Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg kom bare med noen eksempler hvor som belyste @h3nk1 sitt «need to know» poeng.

Personlig, tilnærmingen @Snoeffelen presenterte resonnerte med meg.

Generelt sett er det ikke veldig mange som har evner til en slik operasjon vil jeg tro. Og har man fått hjelp av noen «sivile» og de sivile vet hva de har vært delaktige i så tror jeg de har en god grunn til å holde tett. Tror neppe man ønsker å få bråk med folk som kjører slike operasjoner.

1 Like

Her er det snakk om over 100 personer som måtte vært involvert. Journalisten på sin side har 1 anonym kilde.

1 Like

1 anonym kilde holder kun til å invadere en suveren stat i Midtøsten.

Restskatt trekkes ikke fra formue når skatt beregnes.

https://verdtavite.kpmg.no/formuesskatt-hva-er-formue-og-hva-er-gjeld/

Forskuddsskatt, forhåndsskatt og renter av skatt/avgift som ikke er forfalt til betaling, samt restskatt og resterende skatt som ikke er utlignet før utgangen av inntektsåret og utsatt skatt ført i regnskapet, anses heller ikke som gjeld.

Hvorvidt skatt til gode legges til formue har jeg ikke et like klart svar på.

Merk at dersom det ikke legges til og du derfor bevisst oppgir feil inntekt for å midlertidig plassere deler av formuen din hos skatteetaten og dermed oppnår lavere formueskatt enn du skulle hatt om du oppga informasjon etter beste evne, så nærmer du deg skatteunndragelse.

2 Likes

Kan vi ikke bare vente på hva den svenske åstedsundersøkelsen viser?

1 Like

Ja, det rekker med en person for å fremsette en påstand. Det krever dog involvering av over 100 personer for at scenarioet som den ene anonyme kilden fremsetter skulle vært mulig.

1 Like

Trodde ikke på WMD den gangen, det var far fetched. Akkurat som denne historien.

5 Likes

Kan vi ikke bare vente på hva den russiske åstedsundersøkelsen viser?

1 Like

Stoler mer på den svenske, men du må gjerne vente i spenning på den russiske.

3 Likes

Dette stemmer mye bedre med hva som fremkommer av skattemeldingene jeg ser på. Det er altså veldig dumt formuesskattemessig å ende opp med veldig mye restskatt, man vil da ende opp med å betale uforholdsmessig mye formuesskatt. Sannsynligvis så fungerer det motsatt hvis man har betalt inn for mye forskuddsskatt, men som du sier vil man jo her nærme seg skattesvindel hvis beløpene blir kunstig høye.

1 Like

Du kan frivillig betale tilleggsforskudd om du ser at du kommer til å få restskatt, om du betaler dette før årsskiftet så er pengene ute av formuen din.

2 Likes

Jeg pleier hvert år å justere skattekortet slik at jeg får mest mulig restskatt. I mitt stille sinn så tenker jeg at pengene formerer seg bedre hos meg enn hos Skatteetaten.

1 Like

Er klar over dette. Det jeg lurte på var om man kunne betale for mye tilleggsforskudd og dermed få redusert formuesskatten.

I et mest mulig utspekulert perspektiv ser jeg for meg at det er lurest å betale for lite skatt jan-nov (Rentefritt lån) og veldig mye tilleggsskatt i desember (Redusere formue). Vet ikke hva skatteetaten synes om dette dog.

2 Likes

Får du ikke mer i rente i banken enn det du sparer i formuesskatt da?

Man får vel renter hos skatteetaten også på skattepengene man har tilgode. Og hvis man gjør den utspekulerte varianten betaler man først for mye forskuddsskatt i desember.

Men betaler du usannsynlig mye for mye, er jo den omgåelsen enkel å avdekke og tilbakeføre; ev. med bruk av tilleggsskatt.

Dessuten er max. formuesskatt for 2022 på 0,95 % for f.eks. 10 millioner, så altså spart ca. 100.000 hvis det ikke blir oppdaget.

Kanskje ikke noen gullgruve :wink:

Nei, tror ikke det er noen gullgruve :sweat_smile: Ble bare nysgjerrig på prinsippet :nerd_face: Har vel økt til 1,0% opp til 20m og 1,1% over dette i år. Å feilberegne med 100k og spare 1k i formuesskatt tror jeg det blir vanskeligere for skatteetaten å bevise ble gjort med vilje enn om man har betalt 10m for mye i skatt :sweat_smile:

Les det i sammenheng med den forrige meldingen min. Restskatt teller ikke som gjeld, men ved å betale den før nyttår får du redusert skattemessig formue. Det er ikke ment som en strategi for å omgå formueskatt, men som utfyllende info om hvordan man kan få restskatt til å regnes ned. Å bevisst spekulere i dette tror jeg Skatteetaten fort finner ut av, og det er relativt lite å hente all den tid du selv trolig kan plassere pengene dine i noe som bærer renter.

edit: i år er renta fra etaten 2.15% per år,

Mye skatterelatert som strengt tatt ikke hører til her? @Evilfreud kan du rydde litt?

1 Like