Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Takk! Da er det nok tilfeldig kontroll for mitt vedkommende. Kona også forresten…Irriterende, hadde kalkulert med de kronene nå midtsommers.

1 Like

Eg fikk ny da regnskapet fra mitt AS ble sendt inn, endringene oppdaterte seg automatisk så måtte eg sende den inn på ny, gikk en dag el to så var endelig skatteoppgjør på nytt klar

1 Like

Er kildeskatt fortsatt en ting på aksjer notert i eu/EØS når man har de på Ask?

Kildeskatt varierer fra land til land, men for EU og EØS er svaret generelt ja, det er kildeskatt. Dersom du eier disse aksjene på ASK, og ikke tar ut fra kontoen løpende slik at du blir beskattet (altså gjør det stikk motsatte av det som er idéen bak ASK), så blir du i tillegg dobbelt beskattet fordi du ikke får skrevet fradrag for kildeskatten. Nordnets blogg har en god forklaring.

Takk, men du mener ved å ta ut fortløpende? Ikke ikke ta ut fortløpende. Da vet jeg det. Noen som mener det er fortsatt er verdt det mtp at 15% av utbyttene på en måte ødelegger snøball effekten av ASK?

De 15% går til landet aksjene hører hjemme i, du ser aldri de kronene. Normalt skal du slippe å skatte to ganger av samme inntekt, slik at disse 15% gir rett til fradrag for den norske skatten på samme utbytte, slik at du slipper å betale den fulle satsen når du allerede har betalt 15%.

Dette fungerer som en skulle tro for vanlig aksjekonto, du får utbytte (minus 15% til vertslandet) og kan føre fradrag for dette og få en tilsvarende mindre skatteregning fra Norge.

Dette fungerer ikke slik man skulle tro for ASK, fordi avdrag bare kan føres dersom du skatter til Norge samme år som du skattet til vertslandet. Altså må du ta penger ut av din ASK så du betaler skatt til Norge samme år for å få fradrag for de 15%. Avdraget kan ikke fremføres til et senere år. Altså mister du nesten hele poenget med ASK dersom du vil unngå denne doble beskatningen.

3 Likes

Jeg har fundert mye på skjermingsfradrag de siste ukene, mest fordi det er litt kjipe regler på ASK (min forståelse er at man taper ett år med skjermingsrente).

Hvordan fungerer skjermingsfradraget i private selskaper? Har man kjøpt det, så vet man jo anskaffelsesverdien for aksjen, men hva med et selskap som er arvet eller som jeg har startet selv?

Inngangsverdien for alle aksjer skal stå i aksjonæroppgaven som du tilsendt før skattemeldingen. Dette blir da grunnlaget for skjermingsrenten.

Noe man unngår hvis man selger seg ut rett over nyttår eller?

Skjermingsgrunnlaget for ASK er den laveste innskuddssaldoen gjennom året, så hvis du ikke tar ut penger blir vel det saldoen 1. januar. Til gjengjeld får du skjermingsfradrag for kontanter på ASK. Så kjøp og salg har ikke noe å si.
Kjøper du en aksje på vanlig aksje- og fondskonto over nyttår får du skjerming, mens hvis du setter inn pengene på ASK må du vente et år før de telles.

Skjermingsfradraget er kun for å skjerme deler av din potensielle gevinst og øker ikke et eventuelt tap. Skjermingsfradraget gir deg en mulighet til å redusere skatten på dine aksjegevinster.

Da fant jeg ut at man arver inngangsverdi. Men man arver vel ikke ubenyttet skjerming.

Neste spørsmål: Jeg arver en aksje og skyter denne inn i mitt holdingselskap. La oss si aksjene har inngangsverdi 100 og formuesverdi 1000. Har jeg nå økt skjermingsgrunnlaget på holdingselskapet med 1000 (og dermed tidoblet skjermingsgrunnlaget sammenlignet med direkte eierskap)? Baksiden er vel kanskje at jeg har realisert en gevinst på 900 og må betale skatt?

Hvis du arver det privat må du vel i utgangspunktet selge det til holdingselskapet. Og da blir det som du sier, skatt på fortjeneste og økt skjermingsgrunnlag. Det finnes vel noen måter å overføre som ett innskudd ved å øke aksjekapitalen, men da vil skjermingsgrunnlaget fortsatt være 100k ikke 1 mill.

Noen som har mulighet til å forklare meg hvordan ting gjøres med skatt gjort av selskaper i USA og ADR selskaper? Ser at EcoPetrol og Petrobras er veldig billige. Lurer derfor på hvordan evt skatt som gjøres i disse landene plus usa pga ADR blir gjort og hvordan evt få disse pengene tilbake pga dobbel skatt? Takk

Hei, har vært investert i tre selskaper gjennom Folkeinvest og Dealflow. Nå er alle konkurs.

Spørsmålet mitt er om jeg vil få noe fradrag på skatten for tapet? Har jo tapt alt, selv om jeg ikke foretatt noe salg av aksjer.

Og må det føres opp i skattemeldingen selv? Eller blir det automatisk lagt inn?

Hei. Så fremt at du har investert som privatperson, så får du fradrag for tap.

1 Like

Ok takk for hjelpen!

Jeg vil tro du må føre det selv, men det kommer litt an på plattform og selskap. Noter deg det og sjekk at du får det med i hvert fall.

1 Like

image

5 Likes