Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Bare hyggelig, vet selv hvordan det er å sitte med dette når fristen nærmer seg :slight_smile: Jeg er ikke 100% ferdig selv, men bare noe småpjatt igjen heldigvis.

Er alle de 70 trades i forskjellige verdipapir? Er det handel i f.eks. 10 aksjer så slipper du i så fall unna med å legge inn 10 ganger om det skulle være noen trøst. Jobben med å ta summeringen vil du så fall måtte gjøre, og mulig det ligger en del arbeid her også.

Grunnen til at jeg nevnte @anon69684326 overfor var at han virket til å kun rapportere netto gevinst/tap og lastet opp rapporten fra IB som dokumentasjon, med ref. til denne posten:

Erfaringer med Interactive Brokers eller annen USA megler - #59 av UMVS

Da er vel bare spørsmålet om HVOR man legger det inn. Har ikke funnet så mye passende enda, men skal gi en lyd dersom jeg skulle snuble over noe.

3 Likes

Alle er vel ikke forskjellig verdipapirer nei. Kanskje jeg slipper unna med litt over halvparten :thinking: Skal se på det igjen til fredagen når jeg har ledig tid.

Kanskje @anon69684326 kommer på banen etterhvert :grin:

Har ikke klart å finne noen passende info foreløpig selv. Merkelig at det skal være så vanskelig. Synes ting var enklere med den gamle selvangivelsen.

1 Like

Hei. Skal se hva jeg har gjort på forrige skattemelding, men får ikke gjort det før senere i løpet av uken. Ingen garanti for at jeg har gjort rett da😜

@vanderbilt @taffern

2 Likes

Leide ut huset vårt halve fjoråret, og lurer på om jeg da kun kan trekke fra eks halvparten av kommunale avgifter eller om jeg kan trekke hele beløpet fra?

Hva ville hadjik gjort? Hvis du gjør det motsatte, så er det mest sannsynlig rett. :innocent:

4 Likes

Synes det står mye bra om utleie og skatt her, kanskje ikke nøyaktig forklart eksempelet du spør om, men tenker at halvparten av kommunale avgifter kan føres til fradrag. Leieinntekten vil sikkert også være skattepliktig ettersom du leier ut hele boligen.

Har du funnet ut hva du gjorde på forrige skattemelding? :innocent:

Svaret var vel i spørsmålet? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha ja tar selvkritikk :see_no_evil:

1 Like

Det er sånn media eller skatteetaten tar deg noen år senere hvis noen begynner å grave etter snusk på deg :wink:

derfor man spør 2-3 ganger ekstra så man ikke gjør noen feil

1 Like

@anon69684326 har du fått sjekket opp hva du gjorde på Skattemeldinga i fjor? :grin:

Fra en megler har jeg fått faktura for forvaltningsavgift for aksjekonto for 2021, hvor fakturaen er datert i 2022. Er det greit å føre opp dette som fradrag for ligningen 2021, eller må man vente til 2022?

Ganske irriterende at denne megleren har gjort det slik…

Hei. Jeg har bare handlet med opsjoner og da har jeg skrevet kun hvor mye jeg har tjent eller tapt totalt også har jeg lastet opp en rapport fra IBKR.

image

1 Like

Okei. Dvs at du kun har lagt inn gevinst eller tap en gang? Også lastet opp et dokument med oversikt over trades? Hva med kontoverdi per 31.12?

Stemmer.

Jeg la til en egen post under “Bank, lån og forsikring” med min saldo på IBKR-kontoen.

1 Like

Den er grei :+1: Tusen takk for info!

1 Like

Bare hyggelig. Jeg har gjort det slik etter samtale med skatteetaten, men man vet jo ikke. Kan hende personen jeg snakket med misforstod eller at han sa feil :man_shrugging: Så husk at fordi jeg har gjort det slik så betyr ikke det nødvendigvis at det er riktig :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg får ta en telefon til Skatteetaten til uka. Se om jeg får det samme svaret som deg :slightly_smiling_face: Har tidligere hørt at man må føre inn hver handel, men om det er noe hold i det vet jeg ikke.

2 Likes

Chatta med Skatteetaten og de svarte, etter å ha sjekket litt, at det er helt greit å føre opp forvaltningskostnaden nå for 2021, selv om faktureringen er i 2022. Det viktige var at avgiften / gebyret gjelder året 2021 :grinning: