Ble det ikke nevnt over her at at grunnskatten må du uansett betale? Slik at fremførbart underskudd blir høyere enn 500k i gitt eksempel.
Det er mye mulig. Inntektsskatt til staten og fylke og kommune står i 0 hos meg, men betaler fortsatt trinnskatt til staten samt trygdeavgift av lønnsinntekt. Totalt blir dette hos meg 121 000 kr i skatt. Minus det jeg har betalt i skatt gjennom lønn som er totalt 297000 kr. Differansen mellom disse 2 er det jeg får tilbake på skatten dette året. Altså 178 000 kr. Men med tap på ca 850K x 37,x% så blir resten som fremførbart underskudd neste år og eventuelt året etter dersom jeg ikke justerer skattekortet? Litt usikker akkurat her…
Igjen litt usikker og vil ikke forvirre folk kom gjerne med innspill. Tipper mange bioaksje folk har store tap de har realisert i 2022, feks i Nanov, Targo. Ja kan vel ikkke gå så mye værre…
Bruttoskattene (trygdeavgift og toppskatt) må betales selv om inntektsskatten blir 0,-
Eksempel: Du har en lønnsinntekt på 500.000 kroner, og et tap på aksjer på 600.000 kroner. Din alminnelige inntekt (nettoinntekt) er 0, og du skal ikke betale 28 % skatt. Men du må betale bruttoskattene, trygdeavgift (7,8 % av 500.000) og trygdeavgift (9 % av inntekt over 441.000) på vanlig måte.
Jeg bare ga opp å sette meg inn i alt i år igjen, tenker alt blir feil pga. små regler jeg ikke kan på hvert punkt. Så bare godtar det som står. Er ca. som forventet uansett. Men hadde vært fint med litt bedre “dette har du krav på fritak for, men kommer ikke inn automatisk”-info. For oss som er vant med automatikk i skatteutregningene blir det rart å skulle gå inn og redigere noe.
Hva tenker dere rundt det å endre på skatte-meldingen?
Tidsskrifter som Smarte Penger bruker å ha tips i disse tider hvert eneste år, de har òg artikler med utfyllende info.
Om du lurer på noe konkret kan du også spørre skatteetaten direkte, og sidene deres er greit søkbare.
Noen som har erfaring med bruk av etoro og skattemelding?
Håpløst noen ganger. For tredje året på rad må jeg bekrefte at jeg jobber der jeg jobber pga lang reisevei og at jobben ikke dekker utgiftene til pendlingen(pendler til og fra jobb hver dag).
Føler at for hvert år må man dokumentere mer og mer at man faktisk pendler.
Hei. Ang kurtasje aksjehandel. Er det ikke automatisk oppført i oppjustering av tap aksjer? Eller må man legge inn frådrag for kurtasje selv.
Hvor lang tid tar det egentlig fra man har levert til den er ferdig behandlet i gjennomsnitt ?
Sto en måned på skatte-sidene, men at noen tar det lengre tid for.
Jeg ble ikke helt klok på denne i skattemeldingen →
“Oppjustering av tap ved salg av aksjer”
Hva er dette?
Beløpet er nesten like stort som “Tap ved salg av aksjer” og gjør at “sum fradrag” øker kraftig.
Skatt på gevinst og fradrag på tap er 22% men tapet/gevinsten skal ganges med 1.6 (eller1.72 fra 6. oktober) før man beregner skatten. I praksis blir jo det det samme som 35.2% skatt, men av grunner som går over mitt hode er det visst bedre å si at det er 22%×1.6.
Politikerne synes det er bedre å ha en felles skatt for alt (salg av fast eiendom, bitcoin, renter, leieinntekt, selskapsskatt, alminnelig inntekt), men hva man regner som inntekt er ikke såååå viktig. På leieinntekt fra egen bolig kan vi jo si at det er null, renter er hva du har fått i renteinntekter gjennom året, mens på aksjer så sier vi bare at hvis du har fått 100k i utbytte, så er det fornuftig at det er 137,8k skattemessig.
Kurtasje tas med i beregningen fra banken. Bekreftet i fjor - men hør gjerne igjen
Ikke glem at alle utgifter knyttet til aksjehandel skal legges inn. Live kurser, abonnementer, osv
Nå blir det 100k ganger 1,72 = 172000 og 22% skatt av det
Sorry hvis dette har vært diskutert allerede. Fikk skattemeldingen først i dag, og på de aksjene jeg har hatt tap står det ‘Andel av fradragsberettiget tap ovenfor som gjelder fra og med 6. oktober’. Noen som vil gi meg et krasj-kurs?
De endret skattereglene midt i 2022
Omg, takk, regner med dette handler om at de økte skattesatsen?
Så hvordan vet skatteetaten hvilken sats som skal benyttes når man legger inn manuelle posisjoner? Er jo ingen plass dato legges inn?
(Og hvorfor endre dette midt i et skatteår?)
Ref.
“Skattleggingen av aksjeinntekter økte fra 35,20 prosent til 37,84 prosent fra og med 6. oktober 2022”