Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Har kredittscore så mye å si i Norge egentlig? :stuck_out_tongue:

Hvis du skal ta lån fungerer ikke de automatiske prosessene lengre. Må igjennom en kunderådgiver.

1 Like

Ja, det ble det. Men alltid greit å dobbeltsjekke.

1 Like

Det står på oppgjøret, som kommer når skatteetaten har behandlet det du har sendt inn og du får beskjed om du har penger tilgode eller må betale restskatt.

Jeg justerer alltid skattekortet fortløpende hvis det skjer store endringer enten den ene eller den andre veien. Noen ganger så spør de om mer detaljer, men det har aldri vært noe problem.

Takk, da må jeg levere først, så vil jeg få jeg vite “beløpet jeg har til gode fra aksjetapet” som jeg før neste år

Skatten er nå beregnet til 181K tilbake, med ett tap på 860K ca realisert i 2022 så skylder skatteetaten meg totalt 310K totalt ,(bruker 35% som sats). Får 181K nå og resten 121K neste år… slik jeg da forstår. Men dette må føres manuelt til neste år? Eller tar jeg feil her. Syntes noen nevnte det her

Hadde jeg justert skattekortet så hadde jeg fått mer tilbake i år slik jeg skjønner av diskusjonen

Edit, 2009 tapte jeg en del. Syntes jeg fikk lite på skatten selv om den var mye lavere da, skattekontoret sa da at du ikke trenger å betale skatt på flere år, men ble jo trekket full skatt året etter så vidt jeg husker. Føres manuelt er jo litt rart. Uansett syntes jeg det er idiotisk å ikke få hele tapet man har realisert alle kontoene på skatten året etter, kunne jo blitt kvitt noe gjeld :slight_smile:

Framførbart underskudd kom inn automatisk året etter for min del. Ikke noe problem å endre skattekortet for 23 når du har fått skatteoppgjøret for 22, og dermed vet hva som blir framførbart underskudd. Er ikke noe poeng å betale inn masse skatt når man har mye tilgode.

5 Likes

Det kan hende du glemte å føre opp det fremførbare underskuddet ditt året etter. Om du ikke førte det opp, mistet du også det. Med forbehold om at jeg tar feil, så tror jeg tap på aksjer skal komme med automatisk i tre år etter realisasjon nå.

Btw, aksjesparekontoer som er realisert i 2023, kan ikke føres opp på skattemeldingen for 2022. Velger Skatteetaten å se på skattemeldingen din og ser at den var avsluttet/realisert først i 2023, kan du ende opp med 20 % tilleggsskatt

3 Likes

Tror nok det går automatisk nå, håper jeg. Var jo ikke obs på dette i 2009. Alt er realisert i november 22, så det er ikke noe problem. Trodde bare at jeg fikk alt tilbake dette året, men skulle eventuelt justert skattekortet for å få mere av tapet igjen dette året. Blir litt klokere hver dag :slight_smile: Må ivertfall passe på skatten neste år

1 Like

Fremførbart underskudd skal komme inn automatisk.

Du kan ikke sette tap i 23 på skattemeldingen for 22, men det er ikke noe problem å endre på skattekortet for 23. Vil til og med påstå at det er det riktige å gjøre. Både hvis du får høyere inntekt eller høyere tap enn du har fylt inn i skattekortet per tid.

4 Likes

Jeg hadde ikke ventet. du kan gjøre endringer basert på det du anser som realistisk. Så kan du finere tilpasse tall etter skatten din blitt vedtatt.

2 Likes

Nevermind :slight_smile:

Når jeg går inn på VPS og sjekker beholdningen og tar med tidligere beholdninger, så kommer en av disse opp med en total gevinst som jeg ikke kan forstå er riktig. Gevinsten jeg har skal iflg vps være på rundt 90% av den nåværende verdien av aksjene. Dette stemmer bare ikke med hvor mye penger jeg har skutt inn… Hvis det er disse beløpene som kommer til å bli brukt når jeg skal skatte av ASK kontoen min en gang i framtiden, så kommer jeg til å betale altfor mye skatt.

Er det noe sted hvor jeg kan få inngangsverdien til ASK-en min? For å sjekke om det er tallene fra VPS som blir brukt eller ikke?

Hei. Sjekk årsoppgaven fra leverandøren av ASK-kontoen, se etter innskutt kapital.

1 Like

Takker! Fikk i hvert fall et tall der som hang litt mer på greip. Da er bare 66% av kontoen gevinst, ikke 90%. :smiley:

Har hatt noe tap i 2022, så fradrag er større enn inntekt.
Jeg er gift og det står "Negativ alminnelig inntekt overført til ektefelle ". Hva betyr det, skulle jeg egentlig hatt tilbake den summen som står der?

Ektefeller kan fordele aksjetap mellom seg. Om dere deler økonomi vil dere at begge tjener minst tilsvarende personfradraget.

edit: altså at om du ellers hadde hatt negativ inntekt er det bedre for den samlede økonomien om ektefellen får noe av tapet og dermed lavere skatt

1 Like

Takk :blush:

Dette med fremførbart underskudd, det står at man må fylle ut selv:

Hvordan føres fremførbart underskudd?

Ved en slik negativ inntekt i skatteoppgjøret for 2008, må du selv føre opp dette underskuddet i selvangivelsen for inntektsåret 2009, i post 3.3.11.

På skatteetaten sine sider, står det at dette er forhåndsutfylt, og kan endres under “andre forhold”.

Nå har jeg lett etter dette i timesvis, men finner ikke ut av det. Noen med peiling?

Hei, kanskje til litt hjelp:

Snakket akkurat med en skatteekspert på jobben, der vi gikk igjennom dette.

Fremfør bart underskudd skal komme automatisk på neste års skattemelding og skal også stå når skatteoppgjøret er akseptert (oppgjøret) etter at du har sent inn selvangivelsen for 2022. Skal ikke behøve å føre i post 3.3.11. Men det måtte man gjøre i 2008/2009 noe han også bekreftet

Fremførbart underskudd er alle fradrag - sum inntekter.
Feks:
Sum Inntekt = 1 Mill
Sum Fradrag = 1,5 Mill
Fremførtbart undersudd blir da 500K neste år
Ivertfall slik jeg forstår det :slight_smile:

1 Like