Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Gi gjerne beskjed dersom du får høre noe annet :grin:

For de som føler de har dårlig tid er det helt kurant å få en måneds utsettelse på leveringen

Det skal jeg :+1:

1 Like

Nesten sikkert på at skatteetaten leser her, så til de. Hvorfor har Skatt ikke et standard fradrag.

Slipper flest dokumentasjon og les dere kostnader med å sjekke mye tull!

Noe isch som dette?

Invest Fradrag
<50.000 2000
50-100.000 4000
100-200.000 6000
200-500.000 8000
500-1.000.000 10000
1.000-2.000.000 15000
2.000-5.000.000 25000
>5.000.000 30000
Tror man har mer fradrag, bør det dokumenteres.
3 Likes

Jeg har en gevinst på Bitcoin Tracker XBT solgt i 2021, kjøpt i 2017. Noen som vet om dette skal beskattes med eller uten skjermingsfrdrag, og med eller uten oppjusteringsfaktoren? Samme spørsmål også om ETFer, da jeg nå har kjøpt “Purpose Bitcoin ETF” men ikke realisert enda?

Ved privat innlån til (eget) AS kan man få skjermingsrenta uten ekstrabeskatning.

Men leser også at man først skal trekke fra skatten på 22%

Så for 2021 med skjermingsrente på 0,4% kan man i praksis bruke 0,4% / 0,78 = 0,512%

Blir dette rett?

Lite skattespørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg meg. Jeg har gått på en smell i Biotek, (Nano, Targovax og PCIB) og har realisert mesteparten av tapet. Men jeg ser jeg har realisert litt for mye med hensyn til oppjusteringen av fradragsgrunnlaget med 1.44, som gjør at ejg har mer i fradrag enn skatt totalt.

Er det mulig å utsette deler av skattefradraget slik at jeg kan motta fradraget også i 2023?

Hvis man ender opp med negativ skatt, så kan det framføres til neste år.

3 Likes

Hvordan er det om man har AF konto (aksje og fond) og setter inn 100 000 … satser disse 100 på en aksje som vokser til 200 000 , selger halvparten altså 100 000 og tar de ut. Må man da skatte av de 100 000? Eller er det skatt på første krone på resterende 100 000 som er fortsatt i aksjen?

Du skatter av gevinst. I tillegg får du et skjermingsfradrag som tillegges kostpris om du eier aksjen 31.12, som reduserer gevinsten når du en gang selger den. Hver enkelt aksje er en vurderingsenhet, og FIFO-prinsippet gjelder. Selger du halvparten (og alle er kjøpt til samme pris), så realiserer du også halvparten av gevinsten.

Skjermingsfradrag legges bare til kostpris om du selger med gevinst.

@hatitchi ,hva er best hvis du har si 100.000 nok… i cash eller i fore eks. EQNR på 31.12

Skjermingsfradag er vanskelig å forstå

versjon a… kostpris. 50.000
versjon b… kostpris. 150.000

Så om alle er kjøpt til samme pris så vil jeg skatte av 50 000 av de 100 000 jeg hadde i gevinst ? Siden 100 står igjen i aksjen

Korrekt.

1 Like

Har noen har erfaring med å føre opp deler av kostnaden ved kjøp av telefon på skattemeldingen? Har nettopp kjøpt meg en ny iPhone 13 Pro og tenker å føre opp typ 20% av kostnadene for å få fradrag på dette. Bruker tross alt telefonen til finanspodcaster, tekinvestor, kjøp/salg av aksjer.

Bare å føre opp, og så kan de evt ta det bort om de ikke liker det du har gjort.

1 Like

Hei dere, trist som det er så har jeg gått på en skikkelig karamell i biotek i år. Selskapet er i minus og har et spørsmål til dere. Dette er fiktive tall.
Forstår ikke reglene helt med overkurs etc.

Takk :slight_smile:

—-
Jeg har et spm jeg trenger klarhet i. Jeg har et AS (investeringsselskap) som jeg eier 100%. Jeg har skutt inn all egenkapital fra min private oppsparte midler, og investert. Summen er nå en del lavere, og ønsker dermed mer innsikt hvordan reglene er for fradrag på skatt privatperson. Jeg har dessverre valgt (kommer til) å legge dette ned, og lurer derfor på:

• Får jeg fradrag på tapt egenkapital som er inskutt?

• Hvordan skal dette gjøres ryddig, så dette blir rett.

• Må AS avsluttes/legges ned, for å få fradrag eller har man andre alternativer?

Om dere har mulighet til vise meg et kort eksempel, med fiktive tall: Si at jeg tok over et allerede eksisterende AS. Betalte 100,000kr, og skutt inn 900,000kr ekstra. Investeringskapital på 1,000,000kr. Tapt 400,000 realisert. Og kun 600,000kr igjen. AS avsluttes. Får jeg da som 100% eier og innskutt som privatperson, fradrag på en % sats av 400,000kr?

Når du sier skutt inn, har du økt aksjekapital eller lånt selskapet penger ?

Selskapet får jo fremførbart underskudd.

Lånt inn egne penger

Min første tanke da er at dette ikke ser veldig lovende ut. Her må du nok ha hjelp av en dyktig revisor for å finne noe god løsning.

Du sier du har kjøpt selskapet, kan det være ett alternativ å selge det til noen som kan nyttegjøre seg av underskuddet ?