ikke detaljene være mest utslagsgivende for om jeg synes budskapet i seg selv gir mening.

Der ting skurrer for meg er ordlyden enkelte steder og de naivistiske kulturelle beskrivelsene.

Dette er jo bare feil. Flertallet av «involverte» visste eventuelt aldri hva de bidro til.

Det er jo det som er hele poenget mitt…

Da har du jo selv svaret på spørsmålet ditt.

De har visst det siden rørledningene ble sprengt. I hvert fall alle på skipet.

Åja, vi hadde med oss dykkere som kunne skje dypt og etterpå, så sprenges det en rørledning. Plz. 2+2=4.

Noen her som vet hvor stort mannskapet på skipet er? Sånn helt ca. Og evt om det er vernepliktige på det?

2 Likes

Ikke i mitt hode. Hvis man betaler for mye skatt i 2022 så får man et skatteoppgjør med utbetaling av dette beløpet våren 2023. Hvis man betaler for lite skatt gjennom 2022 får man skatteoppgjør med restskatt som man må betale våren 2023. Det gir ikke så mye mening at tilgodebeløpet som utbetales våren 2023 hvis man har betalt for mye skatt gjennom 2022 tilbakedateres og legges til ligningsformuen 31.12.22, mens skatten man evt. har betalt for lite ikke trekkes fra ligningsformuen 31.12.22 ?

Det gjør det da heller ikke.

Det du sier er at det ikke gir mening, men at det er sånn det er? :sweat_smile:

Det jeg sier er at den formueskatten eller annen skatt som blir utregnet for 2023, være seg restskatt eller skatt til gode, ikke vil påvirkes av om du velger å betale inn en masse ekstra penger til skatteetaten i 2023.

Men hvis man av en eller annen grunn betaler inn for lite skatt til skatteetaten ila 2022 fordi man har for lavt trekk så risikerer man unødvendig høy formuesskatt?

Skal ikke blande meg inn i diskusjonen, morsomt å lese vekslingene dog.

Bare kom på en liten digresjon: operasjon MKUltra som pågikk mellom 1950-73 hvor man målet var å finne et godt psykedelisk legemiddel for å tvinge frem confessions under avhør og tortur kjørte man en covert operasjon hvor over 7000 amerikanske og canadiske krigsveteraner ble forsket på ved å bli fortalt at de var med i ny legemiddelutvikling. Omtrent 80 instanser (sykehus, college, kirker etc) var utvidende delaktige i denne «kliniske utprøvningen», i tillegg til de menneskene som det ble tredtet ulike legemidler på, alt iscenesatt av ICA.

Et annet eksempel er hepatitt B screeningundersøkelsen som uvitende leger ble med på i Abbotabad som egentlig var et påskudd for å få DNA fra folk i nevnte by i jakten på Bin Laden. Leger uten grenser har kritisert dette mye.

Så at det skjer og kommer til å skje covert operasjoner som involverer uvitende «hjelpere» er ganske sannsynlig. Vil tro man ikke får vite om alt covert som skjer rundt omkring. Det vi vet er takket være godt journalistisk arbeid.

7 Likes

Nei. Din skatt på inntekt og formue beregnes uavhengig av om du har betalt inn for mye eller for lite skatt.

Nå sitter og ser på skatteoppgjøret mitt for 2021 som ble fastsatt 08.06.22 og da endte jeg opp med restskatt, men dette beløpet ble ikke fratrukket i formuesberegningen. Det står verken oppført under formue eller gjeld og har således ikke fått påvirkning på ligningsformuen. Sier du at det var en feil av skatteetaten?

Nei, jeg sier at du tar feil. Restskatten du betalte var basert på din inntekt og formue for 2021, og i det regnestykket kan du ikke trekke fra restskatt som fra formuesberegningen. Du må huske på at den restskatten er resultat av at du i utgangspunktet hadde betalt inn for lite skatt i 2021.

1 Like

Restskatten er resultat av for lite innbetalt skatt i 2021, der er vi enig. Derav så ble jo ligningsformuen 31.12.21 kunstig høy, fordi jeg hadde penger “i banken” som egentlig skulle vært betalt til skatteetaten? Skatteetaten regner på dette våren 2022 og sier de vil ha disse pengene, men likevel så ble pengene med i formuesberegningen 31.12.21? Hvis det er som du sier at det likevel blir riktig på et magisk vis så synes jeg ikke det regnestykket kommer fram av skatteoppgjøret jeg leser…

Jeg snakker fortsatt om formuesskatt bare så det er sagt… Hvis man har 10m i banken 31.12.21, men har betalt 5m for lite i skatt ila 2021 som man må betale våren 2022 så mener du at det ikke blir beregnet formuesskatt av 10m selv om de 5m i restskatt ikke blir trukket fra i skatteoppgjøret under formuesberegning?

La oss si skipet hadde med dykkere som dykket. Ikke vanskelig å se for seg at det kan gjøres uten at noen uten om den informerte kretsen skjønner hva som gjøres. Helt til altså rørledningene sprenges og det blir snakk om dykkere og sprengstoff. Da klarer “alle” å legge sammen to og to. Dette må de i så fall klart å sitte på i lang tid nå, uten å si noe.

4 Likes

Vet ikke om vi snakker forbi hverandre her, men til syvende og sist så dreier det seg jo om penger/formue som du tenker vil være, eller skulle vært, unntatt formuesbeskatning om pengene ble flyttet over til kontoen til Skatteetaten.

Hadde det vært så enkelt så hadde ikke folk flyttet til Sveits.

Er enig i at det “logisk” sett må være som du sier hvis man ser det fra skatteetatens perspektiv, men får det ikke til å stemme med tallene i skatteoppgjørene og utregningene som er gjort der, derfor jeg spør =) Jeg lurte derfor på om de ikke bryr seg om relativt små endringer. De som flytter til Sveits har kanskje ikke muligheten til å betale inn mange milliarder for mye i forskuddsskatt, da vil det vel blinke noen flere varsellamper hos Skatteetaten vil jeg tro.

Ærlig sak det, og de færreste blir dummere av og spørre. Må bare beklage om jeg ikke kunne gi tilfredsstillende svar :slight_smile: