Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvilken natoøvelse er det du sikter til? Er det sånn at du avskriver åpne kilder som faktagrunnlag, og at du stoler mer på den hemmelige kilden til Hersh?

Poenget mitt er er at dette aldri ville blitt gjennomført på den måten som Hersh hemmelige kilde beskriver. Det føler jeg tross alt at du langt på vei er enig i, men det må du gjerne kommentere.

2 Likes

Jeg avskriver ingenting. Jeg har gjort min posisjon klar når jeg sier at fokuset på åpne kilder er malplassert. Fordi kilder til avsløringer av denne typen nesten alltid forsøker å iverata egen sikkerhet mv. ved å blande inn upresisheter.

Og hva gjelder at det er «for mange» involverte, så er det er argument som ikke gir mening i all den tid 99 prosent som deltok i en eller annen egenskap ikke visste bæret av hva de faktisk bidro til.

Dette er slik etterretning og fordekte operasjoner planlegges og gjennomføres. Det er mange spektakulære eksempler og vi (Vesten) er de beste i verden i faget.

Som sagt er der språk og uttrykk som skurrer for min del, ikke detaljer eller den påståtte gjennomføringen som sådan.

Bedre alternativet å fokusere på en hemmelig kilde da.

Rart at norske vernepliktige ikke visste at de var i Østersjøen når dette skjedde.

1 Like

Fant ikke noe mer passende tråd for spørsmålet, men kan man slippe formuesskatt ved å betale for høy skatt gjennom inntektsåret og således få lavere ligningsformue pr. 31.12 enn om man hadde betalt mer riktig inntektsskatt? Jeg regner med tilgodebeløpet fra Skatteetaten neste vår ikke tilbakedateres til 31.12 og legges til ligningsformuen?

Det enkle svaret er nei.

Så tilgodebeløpet tilbakedateres når det er ferdig utregnet og legges til ligningsformuen?

Ja, det skal inntektsføres og utgiftsføres opp mot året det ble ervervet.

Men det blir jo ervervet året etterpå når skatteoppgjøret kommer… ?

Betaler du inn for mye til skatteetaten så vil det du betaler inn for mye bli registrert som et tilgodehavende, og lagt til formuen din i skatteoppgjøret.

Jeg vet ikke om du legger merke til det selv, men her virker det som du legger til tre standardavvik med godvilje til for å tro på en historie som ved kjapp gjennomgang av informasjonen virker helt usannsynlig? Ikke minst antallet involvert, altfor høyt for å holde tett.

5 Likes

Burde det ikke da gjelde begge veier slik at restskatt trekkes fra ligningsfomuen som da egentlig var kunstig høy fordi man har betalt for lite skatt?

Restskatt betaler du etterskuddsvis, altså året etter du egentlig skulle betalt den. Det du skisserer er å sette penger inn på en konto hos skatteetaten et år i den tro at de ikke skal vurdere disse pengene som en del av din formue for det året. Sorry mac, det er ikke sånn det fungerer.

1 Like

Synes det er rart at restskatt regnes på neste år, men ikke skatt tilgode. Enig i at det høres for godt ut til å være sant at man kan betale inn for mye skatt for å spare formuesskatt, men fant ikke noe godt svar på google, så da spør jeg her =)

Tror du misforstår. Restskatt eller skatt til gode beregnes begge etterskuddsvis basert på foregående skatteår.

Jeg leser en sak skrevet av en av verdens historisk sett viktigste, ekte journalister. Så bare der tar jeg den litt mer alvorlig enn snittet.

Og ja, i all den tid jeg er innforstått med at slike lekkasjer tilnærmet alltid er preget av feilinformasjon for å beskytte kilden, så lar jeg ikke detaljene være mest utslagsgivende for om jeg synes budskapet i seg selv gir mening.

Der ting skurrer for meg er ordlyden enkelte steder og de naivistiske kulturelle beskrivelsene.

Dette er jo bare feil. Flertallet av «involverte» visste eventuelt aldri hva de bidro til.

Det er jo det som er hele poenget mitt…

Da har du jo selv svaret på spørsmålet ditt.

De har visst det siden rørledningene ble sprengt. I hvert fall alle på skipet.

Åja, vi hadde med oss dykkere som kunne skje dypt og etterpå, så sprenges det en rørledning. Plz. 2+2=4.

Noen her som vet hvor stort mannskapet på skipet er? Sånn helt ca. Og evt om det er vernepliktige på det?

2 Likes

Ikke i mitt hode. Hvis man betaler for mye skatt i 2022 så får man et skatteoppgjør med utbetaling av dette beløpet våren 2023. Hvis man betaler for lite skatt gjennom 2022 får man skatteoppgjør med restskatt som man må betale våren 2023. Det gir ikke så mye mening at tilgodebeløpet som utbetales våren 2023 hvis man har betalt for mye skatt gjennom 2022 tilbakedateres og legges til ligningsformuen 31.12.22, mens skatten man evt. har betalt for lite ikke trekkes fra ligningsformuen 31.12.22 ?

Det gjør det da heller ikke.