Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Det jeg tenker:

1. Selskapet har tapt 400k på aksje innenfor biotek. Aksjeinntekter er ikke skattepliktig for selskaper, så selskapet har ikke særlig underskudd til fremføring.

2. Du har stort sett finansiert selskapet med lån. Skatteloven gir bare fradrag for tap på fordring som har tilknytning til virksomhet (sktl. § 6-2, sktl. § 9-3 (1) c punkt 1 og § 9-4). Det ser derfor ut som at du i liten grad får fradrag hvis du avslutter AS’et ditt, trolig ikke noe mer enn 35 000 (35 % på de 100k du kjøpte selskapet for=, med mindre du klarer å godtgjøre at lånet fra deg som privatperson til selskapet ble gitt som ledd i næringsvirksomhet.

Litt rettspraksis på området:

1 Like

Kanskje det er mulig å få solgt selskapet, med liten premium tilsvarende fradrag? Noen som kan ta i bruk underskuddet . Dette kan jeg lite om, bare en tanke :slight_smile:

Fikk fradrag på hele beløpet

Jeg førte dette i 2020:

3.3.7 Andre fradrag, Bredbånd til bruk ved investering - 3 588
3.3.7 Andre fradrag, PC-utgifter ved investering - 2 000
3.3.7 Andre fradrag, Telefonutgifter ved investering - 1 500

Forvaltningskostnader: 7088

2 Likes

Siden vi er i fradragshjørnet: kurtasjekostnader trekkes automatisk fra det skattepliktige beløpet. Enkelte produkter/leverandører har ingen kurtasje, men bruker spread til å dekke sine kostnader. Noen som har erfaring med å føre spreaden til fradrag, altså som en kostnad for transaksjonen. Typisk kostnad er for hhv kjøp og salg 1/2 av spreaden

1 Like

Det gir ingen mening.

1 Like

Mulig du har rett. Tanken er der en marked maker stiller bid/ask. La oss si det er 20 øre spread. «Markedsprisen» vil da være hhv 10 øre over kjøper og 10 øre under selger, og man betaler 10 øre mer enn «markedspris» ved kjøp og vice versa. Disse 10 ørene er en «kostnad» for transaksjonen.

Om det i det hele tatt er gjennomførbart å regne ut dette over flere transaksjoner er en annen sak…

Fradrag for finansavisen/ dn., dine penger, tekinvestor, reiser til general forsamlinger,

1 Like

Alt jeg bruker privat og investeringskostnader deler jeg op i 50/50
PC, mobil o.l. avskrives i 2 år. (25% hvert år) .

Når man forhodler seg til realistiske kostnader samenligningde med hva evt. et selskap kan ta som fradrag, synes jeg at skatte-etaten er helt fair.

2 Likes

Noen som vet om oppjustering av skattegrunnlaget (pt 1,6) gjelder for utenlandske aksjer også?

Vil det lønne seg og selge alle aksjene og avslutte Aksjesparekonto før nyttår dersom man har gått med tap, slik at man får skattefradrag for dette, men man kjøper de samme aksjene tidlig i Januar?

Er klar over at man tar en risiko på at det kan komme en syk god nyhet, mellom disse 2 bevegelsene.

Du kan selge og avslutte kontoen for å dermed handle de igjen på ny konto, trenger ikke vente til januar med nytt kjøp.

2 Likes

Om du venter til neste år med å realisere tapet vil skattefradraget være større men du må vente 1 år lengre på pengene. Så det er bare å velge

3 Likes

Hvorfor er fradraget større i neste år? Det nye forslaget gjaldt vel fra dagen de presenterte statsbudsjettet.

Tror det bare gjaldt utbytte, ikke verdistigning/tap.

Det gjelder også gevinst/tap, gjelder vel ikke før 1.1.2023.

Det gjaldt med umiddelbar virkning fra budsjettforslaget ble lagt frem.

1 Like

Beklager, så det nå at det er lagt frem forslag om at det trer i kraft fra 6.oktober 2022 .

1 Like

Det gjelder for utbytte fra budsjettforslaget kom. For gevinst/tap ved salg gjelder det fra 01 jan 2023.

3 Likes