Takker ser på egen skattemelding for 2022 at jeg har ført opp tilsvarende 1% jeg også.
Fremkommer eventuelt fremførbart underskudd noe sted i skattemeldingen, eller andre steder?
Muligens litt på siden, og skulle kanskje vært postet i bitcointråden, men en jeg kjenner, en veldig god kompis av kompisen min kjøpte for maaange år siden 3000 bitcoins. Han begynte etter mange år å tenke på det når han hørte de hadde økt i verdi.
Han betalte i følge kompisen min, slik jeg forstår det, rundt 3000 kroner. Har ikke snakket med han selv og fått det bekreftet, men han skal ha kvittering på kjøpet og beløpet.
Så kommer eureka-krasjet. Han vet ikke hva passordet er. Hva skjer så om skattemyndighetene finner ut at han har disse bitcoins, verdt ca 2 milliarder, og ikke har betalt formueskatt av de opp gjennom årene?
Det må da suge sur balle?
Tusen takk
To ekstra spørsmål;
1 - Om aksjene man tok tap på stod på en ASK og ASKen er avsluttet; i skjemaet der man endrer skattekortet, under Aksjer og verdipapirer, hvilket av disse to fører man tapet under:
A - Tap ved salg av aksjer og andeler mv.
B - Tap ved salg av fondskonto - aksjedel
2 - I A / B i ovenforstående er det da riktig at man fører tapets totale beløpet (100.000,-) og ikke 37,8% av tapet?
A og tapets størrelse. Skattemeldingen for 2024.
Tusen takk igjen
Mister man noe om man fører inn skattefradraget med engang nå istedenfor å vente til neste år?
Og gjør man dette i skattekortet eller skattemeldingen som kommer nå snart?
Ser for meg at det gjelder skattekortet da skattemeldingen som kommer er fra 2023
Skattemeldingen for 2024.
Jeg refererer til skattekortet i år. Hva mener du med skattemelding?
Du kan endre skattekortet for å trekke mindre skatt resten av året ja fordi du nå vet at tapet medfører x antall kroner mindre skatt totalt i år.
På Skattemeldingen må du vente til neste vår. Det er der tap realisert i 2024 skal inn. Noen spurte tidligere om man kunne få med fradraget på Skattemeldingen som skal leveres nå i april. Den gjelder som kjent det man har tjent og tapt i 2023.
Har en kompis som slet med usikret gjeld med renter for flere år han ikke hadde klart å betale. Når han betalte ned, så var det lurt å endre skattekortet, så fikk han mer penger tilgjengelig og kunne betale ned enda mer. Reduserte gjelden han måtte betale 25-30% rente på betraktelig.
A gjelder for ASK, men gjelder den også for IKZ?
Har en ask konto hvor det kun stod gevinst, har klart å tape alt på kontoen etter ulti investeringen min.
Får jeg fortsatt avdrag for tapet eller har jeg ikke krav på det?
Har noen peil på hva som gjelder ved tap ved salg av aksjer man har eid gjennom et holdingsselskap som eier 50% av et driftsselskap? Driftsselskap A utbetaler utbytte på 1 mkr til morsselskap B, som så investerer i selskap C. Aksjene i selskap C selges med 100% tap. Kan tapet i morselskapet brukes til skatteutjevning for datterselskapet? Spør for en venn
Du får fradrag for den delen av tapet som overstiger gevinsten, men ikke før du avslutter kontoen. Gjør du det i år kommer fradraget til anvendelse i 2025.
@Ramsess jeg trekker tilbake at det skal være enkelt å fylle inn tap for wavefoil, feltet er jo grået ut når jeg prøver å legge til en aksje
Edit:
Bare ikke sett de andre feltene til 0, så funker det.
Det er vel en vanlig praksis å benytte seg av konsernbidrag om man ønsker det. Men det tror jeg går mot morselskap. Hvis vennen din har 3 selskaper regner jeg også med at det er en kapabel regnskapsfører med i bildet som gledelig svarer på et slikt spørsmål for å vise nytten av tjenesten man betaler for
Stemmer dette at man taper personfradraget hvert år hvis har større aksjetap enn alminnelig inntekt? (altså ca 15-30k rene kr man aldri får igjen i fremførbart underskudd til året etter)
Limt inn fra annet forum:
"Så har du i utgangspunktet en alminnelig inntekt på 1 million, du trekker fra 172 000 på den alminnelige inntekten pga av tap på aksjer, du trekker fra personfradrag og minstefradrag på tilsammen ca 190 000, du trekker fra renteutgifter på 100 000 og ender opp med en alminnelig inntekt på ca 538 000 kr. denne summen betaler du 22% alminnelig skatt av.
Merk, når det gjelder inntekt og skatt så deles den inn i to metoder, du har “personinntekt” som mer eller mindre er brutto lønn (eller overskudd fra ENK), dette er grunlaget for pensjon/sykepenger, trinnskatt og og trygdeavgift. Personinntekt er det nesten ingen mulighet til å redusere. så å si alle fradrag går bare på alminnelig inntekt.
Hvis du taper så mye på aksjer at du ikke kan dekke beløpet med dette årest alminnelige inntekt så vil tapet fremføres til neste år. merk at personfradraget (ca 88 000 kr) går tapt og ikke kan framføres. (du har hatt 0 kr i inntekt, og får dermed ikke noe personfradrag) Det er derfor alltid noe tap å få negativ alminnelig inntekt for privatperson. (så du kan f.eks prøve å realisere akjser for å få gevinst som gjør at du går i 0 for å ungå å miste personfradraget) "
Det stemmer, personfradraget bortfaller hvis andre fradrag har gjort at alminnelig inntekt allerede er for lav eller negativ.
Enda en grunn til flere ask-kontoer med mindre beløp enn 1 stor
For ektefeller (eller andre) med felles gjeld så kan gjeld og gjeldsrenter fordeles som man ønsker. For å nyttiggjøre seg mest mulig av ulti-tapet i år kan all gjeld og renter føres på den som ikke hadde tap på aksjer, så får den personen desto større fradrag også.
Har man ikke felles økonomi? Vel, da ønsker man kanskje å fordele anerledes.