Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Hvis du vil være helt sikker, ja. Du kan også bare logge inn på VPS og sjekke totalen inn og ut, og se at det stemmer. Litt lettere, men det skal uansett stemme, så jeg bare følger med på hva jeg tror totalen er og sjekker at det stemmer sånn ca.

2 Likes

@kanon @Morderud

Det står på skattemelding på første side på bunnen med grønn bakgrunn antall kroner som fremføres til neste år. Så en kan i realiteten si at en får skattefradrag på 22% av det beløpet som står her de neste årene.

Er det ikke bedre enn som så?

Sånn jeg forstår det så er det fradrag i inntekt, på lik linje med bunnfradrag, så det er fradrag lik det du måtte ha i inntektsskatt.

Det stemmer, men trinnskatt/trygdeavgift er ikke en del av den fradragsbeløpet, og da slik jeg forstår gjenstår det 22% inntektsskatt. Var slik jeg forstod det på den jeg snakket med hos skatteetaten og tror det skal stemme.

1 Like

Har selv endel fremførbart underskudd til senere år og tok kontakt med skatteetaten nettopp for å få ned underskuddet så fort som mulig. De la til hele beløpet i beregningene ved nytt skattetrekk som endte på 7% resten av året. Dette kan du visst ikke gjøre selv men må i tilfelle kontakte skatteetaten for å få det gjort!

4 Likes

Har fått ordnet meg et skattetrekk på 5%.

1 Like

Var mye kluss med dette for en del år siden, at ubenyttet fremførbart underskudd ikke automatisk dukket opp til fradrag på neste års likning, så man bør følge med. De siste 2-3 årene har det kommet automatisk her.

Hovedregelen er vel at dersom du ønsker å endre skattekort etter 31,12 (om jeg husker rett) basert på fremførbart underskudd, så gjør man som du gjorde og kontakter skatteetaten direkte, og ikke via skjema for endring av skattekort på nett, siden dette må behandles manuelt for at man skal være sikker på at det blir fanget opp.

Dette er ikke min erfaring. Endret på nett sent en kveld her i mars - neste morgen kunne jeg se at to arbeidsgivere hadde hentet det nye skattekortet - bare timer etter at jeg endret og neppe med manuell innblanding.

2 Likes

Du har rett; jeg blander med endring av forskuddsskatt, men vil tro at dersom du kommer med store endringer på bakgrunn av krav om underskudd så går det kanskje ikke automatisk gjennom.

Ja, mulig det kan være en beløpsgrense. Min endring var stor nok til at det ga halvt trekk videre.

Jeg mottok melding fra Skatteetaten om at det har komemt nye aksjeopplysninger for 2022. Ifølge oppdatert skjema RF-1088R på Altinn, var det flere endringer fra flere selskaper. Jeg antar disse er riktige, og har derfor oppdatert skattemeldingen som beskrevet.

Endringene medfører at jeg må betale restskatt, og det er greit. Men det er også beregnet rente på dette beløpet. Det føles litt urimelig. Jeg hadde betalt inn restsaktt beregnet fra opprinnelig skattemelding innen 31. mai for å unngå renter. Nå ser det ikke ut som jeg får mulighet til det. På grunn av opplysninger utenfor min kontroll. Tenker forhøre meg med Skatteetaten om dette. Det kunne vært interessant å høre om andre har erfaring med dette?

4 Likes

Samme her. Lite å gjøre med er jeg redd.

Yep, man er selv ansvarlig at alle informasjon gitt er riktig. Riktige endringer på det gir ikke noe rettigheter.

2 Likes

Skatteetaten oppgir (som ett av fem eksempler) at følgende kan være grunn til at skatteoppgjøret kommer seint:

«Du har fått etterbetaling fra Nav eller andre pensjonsutbetalere. Det tar lengre tid fordi vi beregner skatten på etterbetalingen slik at du får lavest mulig skatt.»

I .mitt tilfelle ser det ut til at en etterbetaling på snaue 300 kroner fra en pensjonskasse har ført til at jeg ennå ikke har fått skatteoppgjøret (og dermed heller ikke min kone).

Ganske absurd og fortvilende i lys av at jeg på grunn av et større tap ved salg av aksjer har til gode et sjusifra beløp. Med andre ord prioriterer Skatteetaten å finregne på om jeg kanskje kunne få en tier eller to mindre skatt på etterbetalingen mens jeg tvinges til å gi staten en betydelig kreditt til en rente rundt det halve av gjeldende boliglånsrente.

Noen som nå opplever det samme?

7 Likes

Takk for svar på dette temaet. Det er irriterende å bli belastet rente grunnet endringer som skyldes innrapporterte tall etter innleveringsfrist. Håper i det minste man får igjen renter når slike endringer medfører at man får tilbake på skatten…

Det gjør man. Fikk opplysinger om endringer andre veien, og fikk rente på beløpet

1 Like

Har fått ny runde med endringer fra aksjeselskap. Har oppdatert ligningen og dobbeltsjekket at det faktisk er inne. Gjorde endringen i går, men det ble ikke oppdatert i beregning av skatteoppgjøret. Tenkte kanskje de kjørte slike ting som batch-jobber om natta, men fremdeles ikke oppdatert i dag.

Noen som har erfaring med hvor lang tid dette kan ta? Kreves det manuell behandling fra Skatteetaten kanskje?

Fikk ikke skattepengene i dag heller. I og med dette er siste torsdag i juni så er det vel bare til å belage seg på penger sent i august i beste fall… :frowning:

1 Like

image

3 Likes