Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Har du noen kilder på det? Veldig spesielt i såfall.

Jeg har et spørsmål i forbindelse med realisering av tap på i et selskap som er unotert.

Har kjøpt aksjer av en god venn som står i hans AS. Vi har en signert avtale oss i mellom.

Aksjene ble kjøpt til en kurs på 20 kr i starten av året. Og har nå falt som en stein og sist omsatt aksje ble gjort på 7 kr.

Har jeg mulighet til å selge aksjene tilbake til han på sist omsatt kurs, realisere tapet. For deretter å kjøpe de tilbake av han på et senere tidspunkt?

Vil dette være mulig ved å legge med kontraktene vi har inngått på kjøp og salg? Samt vise til transaksjonen oss i mellom?

Er det ikke en slags regel her om at det må gå en hvis tid mellom salg/avslutning av konto og kjøp i ny konto?

Har ikke sjekket med Skatteetaten selv, men kjenner flere som har gjort det slik uten noe problem. De har vel muligens mulighet til å slå ned hvis det bevises at det er gjort, kun for skattemessige årsaker.

Best å sjekke med Skattetaten, men Nordnet har en FAQ på dette: Er det lov å selge en aksje eller fond for så å kjøpe den igjen for å få fradrag? | Nordnet

For at salgt skal godkjennes skattemessig må det være et reelt salg, noe som innebærer at man ikke må selge og kjøpe samme aksjer eller fondsandeler for nært i tid.
Dvs. for å unngå gjennomskjæring fra skattemyndighetene må du ha tatt en reell kursrisiko før du kjøper aksjene tilbake. Det finnes ingen eksakt grense på hvor lenge du må være ute av aksjen, men venter du minst en uke bør du være på den sikre siden.

2 Likes

Sånn sett så er det vel alltid en reel kursrisiko om en kjøper og selger. Er nok vanskelig å motbevise for Skatteetaten, vertfall i perioden en venter på at kontoen skal avsluttes/opprettes på ny.

Skulle gjerne fått realisert tapet mitt i Targovax for så å kjøpe på ny, men kan vel banne på at de hadde fått en partnerdeal eller lignende i mellomtiden… Om jeg hadde hatt pengene i et teknologi fond eller lignende med ok tap, så hadde jeg nok realisert og kjøpt tilbake i ny konto.

1 Like

Kan du ikke bare kjøpe samme antall aksjer eller flere fra en annen bank. Altså eie via sparebanken og nordnet deretter selge/avslutte den kontoen du vil ha fradrag fra eller er ikke det godt nok?

Fint om noen kan svare?

Jeg jobber som personlig trener i en stor kjede. Kan jeg da få fradrag på alt jeg kjøper i forbindelse med jobben der, som treningsklær, noteringsutstyr (vurderer remarkable) og eventuelle kurs osv jeg betaler selv?

Nei, ikke nødvendigvis. Minstefradraget er på 46 % av lønnen og maksimalt 110k. Har du faktiske kostnader over 110k kan du få fradrag for disse istedenfor minstefradraget.

“Hvis dine faktiske kostnader knyttet til arbeid og liknende er høyere enn minstefradraget, kan du kreve fradrag for disse i skattemeldingen din (selvangivelsen), i stedet for minstefradraget.”

3 Likes

Veldig rart at det er sånn… når får man da skattefradraget om skattetaten mener det kun ble gjort av skattemessige årsaker?? Må jo hentes der og da!

Hvorfor slipper man ikke da skatte av gevinst om man selger høyt etter en god nyhet med stor gevinst og kjøper tilbake like etter når kursen har trukket seg tilbake :rofl:

1 Like

Dette må jo være en regel som kun slår inn om man kjøper egne aksjer fra en konto til en annen…

Du ser da problemet selv hvis du har 1 mill i tap på en aksje. 20. Desember selger du alle aksjene, og 5 min senere kjøper du de tilbake til ca. samme pris.

Disposisjonen er skattemotivert, og hadde ikke funnet sted om det ikke var for skatten. Er du utenfor markedet lenge nok, eller kursen har falt kraftig, så taler det mot at det er skattemotivert.

2 Likes

Ser ikke problemet Nei… men når får man skattefradraget om man ikke får det der og da? Ved neste salg av aksjen?

Sitter i en aksje som dessverre har gått ad undas, og har per nå et tap på nesten 100 %.
Vurderer å selge denne, for å ta tap og få fradrag på skatt.

Stemmer det at fradrag på tap er 35,2 %, eller har denne økt?

Aksjen det gjelder er Kalera, som har gått over til NASDAQ.
Er det noen spesielle hensyn å ta mtp. skattemelding, eller går dette automatisk etter salg via Nordnet?

Takk for alle svar

Øker til knappe ca 37,8 fra årsskiftet av. 35,2 nå

Forslaget til statsbudsjettet er vel at skattesatsen oppjusteres fra 6. oktober i år - dagen statsbudsjettet ble lagt fram. Dette er for å hindre skattetilpasninger, og gjelder også fradrag for tap.

Nå er jo ikke budsjettet gått gjennom i Stortinget, men det ville overraske meg om SV brukte politisk kapital på å endre på akkurat dette.

1 Like

Hva innebærer å være utenfor markedet
« lenge nok» i tid?

Kan noen bekrefte dette?

Skatt på gevinst fra handel med disse eiendelene fra og med 1.januar 2023:

Aksjer og fond: 37,85 %
Utbytte fra aksjer/fond: 37,85 %
Krypto: 22 %
Derivater (opsjonspremier): 22 %
Valutahandel: 22 %
Utleieinntekt 22 %
Renteinntekt: 22 %

Er det noen som vet hvor stor omsetning/gevinst man kan ha per kalenderår som privatperson før Skatteetaten vurderer det som næring og det må beskattes deretter?

Jeg leser i lokalavisen i dag at den nye skattesatsen for gevinst / tap på aksjer skal gjelde allerede fra 6/10 dette året.
Hvordan skal det å så tilfelle regnes ut? Man blir jo lignet for tap / gevinst for hele året under ett.

Da må du ha lest noe feil. FIFO-prinsippet gjelder for aksjer. Vurderingsenheten skattemessig er også den enkelte aksje, men det er i praksis bare relevant for unoterte selskaper. Der har du det skattemessige begrepet innbetalt kapital (for børsnoterte fordeles de likt på alle aksjer). En aksje kan ha 100 kr i innbetalt kapital, mens en annen i samme selskap kan ha 3 000 kr, og har betydning for hvordan en tilbakebetaling av innbetalt kapital behandles. Tilbakebetaling av innbetalt kapital er skattefri. Tilbakebetales f.eks. 1 000 kr vil 900 kr bli klassifisert som utbytte for førstnevnte, mens alt vil være tilbakebetaling av innbetalt kapital for sistnevnte.

Må ikke forvekles med inngangsverdi.

F.eks. Nordnet rapporterer handlene dine til Skatteetaten. Utbytter med ex-dato fom. 6.10 og salg fom. 6.10 vil behandles med 2023-sats.

1 Like