Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Har du en liste over fagfolk som har hatt en sentral rolle i etterforskningen som mener noe annet? Eller andre kjente aktører? Noen som kan veies opp mot de jeg nevnte?

Det er din subjektive mening. Og ikke nødvendigvis det nærmeste du kommer til konsensus.

2 Likes

Jeg kan fint se at USA, eller Storbritannia, eller NATO, eller en kombinasjon av en haug av land ville ha incentiver til å sprenge den.

Men en 85 år gammel journalist som baserer dette på kun en anonym kilde, og hvor han tidligere har blitt sterkt kritisert for å publisere saker basert på rykter og anonyme kilder uten bekreftelse eller dokumentasjon gjør ikke at jeg endrer mening - det er fortsatt mest sannsynlig at Russland sprengte dem. Det ville de ha en rekke incentiver til, blant annet å demonstrere at de kan gjøre det, og implisitt at de kan sprenge andre gassrør, som fra norske oljeplattformer i nordsjøen til EU/Storbritannia.

Det at man ikke har noen fasit betyr ikke at man trenger å kjøpe alle nye historier som kommer fram.

Russland hevdet tidligere å “vite” at England sto bak. Så vidt jeg forsto implisitt basert på at de hadde hacket Liz Truss sin telefon ?

They are also believed to have included highly sensitive discussions with senior international foreign ministers about the war in Ukraine, including detailed discussions about arms shipments.

Skal man tro det? Eller dette nye?

Eller kanskje være noe skeptisk til begge deler?

For jeg tror ikke USA ville sprengt rørledningene uten å avklare det med Tyskland først, og hvis det var avklart, tror jeg det ville blitt annonsert offentlig at man tok ett strategisk valg og valgte å gjøre det. Politisk, innenriks, for Biden og Scholz, ville det vist handlekraft og vært en gigantisk innenrikspolitisk seier slik opinionen har respondert på Ukraina-krigen.

Hvorfor holde noe hemmelig når du har mer å tjene på å gjøre det i all offentlighet?

Så jeg tror fortsatt det er overveiende sannsynlig at Russland gjorde dette selv. Men er det andre alternativer? Selvsagt. Ville ikke vært første gang. Men, en nyhetssak fra en eldgammel journalist som liker konspirasjonsteorier og rykter og publiserer basert på en enkelt anonym kilde?

Ikke nok for min del. Men mulig? Sure. Absolutt. Jeg kan se scenarioer hvor USA/NATO-land sto bak. Men jeg blir ikke overbevist av dette… vi har sett så mange eksempler på ville røverhistorier de siste årene fra kilder folk flest tror på at jeg skjønner folk er skeptiske. Men den skepsisen bør ikke legges bort når enkeltpersoner som er uavhengige velger å synse mene og publisere ting uten å legge fram kildene sine. Tvert i mot, det er normalt enda mer grunn til å være skeptisk da.

Så vet jeg at jeg har en svært sterk bias mot eldgamle folk som skal styre, avsløre, være superviktige (Biden, Pelosi, McConnell, Bernie Sanders, osv i det uendelige er gode eksempler)… sorry, jeg forstår mange fortsatt har behov for å være “viktig” og “ha betydning” selv om man passerer 80, men det er på tide å pensjonere seg på ett tidspunkt. Jada, det er unntak - men er det ikke rart at nesten alle tror de selv er unntaket? Rart det der.

Så hvis du ikke har den biasen jeg har - mot oldingene og tenåringene - så kan man jo vektlegge informasjonen annerledes. Fritt valg osv. Livserfaring har betydning, men det har en fungerende hjerne også :slight_smile:

7 Likes

Tok ikke lang tid. :laughing:

Prøver man å se en sak fra mer enn én side sitter anklagene løst :joy:

Personlig har jeg absolutt ingen kompetanse til å vurdere hvem som har sprengt disse rørene.

Forskjell på sannhet og fakta. Og det er vel bare svenskene, som så vidt jeg har forstått, har gjort en åstedsgranskning, og sitter på teknisk spor, indisier eller bevis, altså fakta.
Sannheter er udiskutable konklusjoner basert på en rasjonell eller hellig overbevisning som ikke trenger bevis/fakta til støtte siden det for den som har skjønt det er så åpenbart, at det er slik det må henge sammen. Mao bevis er unødvendig.

I 2023 er kjemiske analyseteknikker svært avanserte og kan finne “trace amount” og kan finne “en dråpe i havet”, og særlig hvis man har en slags ide om hva man leter etter.

Husk at man klarer å identifisere en person basert på særdeles forgjengelig, lite og gammelt materiale (organisk) basert på DNA-teknikker. Jeg vil anta at identifisering av uorganisk materiale er lettere, siden det det er mindre forgjengelig, prøvene og åstedsgranskningen ble gjort relativt tett på hendelsen, og mengde materiale i eksplosivene må ha vært mer enn i gram-området.

Mitt ståsted er at svenskene har best dokumentasjon på hva eksplosjonene skyldes, rent teknisk.

1 Like

Det er vel også slik at dersom man kommer til “feil” konklusjon, så blir det hemmeligstemplet…

1 Like

Grunnen til at svenskene ikke vil dele kan man jo bare spekulere i til man blir blå i trynet.

Og jeg håper de ikke gjør det, med mindre de samtidig er villig til i detalj å dele bevisene, slik at alle kan vurdere og ettergå dem.

Akkurat slik det gjøres i en rettssak eller vitenskapelig publikasjon.
Skulle de bare komme en konklusjon blir det som en dom uten bevis, eller en publikasjon uten data, kun konklusjon.

1 Like

I carbon datering er det organisk materiale de daterer. Steinene i puma punko er det ingen som kan datere i hvertfall

Man kan tro og tenke mye om dette, men hvem bryr seg? Russland dreper, torturerer, voldtar og plyndrer sivile og forårsaker enorme lidelser i Ukraina. Det er det viktige. Å konspirere om kabelen gir bare grobunn for at man ender opp med å lese masse spekulasjoner og usikre kilder, og ende med en sosiale medier feed fylt med andre konspirasjonsteorier. Og til slutt sitter man og tror på masse rart.

4 Likes
4 Likes

Nei, hvilke fagfolk lener du deg på i din konklusjon?

Enig, det er ikke vanskeligere enn det.
Kan jo spekulere i om noen prøver å få oppmerksomheten vekk fra det som skjer i Ukraina.

6 Likes

100 spenn på at hun ikke står som justisminister hele perioden.

3 Likes

Er det ikke etablert for lengst at justisministre sitter litt kortere enn resten av kabinettet? Solberg rakk 6 stk på 8 år.

Mehl virker fullstendig uegnet personlig, hun har ikke imponert.

1 Like

Jævlig lesning.

10 Likes

Jesus fucking christ, burde få opp noen øyer i bevegelsene som driver dette… desverre så er de nok for opptatt i sin egen cesspool av narsissisme og ego.

5 Likes

At religiøse skrullinger ødelegger barns framtid er ikke noe nytt. Det nye er at man later som om dette ikke er religion, men “vitenskap.” Transbevegelsen, og hvis du er skikkelig woke er noe som gjør at man må kaste ut alt av logisk kapasitet og bare ha troa på at man er på riktig side av historien eller noe sånt. Framskritt vet du, verdt å kaste noen tusen barn under bussen og ødelegge framtiden deres for det. Individer er ikke viktige så lenge man går framover eller noe i god marxistisk ånd.

Det er jævlig, men det er mye annet i verden som er jævligere. Som krig og sultkatastrofer. Så at noen religiøse fjols ødelegger framtiden til barna sine? Joda, det er dumt. Men det når liksom ikke helt opp blant ting i verden som er verdt å irritere seg over.

Jeg gleder meg bare til vi kan få fjernet kjønn som begrep, nedlagt kvinnesport, og ikke lenger ha noe lønnsgap mellom kjønnene siden kvinner og menn ikke lenger eksisterer som begrep. Det blir morsomt å se kvinner som J. K. Rowling gå fra å være uansvarlige slemme fjols til å bli heltinner igjen - sånn rent bortsett fra at jeg regner med at “heltinne” vil være ett kjønnsdiskriminerende ord vi må fjerne i fremtiden en gang :slight_smile:

Ok, fra spøk til alvor.

Det er helt normalt at man som barn eller tenåring (og mange unge voksne som sliter med ett eller annet psykisk) er usikker på egen identitet, hvem man er, hvordan man skal oppføre seg, at man har mindreverdighetskomplekser, føler seg usikker og at alle andre er mer vellykket, osv osv osv. De fleste vokser det av seg og finner en identitet etter hvert.

Problemet er at nå er det noen som selger en løsning - bli trans, bli spesiell, transformer deg, og bli lykkelig og en suksess! Raskt - og ikke helt med garanti, men vi kan late som :slight_smile:

Det er noe hjernedødt over denne bevegelsen og propagandaen som man blir servert.

Det betyr ikke at jeg ikke respekterer voksne folks muligheter til å forsøke å bli lykkelige på den måten de selv vil, eller bruke de pronomen folk foretrekker, eller støtte voksne folks mulighet til å ta slike beslutninger som de vil.

Men å sette barn og tenåringer på det? Eh. … … det er vellykket for noen, men - dette er en svært alvorlig greie som man ikke bør kunne beslutte på kort tid. Det bør kreve dyptgående samtaler med terapeuter, psykologer, whatever, over lang tid - flere år, for barn og tenåringer i hvert fall.

Syntes Bill Maher hadde ett godt segment om temaet for ett halvår siden eller noe.

Ikke helt relatert, men nesten:

Bill Maher er en av de relativt få på venstresiden som har vært oppgitt over situasjonen i en lengre periode.

8 Likes

Tysklands riksadvokat nevnte nå nylig at det var ingen indikasjoner på at Russland var involvert. Til og med WaPo hadde en artikkel i desember som gjentok dette. Tyskland har også hatt insider-info fra svenskenes etterforskning siden dag en, i tillegg til å ha gjennomført sin egen etterforskning.

«A spokesman for the Swedish prosecutor’s office said the decision related to “secrecy linked to national security” and declined to comment on the progress of Sweden’s investigation. A spokesman for the Swedish security service said the country was “cooperating with both Germany and Denmark in this matter.”

Hvis det var tilfellet at svenskene hadde bevis på at Russland sto bak, hadde de åpenlyst offentliggjort dette. Spesielt mtp. det kjølige, bilaterale forholdet deres. Gir ingen mening hvis de skulle skjule funnene om de visste at Ru er gjerningspersonen. Danskene har også implementert separate undersøkelser på åstedet… og de holder også kjeften.

Det er forståelig at magefølelsen sier Ru når en er vitne til den brutale krigen i Ukraina, men rent objektivt er det mer sannsynlig at en annen aktør står bak eksplosjonene. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Angående norsk politikk. Finnes det en nettside som viser forslag i Stortinget og hva den enkelte politiker stemte?

3 Likes

Forsiden - stortinget.no - stortinget.no

Hva skjer med norske medier?

En internasjonalt anerkjent journalist hevder å ha kilder på at USA i samarbeid med Norge saboterte Nord Stream rørledningen mellom Russland og Tyskland.

Man kan kanskje være skeptisk til påstanden, men sann eller ikke sann, så er det jo en interessant SAK at en av verdens mest berømte gravejournalister hevder å ha en troverdig kilde på dette.

Som en av verdens mest kjente og erfarne journalister har han selvsagt sjekket sin kilde til det ytterste.

The Times har oppslag om saken, Daily Mail har oppslag, hundretalls andre aviser verden rundt, Reuters skriver om saken, men hos f.eks. VG er saken skjøvet ut på VG Live, sammen med alt annet irrelevant underholdningsstoff.

Ingen reell behandling. Ingen journalistisk interesse eller sannhetssøken.

Samme med Twitter Files. Det at ansatte hos Twitter beviselig samarbeidet med det demokratiske parti og statlige FBI for å undertrykke politiske motstandere er ingen stor sak hos norske medier. Det behøver ikke det norske folk å høre om, så det skriver man ikke om.

Man skriver heller om hvor Crazy Elon Musk er. For en gærning! Vil ha ytringsfrihet og så vil han ikke spores personlig hvert eneste skritt han tar! For en åpenbar hykler!

Samme med Hunter Bidens laptop. Potensiell korrupsjon og kompromittering av USAs statsoverhode er heller ikke spesielt interessant for norske medier.

Så kan man nevne en rekke saker i forbindelse med Covid, men det holder å nevne at overdødeligheten i de aller fleste vestlige land er langt over normalen og økende, også etter at dødeligheten fra selve Covid har begynt å avta. Om tusener av ekstra folk dør nå etter Covid, men ikke av Covid, hva dør de av? Hvorfor slås det ikke alarm? Hvorfor er det ingen interesse i mediene?

Så har vi Ukraina, hvor man kan være enig eller uenig i den norske regjeringens politikk, men hvor ethvert håp om forsoning og fred skal demoniseres og stemples som menneskefientlig, selv om hensikten var det motsatte: human og menneskevennlig.

I alle disse sakene og mange flere går det en rød tråd - norske medier følger umiddelbart de Amerikanske liberale / demokratiske mediene slavisk og umiddelbart, til fingerspissene. Særlig gjelder dette VG og NRK.

Det var ikke slik for få år siden, tvert imot var norske medier nokså kritiske til amerikansk utenrikspolitikk.

Nå er det aldri et negativt ord om vår overherre.

Legg merke til det!

Er det “liberal bias” som har sneket seg inn i norske medier, eller er det som onde tunger hevder - at de samme selskapene som eier de amerikanske mediene i stadig større grad, via børsen, også eier de store norske mediene?

Vi har åpenbart blitt en koloni under amerikansk styre, hvor hverken politikere eller medier våger å stille nødvendige kritiske spørsmål.

17 Likes