jeg har tatt den telefonen,men fikk svar på nettopp det jeg nevnte,-dette er andre gangen jeg har ført et større tap,så jeg står på mitt en får ikke 37,8% tilbake på aksjer,-selger du med gevinst derimot…da får man faktura i posten …eller digitalt?(er noen år siden jeg har solgt med noe større gevinst )
Det er direkte feil. Gevinst og tap behandles helt symmetrisk, men forutsatt at du har fått gitt dem korrekte opplysninger selvsagt.
Selvsagt får man samme fradrag i prosent ved realisering av tap som man får ved gevinst.
Finn punktet som er fylt inn feil og rett det.
Endre skattemeldingen for 2022, 2021 eller 2020
Hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede opplysninger for disse årene, kan du endre skattemeldingen
Dersom du oppdager feil eller mangler i skattemeldingen for 2019 eller tidligere år, kan du endre ved å sende en klage til Skatteetaten
jeg bruker nordnet,og når jeg solgte med tap,og avsluttet ASK-kontoen,så går rapporteringen automatisk…men hvis jeg må klage så er jo det kjedeligt men nødvendigt,.spesiellt etter den siste jeg hadde
Nytt av året? Så på likningen for 2022 at fremførbart underskudd for 2023 var oppjustert. Er det økt utbytteskatt som spiller inne her?
Spørs jo hvor stort tapet er. Hvis det er større enn den delen av den skattbare inntekten utenom det som man man uansett må betale. Så vil du måtte ta fradraget over flere år
Man får ikke igjen innbetalt trygdeavgift på 8,1% eller noe (snakker av erfaring)
Så man blir ikke nullskatteyter selv om alminnelig inntekt går i minus, dog blir det meste overført til neste års skattemelding
Du kan teste skattekalkulatoren på smartepenger så ser du hva man får igjen med dine beløp
…må man følge med på dette selv?..eller må man føre tapet i selvangivelsen frem til det rette beløpet av tapet er blitt betalt de neste årene?
Jeg måtte legge inn dette manuelt i 2019-2020, usikker på hvordan dette fungerer idag
Det er riktig @Basket . Trygdeavgift betales av lønnsinntekt og påvirkes ikke, men det effektive fradraget for tap blir 37,8 % enten det året tapet realiseres eller evt fordelt på flere år hvis tapet er stort ift andre inntekter.
Min erfaring fra tidligere år er at det ikke kom med automatisk. Siste år har det blitt tatt med når likningen kommer, men ikke når forskuddsskatten beregnes. Da må jeg gå inn å korrigere manuelt.
Trygdeavgift og trinnskatt. For hver 100k du har i inntekt over 227k, absorberes ca. 58k i tap fra aksjer. Tilsvarende vil 100k i gjeldsrenter redusere hvor mye du kan absorbere av aksjetap med 58k. Med en en inntekt på 900k og gjeldsrenter på 200k kan du maks få fradrag for et aksjetap på 300k på ett inntektsår.
Jo men du får fullt fradrag for aksjetapet selv om andre poster gjør at du evt ikke får utnyttet fradraget fullt ut første året. For å vurdere tapsfradraget må man sammenligne med hva skatten hadde havnet på uten tapsfradraget.
Ok…jeg tok visst feil😅ser nå på skattemeldningen at det fremførte underskuddet er registrert både for i fjor og året før det…ikke rart jeg reagerte,for nå kom “tsunamien” av “penger tilgode” i år.
Skattefradrag på tap av aksjer:
Om jeg har et tap på 100.000,- i aksjer som jeg realiserer i år så har jeg skjønt det slik at jeg får et avdrag på 37.800,- (37,8%) som kan trekkes fra skatten.
La oss si at jeg veit at jeg skal betale 100.000,- i skatt i år (går i null). Med det fradraget er det da slik at jeg bare skal betale 62.200,- (100.000 - 37.800) i skatt i år. Mao; jeg kan justere skattekortet mitt ned nå i år så jeg bare betaler 62.200,- i skatt i år (går fortsatt i null).
Har jeg skjønt dette riktig?
Hvilket beløp tenker du er forholdsmessig pr mill?
Jeg tenker hvilket som helst beløp som man forholdsmessig kan forsvare ift. tlf, pc internett, og alle reelle kostnader for ulike abonnement. Sjekker likningen for 2022, og der hadde jeg ført fradrag på ca 1% som jeg mener jeg med rimelighet kan forsvare.
Har man en større eller mindre kapital som forvaltes vil ikke kostnadene være proporsjonale. Dvs. man kan argumentere for høyere andel fradrag om kapitalen er lav, kontra om den er høy, siden kostnader ikke ikke øker proporsjonalt med økningen i investert kapital.
Du har forstått det riktig Trygve.
Dette kan jeg (av smertelig erfaring) “alt” om. Ved tap på realisering av aksjer kan du trekke tapsbeløpet fra den “allminnelige” inntekten, men ikke fra trinnskatt til staten og trygdeavgift.
Overskrider tapsbeløpet den allminnelige inntekten, får du et såkalt framførbart underskudd som du må følge opp året etter.
Nøyaktig skattesats både ved gevinst og tap ved aksjesalg er i år 37,84 %