Er det noen begrensninger på antall år fremførbart underskudd kan fordeles over før det eventuelt annulleres? Ser ut som at fremførbart underskudd på skattemeldingen til neste år må fremføres ytterligere
Så vidt meg bekjent er det ingen begrensninger på antall år. Etter klage til Skatteetaten fikk jeg i 2021 korrigert fremførbart underskudd fra 2008, og det er ingen tidsavgrensning for når det må benyttes.
Så det lønner seg med andre ord og endre skattetrekket ned mot det fremførbare underskuddet så fort som mulig og bli ferdig med det,med tanke på at kredittscoren blir påvirket også?
Usikker på hvor mye netto inntekt etter fradrag påvirker kreditscoren, men jeg har i mange år vært oppført med null i inntekt, uten at det har påvirket mine lån og kreditter. Har pt. billigere rente på rammelån i DnB enn det de opererer med som rente for vanlige lån. Mulig formuesposisjon påvirker dette, men det vet jeg ikke.
Som sikkert mange andre realiserte jeg en ASK med tap etter pcib i fjor.
totalt tap på kontoen er 119 619,- oppført under finans av dnb.
men under fradrag under oppsummeringen er samme beløp ført opp, men rett under står det
Oppjustering av tap ved salg av aksjesparekonto
71 771
Er det riktig, hvordan er dette regnet ut og hva faen er det
22% skatt på gevinst av aksjer, ganget med en stor prosent. Det samme blir evt fradrag for tap.
119,6*1,6 =…
0.22 * 1.6 = 0.352
Der har du oppjusteringen
Ved endring av skattekort og med opplyst underskudd til fremføring senere år, kan jeg trekke fra oppgitt underskudd mot forventet inntekt dette året på søknaden om nytt skattetrekk? Beløpet er såpass stort at jeg da vil sitte igjen med kun en inntekt på ca 80000,- og må skatte deretter. Vil helst bli bli kvitt hele fradraget så fort som mulig og gå videre men usikker på om det lar seg gjøre! Er det så enkelt eller er det flere faktorer som spiller inn?
Forskuddstrekk kan du fint endre. Om du har betalt for lite får du restskatt, men det skal ok mye til om inntekten din ender på 80k og du allerede har betalt inn forskudd for tre måneder
Ser du hva du har som fremførbart underskudd noe sted?
Det er jo diffen mellom inntekt og fradrag, men stoler ikke helt på at det bare fanges opp.
Ringte Skatteetaten vedrørende dette. Man får først se fremførbart underskudd når skattemelding er innlevert og skatteoppgjøret er klart, på side 3 tror jeg det var.
Selv merket jeg dette da fradragene mine ikke lengre fikk en effekt på skatt til gode-oversikten i skattemeldingen.
Er det mulig å få endret layouten til skattemeldingen til den eldre versjonen? Syns faktisk den nye er vanskeligere med tanke på utleie og ved å legge inn kostnader og slikt…
Jeg ser at flere snakker om å avslutte en Ask med tap for å få fradrag på skatten, men man får jo også skattefritt ta ut alt som er satt inn på konto før man betaler skatt på gevinst. Er det en forskjell rent økonomisk å ta fradraget nå eller å få ut deler av en potensiell gevinst skattefritt senere?
Ved å utsette gevinst og reinvestere så tjener du jo mer penger på et større beløp pga utsatt skatt. Ved å få fradrag på tap med engang så taper du mindre mot inflasjon.
Det er samme surret hver eneste år!
Hvor fører en insider medlemskap i skattemeldingingen?
Har nå leita gjennom fjordårets melding, googla osv, gir opp!
Lurer på det samme.
Og ER det fradragsberettiget hvis man handler aksjer som privatperson?
Under finans delen av så kan man legge til forvaltningskostnader. Da samler man bare opp alle medlemskap og andre ting man betaler for som brukes til aksjer. Tekinvestor ab kan du føre opp der som privatperson. Trenger ikke sende inn dokumentasjon, men må ha det tilgjengelig hvis du skulle bli spurt.
Fra Nordnet:
"Det er et generelt prinsipp i skatteretten at du kan kreve fradrag for kostnader til inntekts ervervelse. Det kan være årsavgift på VPS-konto, finansaviser, kostnader for kursinformasjon, analyseprogram etc. (Merk at Nordnet ikke har årsavgift på VPS-konto.)
Disse utgiftene bør stå i forhold til aktiviteten og gevinsten. Å føre opp 100 % av dine internettkostnader på 3000 kroner hvis du kun har hatt to transaksjoner det året og realisert 5000 kroner i gevinst vil trolig ikke godkjennes av skattemyndighetene.
Relevante kostnader til årsavgift på VPS-konto, finansaviser, kostnader for kursinformasjon o.l. føres under «Finans – forvaltningskostnader» "
Tenkte å levere selvangivelsen i den forenklede versjonen som er mest vanlig nå. Men så gikk jeg inn på Altinn og under “Detaljert aksjeoppgave” kan man lese:
Og under “Aksjeoppgaven 2022 - Forenklet” ligger denne:
Under disse meldingene ligger alle handler man har gjort. Syntes det kan forstås litt begge veier, men er det egentlig meningen at man skal sjekke hver eneste handel man har gjort i hele 2022 opp imot sluttseddel for å sjekke at beløpene stemmer?
Nå som alt blir rappotert automatisk fra megler til skatteetaten trodde jeg den tiden var forbi. Mulig jeg tolker dette feil.
Dette ser ikke ut til å gjelde aksjene mine på Ask konto, kun de jeg har handlet på Euronext Growth, men de blir jo også rapportert inn til skattetaten. Handler ikke andre aksjer. Takknemmelig for svar, selv etter dagens dato
Følger