Tipper det jobbes steinhardt med å finne ny jobb til Støre så han kan gå med æren i behold, heh.
At ikke russerne tenkte på å kutte strømkabelen til Europa
Hvorfor skulle de det??
Har aldri vært stor fan av Giske men har sympati for mannen etter den råtne «metoo»-håndteringen og maktkampen i AP. Kan ikke være lett å forsvare seg for anonyme udokumenterte påstander som visstnok skjedde for 15 år siden og som kollegaene siterer til avisene som igjen blåser opp som «fakta». (Men, han har sikkert ufin ved flere anledninger sånn som alle andre i fylla)
Ikke det jeg påstod. Mitt poeng er at det mest sannsynlig var USA som sto bak ugjerningen, av informasjonen man har nå.
Fra November:
“During the crime scene investigations that were carried out on-site in the Baltic Sea, extensive seizures were made and the area has been carefully documented. Analyzes that have now been carried out show traces of explosives on several of the foreign objects that were found. The advanced analysis work continues to be able to draw safer conclusions about the incident,” Ljungqvist stated.
According to the Swedes, several seizures have been made, including foreign items, and explosive residue was identified on a number of the seized and analyzed foreign items."
Så har det gått 3 måneder siden den tid, så jeg antar at svenskene nå vet ca. hvem det var. Hvis det var noen indikasjoner som pekte på Russland, tatt i betrakning svenskenes diplomatiske forhold til russerne, så hadde man allerede sett dem legge skylden på Putin. Men det har altså ikke skjedd.
Da bør du lese denne, som tar en grundig gjennomgang av disse påstandene, og konkluderer med en solid debunk!
Tro om dette skulle kunne kombineres med induktiv lading innebygd i veitraseene. Hadde jo vært genialt om det var skalerbart og lønnsomt.
Lener meg ikke så mye på rapporten til Hersh uansett. Om han tar feil eller ikke, kan gå begge veier.
Angående artikkelen du linket til…
In regards to Seymour Hersh’s past, both his time as a Pulitzer Price winning journalist in the 1970s and his recent factually incorrect takes on the Syria gas attacks (…)"
Næh, lesingen stoppet opp for meg der Om forfatteren fortsatt er stuck i OPCW/Bellingcat løgnen fra 2017/18 sier jo litt om hans journalistikk og analytiske/kritiske evner.
Han skriver
Back in Washington, planners knew they had to go to Norway
“They hated the Russians
![]()
, and the Norwegian navy was full of superb sailors and divers who had generations of experience in highly profitable deep-sea oil and gas exploration,” the source said. They also could be trusted to keep the mission secret. (The Norwegians may have had other interests as well. The destruction of Nord Stream—if the Americans could pull it off—would allow Norway to sell vastly more of its own natural gas to Europe.)
Sometime in March, a few members of the team flew to Norway to meet with the Norwegian Secret Service and Navy. One of the key questions was where exactly in the Baltic Sea was the best place to plant the explosives.
The Norwegian navy was quick to find the right spot
The Norwegians were key to solving other hurdles. The Russian navy was known to possess surveillance technology capable of spotting, and triggering, underwater mines. The American explosive devices needed to be camouflaged in a way that would make them appear to the Russian system as part of the natural background—something that required adapting to the specific salinity of the water.
The Norwegians had a fix.
divers, who, operating from a Norwegian Alta class mine hunter, would dive with a mixture of oxygen, nitrogen and helium streaming from their tanks, and plant shaped C4 charges on the four pipelines with concrete protective covers. It would be tedious, time consuming and dangerous work
Today, the supreme commander of NATO is Jens Stoltenberg, a committed anti-communist, who served as Norway’s prime minister for eight years before moving to his high NATO post, with American backing, in 2014. He was a hardliner on all things Putin and Russia who had cooperated with the American intelligence community since the Vietnam War. He has been trusted completely since.
“He is the glove that fits the American hand,” the source said.
Jævlig fett!!
men, dessverre, lite troverdig etter min mening.
Legger man til at Stoltenberg var 16 år når krigen i Vietnam stanset, og at han fra starten i AUF var natomostander, så øker ikke akkurat troverdigheten.
Utover at jeg på et overordnet plan har null tro på at Russland selv stod bak, så har jeg ingen aksjer i om Hersh er spot-on eller ikke. Det får vi (trolig) aldri vite.
Derimot er der herlig å se hvordan den fjerde statsmakt fremstiller (eller tier stille om) saken. Er det noen som har spredd feilinformasjon, konspirasjoner og ren løgn (gjerne basert på navnløse kilder) som har ledet til alt dra krig (Irak) eller annen faenskap, så er det media selv.
At de rosemaler en av verdens viktigste journalister slik de gjør med Hersh fordi han skriver noe som går imot akseptert narrativ, er like påfallende som at de gir faen i Assange. Det er ingen kredibilitet igjen. Null.
Historien eller kilden til Hersh holder jo ikke vann i det hele tatt når ting blir ettergått i sømmene…
During his introduction of Norway, Hersh makes a very strange remark about NATO General Secretary Jens Stoltenberg implying that he has worked directly with the US intelligence community since the Vietnam War. Jens Stoltenberg was born March 16th 1959. The US involvement in the Vietnam War ended April 30th 1975, meaning Jens had just turned 16 when Saigon fell to the PAVN troops. I doubt Jens Stoltenberg was a US intelligence asset in his early teens.
Immediately after this Hersh begins to mention some of the details of the diving aspect of the operation. He starts of by mentioning that the divers would deploy off a “a Norwegian Alta class mine hunter”. No Alta-class minesweepers took part in BALTOPS22. One Oksøy-Class mine hunter, the Hinnøy, did take part in the exercises though. The two classes of ship are very similar, though not identical.
While this ship took part in the exercise, its positioning during the time period does not match what would be expected of a ship supporting deep sea divers.
Joe Galvin used open source AIS data to track the Hinnøy during BALTOPS22 and as we can see from the map in his tweet, the movements of the Hinnøy are not consistent with three lengthy dives at the locations of the three seperate blasts.
According to Hersh’s source, at some point the Americans and Norwegians decided to brief senior officials in Denmark and Sweden “in general terms about possible diving activity in the area”. This I do not in anyway understand. Either the same insulated highly secretive operation that must not have any leaks is now bringing further outside actors into the fold or this means that they were just briefed that dives would be taking place. If it was the latter, then why brief them on diving activity when they had supposedly already orchestrated the entire mine clearing part of BALTOPS22 as an excuse for the diving activity.
Hersh later states that the charges would be detonated by a “sonar bouy” (sonobouy) dropped as a “Norwegian Navy P8 surveillance plane made a seemingly routine flight”. Many problems with this, firstly the Norwegian P-8s are operated by the Norwegian Air Force. Secondly, while they have been delivered per the link he used as a source earlier, this link forgets to mention that they won’t enter into active service until later this year. Here I assume that Hersh thought they were in service as they had been delivered and then proceeded to add this detail to his story, without knowing that they were not yet in service. There would be nothing “seemingly routine” about a Norwegian P-8 dropping sonobouys just off the coast of Bornholm.
Open Source ADS-B Exchange information also does not show any Norwegian P-8 activity on September 26th. While it is possible for aircraft to operate without showing up on ADS-B Exchange, it would make little sense in this case as Hersh states it was meant to look like a “seemingly routine flight”. The timeline for this also does not match up, as Hersh states after the P-8 dropped the sonobouy, “A few hours later, the high-powered C4 explosives were triggered and three of the four pipelines were put out of commission.” The first explosion was recorded at 02:03 local time, meaning that there was no way for the flight to be on the 26th as he stated while there also being a few hour delay on the explosives.
There was one P-8 Poseidon aircraft in the vicinity of the Bornholm around the time of the explosions. This was a US Navy P-8, not Norwegian Air Force P-8. Again though the timeline does not match what Hersh described. The P-8 passed over the area of the Nord Stream 2 leak almost exactly one hour after explosion took place. The explosion happened at 02:03 CEST, while the P-8 flew over at 03:10 CEST. It would later return an circle the area several hours after the explosions took place.
osv, osv, osv…
En ting jeg lurer på, er det vernepliktige på skipet? Tipper det? På et topp hemmelig oppdrag? Sjansen for at disse ikke hadde snakket til pressen innen nå? Null?
Jeg synes også opptil flere av beskrivelsene skurrer litt. Men dét er mest fordi Norge og aktørene beskrives dels naivistisk og litt «off» om avsender er en dypt plassert kilde med innsikt i den høyest tenkelige graderte informasjon.
Likeledes er det viktig å være innforstått med at øvrige deler av fremstillingen vanskelig kan «debunkes» av åpne kilder. Det er nyanser og et hav av muligheter for å være «av radaren» om så ønskes. Man er allerede avsporet om man går ned den gata.
Regel én i etterretningsverden er at alle lyver. Ofte er akkurat nok feilinformasjon (eller sære karakteristikker for den saks skyld) plantet i ellers sanne avsløringer for å kunne ivareta plausible deniability og så videre.
Prøv å summere opp hvor mange mennesker det er som ville vært involvert for at denne ekstremt hemmelige operasjonen skulle lykkes slik som den beskrives.
Du kommer i alle fall ikke under 100 stk., inklusive norske vernepliktige på den påståtte minesveiperen.
Så, assorterte faktafeil, og det eneste du har å komme med er at neida, sånn er det bare. Hele greia med at et norsk skip blir med på noe slikt og holder kjeft finner jeg far fetched. Som sagt, de fleste norske skip har vel folk fra førstegangstjenesten…
Er poenget ditt at det ikke er mulig å gjennomføre fordekte operasjoner? Ikke bare er historien proppfull av spektakulære og vellykkede eksempler, men det er nå en gang slik at i planlegging og gjennomføring så er det et ekstremt fåtall som kjenner hele bildet, mens resten av deltakerne kun kjenner deler/ingenting av bildet. Det er slik denslags nødvendigvis må gjennomføres, og det er perfeksjonert i hundrevis av år.
En NATO-øvelse fremstår i utgangspunktet som en egnet cover for det som påstås utført.
Har jo ikke sagt en dritt annet enn at jeg også synes enkelte ting skurrer. Men at jeg samtidig forsøker å opplyse litt om hvordan lekkasjer og etterretning faktisk funker.
Jeg vet da faen hva fasit er, like lite som du eller «debunkere» med åpne kilder vet det.
Poenget her er vel at vi er i den posisjonen i dag at noen nesten ikke kan sleppe en fis på andre siden av jorda, før det er streamet via tik-tok og andre medier innen 5 minutt.
I en såpass stor hendelse på det som skjedde med rørledningene ville det vært usannsynlig at man hadde klart å holde lokk på alle deler av operasjonen hvis det hadde vært i nærhetene av slik Hersh fremlegger den.
Hvordan det skjedde i virkeligheten er det vel ytterst få som vet.
Men å lese stykket til Hersh får jeg bare assosiasjoner til eventyr/thriller romaner ala Tom Clancy eller Clive Cussler, og da er dem mer troverdige an hva Hersh har klart å rable sammen.