Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Tapet regnes ikke som skattemessig realisert før du har avsluttet kontoen. Hva den enkelte velger å føre i likningen skal ikke jeg blande meg i.

1 Like

Ikke noe problem å endre på skattekortet for 23 for å få fradraget fortløpende i år. Fradraget for ASK blir med på skatteoppgjøret for 23 (neste vår), hvor skatten du betaler inn i år inngår.

Oppdaterer selv skattekortet hvis det oppstår store endringer i løpet av året. Ser ikke poenget med verken masse restskatt eller skatt tilgode. Best å være ca i balanse :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Om fradraget legges inn på skattekortet for 23 og så blir ført på ligningen i 24 så er det helt innafor.
Selv la jeg en sum på skattekortet for planlagte investeringer i oppstartsselskap for 2023, disse blir ikke stående på ligningen nå til våren, men på ligningen som leveres i 2024 (som forsåvidt er ligningen for 2023, da den vi leverer i slutten av april er for 2022)

Fikk en mail fra Skatteetaten hvor jeg ble bedt om å forklare “annet fradrag”, men forklaringen holdt vann og nytt skattekort ble skrevet ut.

1 Like

Skattekort kan da endres når som helst, det er bare hvor mye forskuddsskatt man vil betale.

Justere ned inntekt eller høye fradrag - oops, det ble visst samme inntekt likevel…

1 Like

Jeg gjorde dette i Februar 2022 og skattekortet blir automatisk endret. Jeg hadde ganske stort tap, så blir overasket hvis jeg får restskatt på skattemeldingen (selvangivelsen) i April 2023.

Jeg er aksjonær i InsuLife (gjennom Folkeinvest i 2022) og har mottatt brev fra selskapet om jeg ønsker at de innrapporterer min investering til skattemyndighetene gjennom skatteinsentivordningen.

Hovedinsentivet, hvis jeg har forstått det riktig, er at man får 22% inntektsfradrag på investert beløp.

Skatteetaten har informasjon rundt dette her. Hvor det bl.a. står at man må ele aksjene i en lengre periode.

Mitt spørsmål er - gitt at jeg er innstilt på å beholde aksjene over en slik periode, er det noen grunn til å si “nei” til at InsuLife innrapporterer det?!

  • Du må videre beholde aksjene i ervervsåret og de tre påfølgende år
  • Regelverket innebærer at dersom du investerer i år 1 kan du først selge aksjene, motta utbytte med videre i år 5 for at fradraget ikke skal reverseres. Dersom reglene brytes reverseres hele skattefordelen

Fra mail

I prospektet er det nevnt at InsuLife vil legge til rette for at de som ( 1 ) oppfyller vilkårene og som ( 2 ) ønsker det kan bli innrapportert inn til skattemyndighetene gjennom skatteinsentivordningen, og dermed kan få skattefradrag relatert til investeringen i InsuLife.

Utdrag fra prospektet:

  1. Kapitalfunn

Selskapet tilfredsstiller kravene for personlig skattefradrag ved investering jmf skatteloven §6-53

Svar: Ja

Kommentar: Selskapet kvalifiserer til Kapitalfunn, og ønsker å benytte seg av ordningen overfor de investorer som kvalifiserer. I etterkant av kampanjen vil innrapportering av investeringer som kvalifiserer til Kapitalfunn rapporteres av selskapet. Dersom omfanget av kvalifiserte investeringer overstiger den tilgjengelige rammen for ordningen, vil prioritering gjøres etter signeringstidspunkt på plattformen (altså førstemann til mølla).

Det eneste jeg kommer på er at det er en beløpsgrense for investor (1 mill per år), så om du investerte nok i andre selskaper som du heller vil ha fradraget for så vil du kanskje heller innrapportere for de og ikke for InsuLife.

1 Like

Takk for svar! Godt poeng, jeg er innafor den grensen for 2022 :sunglasses:

1 Like

Hei, dere kloke hoder der ute, har fått skattemeldingen men skjønner ikke hvorfor jeg får igjen så lite da jeg har avsluttet 3 kontoer med tap i 2022 (Etter 5.10.22)
Tap IKZ: 776000 kr + 36K (AF) + 59K (AKS) = 871K x 35,2% = 306 592 kr igjen etter min utregning
Disse beløpene står i skattemeldingen, men beregningen viser tilbake 178540 kr (Da er det tatt med 180K i utleie av egen bolig) som utgjør ca 40K

Prøver å ringe skatteetaten men får bare prøv igjen senere…

Er det da bare grunnskatten igjen? på ca 115 000,- eller noe?
Jeg opplever det samme, og lurer på om evnt. hvis man hadde vært berettiget til mer fradrag at dette blir overført til neste år?

Hei, vet ikke. Ser ikke grunnskatten noe sted. Inntekt ca 1 mill ink utleie.
Foreløpig beregnet skatt og avgift: 121797 kr
Forskuddstrekk 297K
Minstefradrag i egen inntekt 109 950
Renter av gjeld 21 152
Andel av kostnader i boligselskap/-sameie 7 702
Tap ved salg av fondskonto - aksjedel 776 802
Oppjustering av tap ved salg av fondskonto - aksjedel 504 042 (Vet ikke hva dette er)
Tap ved avslutning av aksjesparekonto 36 705
Oppjustering av tap ved salg av aksjesparekonto 26 428 (Vet ikke hva dette er)
Tap ved salg av aksjer 59 072
Oppjustering av tap ved salg av aksjer 42 532 (samme med den)
SUM FRADRAG 1 584 385

Betaler jo tabell trekk fra vanlig inntekt på ca 800K og alltid vært +/- i 0 hvert år

Det er bare alminnelig inntekt man kan føre aksjetap mot, om det står 0 ved de postene så vil tapet ditt bli fremført og kan brukes i senere år

image

image

4 Likes

Hei, det står hos meg:

Inntektsskatt til:
Staten, fellesskatt: 0
Kommune og fylke: 0
Staten, trinnskatt av personinntekt: 48419 kr
Trygdeavgift av lønnsinntekt: 70 647

Så da vil jeg få mer tilbake neste år, siden disse tallene du påpeker står i 0?

1 Like

Ja, det stemmer.

1 Like

Så det resterende skattetapet er fremførbart til neste år?

Ok, takk for svar, men hvorfor får man ikke alt fradrag samme år… Er dette vanlig praksis. Blir jo ikke så lett å sjekke dette neste år da jeg får noe dette året og eventuelt resten neste år, eller fordelt på flere år :slight_smile:

Når du får skatteoppgjøret, så står det: Underskudd til framføring senere år: xxx

Så det er greit nok å finne igjen til neste år.

1 Like

Noken som veit ka post eg kan skrive av for TI og e24 osv? Og salg av unoterte aksjer med gevinst?

Hei, det har jeg ikke sett på min skatteberegning, men står kanskje på oppgjøret etter at jeg har levert inn?

Du kan sjekke om denne artikkelen fra i fjor kan hjelpe deg

Edit; Ser nå at den er redigert i februar i år, så burde være til hjelp :+1:

1 Like