Jeg er aksjonær i InsuLife (gjennom Folkeinvest i 2022) og har mottatt brev fra selskapet om jeg ønsker at de innrapporterer min investering til skattemyndighetene gjennom skatteinsentivordningen.
Hovedinsentivet, hvis jeg har forstått det riktig, er at man får 22% inntektsfradrag på investert beløp.
Skatteetaten har informasjon rundt dette her. Hvor det bl.a. står at man må ele aksjene i en lengre periode.
Mitt spørsmål er - gitt at jeg er innstilt på å beholde aksjene over en slik periode, er det noen grunn til å si “nei” til at InsuLife innrapporterer det?!
- Du må videre beholde aksjene i ervervsåret og de tre påfølgende år
- Regelverket innebærer at dersom du investerer i år 1 kan du først selge aksjene, motta utbytte med videre i år 5 for at fradraget ikke skal reverseres. Dersom reglene brytes reverseres hele skattefordelen
Fra mail
I prospektet er det nevnt at InsuLife vil legge til rette for at de som ( 1 ) oppfyller vilkårene og som ( 2 ) ønsker det kan bli innrapportert inn til skattemyndighetene gjennom skatteinsentivordningen, og dermed kan få skattefradrag relatert til investeringen i InsuLife.
Utdrag fra prospektet:
- Kapitalfunn
Selskapet tilfredsstiller kravene for personlig skattefradrag ved investering jmf skatteloven §6-53
Svar: Ja
Kommentar: Selskapet kvalifiserer til Kapitalfunn, og ønsker å benytte seg av ordningen overfor de investorer som kvalifiserer. I etterkant av kampanjen vil innrapportering av investeringer som kvalifiserer til Kapitalfunn rapporteres av selskapet. Dersom omfanget av kvalifiserte investeringer overstiger den tilgjengelige rammen for ordningen, vil prioritering gjøres etter signeringstidspunkt på plattformen (altså førstemann til mølla).