Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Spørsmål - om man sitter med tap i en aksje hvor selskapet velger å gå av børs - vil det utløse fradrag? Eller hvordan er dette?

For å realisere tap må du selge aksjen. Du kan fremdeles eie et selskap som ikke er børsnotert.

2 Likes

Jeg stengte en ASK i starten på 2023 med et ganske stort realisert tap.
Men jeg klarer ikke å finne dette tapet i noen av mine årsmeldinger.
Er det noen som vet hvorfra dette rapporteres? Er det fra kontofører eller fra VPS?

Hei er det noen som har meninger om dette.

Jeg driver enkeltmannsforetak og fikk 28 957,- i kompensasjon fra NAV for tapt inntekt i 2022 (korona) Fikk brev for par uker siden:

Varsel om endring av din skatt for 2022

Begrunnelse for endringen
I 2022 fikk du utbetalt «kompensasjon fra Nav for tapt inntekt». Dette er en trygdeytelse som ble utbetalt til deg som er næringsdrivende, og den skal derfor skattlegges som næringsinntekt.

På grunn av en feil i våre systemer, forhåndsutfylte vi inntekten som lønnsinntekt i skattemeldingen din. Inntekten står fortsatt ført opp som lønnsinntekt i skattemeldingen som du leverte.
Vi har nå rettet feilen ved å redusere lønnsinntekten, og legge til det samme beløpet som næringsinntekt. Denne endringen kan påvirke skatteberegningen din for 2022. Det som kan skje er at minstefradraget i lønnsinntekten din blir lavere, og/eller at trygdeavgift blir beregnet med høyere sats på denne inntekten.
Du kan se alle endringene vi har gjort ved å logge deg inn i skattemeldingen.

Vi beklager feilen.

Dette er greit nok.
Feilen skatteetaten gjorde medfører at jeg må betale 1 115,- mer i skatt - greit nok.

Det jeg syntes er URIMELIG er at de har lagt til 6 360,- i rentetillegg og 51,- til i renter altså 6 411,- i renter jeg må betale for en feil de har gjort og som de beklager for.

Ringte dem for å høre om dette er riktig og ja, dette var en feil de mener jeg burde oppdaget.

Hva mener dere? Kommer jeg noen vei med å klage på dette eller er det bare å betale?
Setter pris på fornuftige meninger / råd.

3 Likes

Må jo bare klage. Det blir jo faen for dumt og du må ikke gi deg med det første heller.

4 Likes

Hei. Har solgt aksjer med et lite tap og avsluttet konto. Hvor mye er fradraget på? Samme som skatt av gevinst?

Korrekt.

1 Like

Du må klage hvis de har lagt til så mye renter. Renten skal beregnes av for lite betalt skatt, og dette blir jo flere hundre prosent rente.

3 Likes

Innafor å få fradrag for pc hvis man har portefølje på en mill?

1 Like

denne uken skattemld kommer?

3 Likes

Sendes ut løpende mellom 7 og 21 mars.

1 Like

Om du kan argumentere med at denne pc’en kun brukes til å følge opp porteføljen så ville jeg prøvd. Selv legger jeg inn et tall hvert år som jeg mener er forholdsmessig ift. bruk av pc opp mot kostpris. Plusser på en del av utgiftene til internett, telefon og telefonabonnement, TV (kanaler som Bloomberg o.l.) og fulle kostnader til abonnement på TI og FA o.l.

3 Likes

dette blir normalt raportert til skatteetaten av meglerhuset du har hatt ASK-kontoen,-men,har du “vanlig” jobb,så kan du se lenge til effektive “37,8%” tilbake på skatten da dette tapet blir mixet godt inn i din lønn fra arbeidsgiver av skatteetaten…du får mao kun en brøk på ca 11% tilbake på skatten :man_shrugging:

Tap og gevinst på aksjer samt utbytte tas med i beregningen av alminnelig inntekt med nettoskatt på 22 % men beregningsgrunnlaget oppjusteres slik at prosentmessig fradrag blir nesten 38 %. Blir fradraget så stort at alminnelig inntekt blir negativ fremføres fradraget til neste års skatteoppgjør.

3 Likes

Til de siste to skribenter her; jeg må ha dette inn med teskje, så takk for eventuelle svar:

Eksempel: Ved tap på 100 000 kroner, og inntekt på 700 000 kroner før skatt, hvor mye av tapet på 100 000 kroner får jeg tilbake? Får jeg 37 800 kroner tilbake (37,8 %) eller blir det regnestykket alt for banalt?

2 Likes

Du får 37.800 kroner mindre i skatt ja. Hvor mye du får igjen er avhengig av om det er trukket korrekt skatt av lønnsinntekten.

3 Likes

Tusen takk, det gir jo naturligvis mening at det avhenger av øvrig skatteberegning. Men da fikk jeg svar på akkurat det jeg lurte på, supert :slight_smile:

1 Like

nix…jeg tok et større tap i 2021,og fikk “småpenger” tilbake på skatten utover den ellers korrekte skattetrekket jeg hadde på arbeidsinntekten.

Da burde du klaget. Reglene er klare.

3 Likes