Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Jeg kjøper /selger såpass mye både aksjer og krypto at jeg fører opp pcverdi ved kjøp delt på 3, Internett delt på 2, tekinvestor abo, så kommer tidsskrifter, utgifter for ekstra ordredybde osv i tillegg om man bruker det.

2 Likes

Har et selskap hvor jeg har fått hele 206,- i utbytte. Skjermingsfradraget står ført opp som 250,-

Er dette mot normalt?

Hadde samme issue. Først var det ført som tap på norske aksjer og gevinst på utenlandske, men Nordnet opplyst at det var skjedd en feil, og meldte inn slik at tapet i norske aksjer ble strøket. Det fremkom da som at man i realiteten hadde fått alle aksjene i nytt amerikansk selskap gratis / uten inngangsverdi.

Etter hva jeg kan forstå blir dette feil, så korrigerte selv det som sto på utenlandske aksjer (hadde en realisering, så reduserte verdien på den til korrekt), og la med en pdf. med alle transaksjonene hos Nordnet+ en kort skriftlig forklaring av egne antagelser.

Tror da man skal være greit dekket i tilfelle noen ser over også.

1 Like

OBS!!

Der går noe politikere rundt med noe slikt, mannen bør spørre de hva han skal si. Rart om det blir fengsel for en skjipt ting, bot bør holde. Men da bør flere få bot også på stortinget.

2 Likes

Hei, noen som vet om man må føre opp noen “gevinst” dersom man selger bolig skattefritt, eller holder det å bare sjekke at man står oppført med den nye boligen i skattemeldingen?

Har forsøkt å lese meg frem ti svaret på skatteetaten sine sider, men der står det bare hvordan håndtere skattepliktig gevinst/tap ved salg av bolig. Skulle gjerne sett at de også eksplisitt skriver at du ikke trenger å foreta deg noe dersom kravene til eiertid og botid er oppfylt:

1. Eiertid - Salget må skje eller avtales mer enn ett år (12 måneder) etter at boligen ble ervervet (kjøpt, arvet, mottatt som gave) og
  2. Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer.

Hvis du ikke er skattepliktig så gjør du ingenting i selvangivelsen.

1 Like

Andre her som bruker Bitcoin XBT Tracker hos Nordnet? Jeg har noen kjøp og salg, kan ikke finne at de er innberettet til Skatteetaten, er de det?
Hvordan fører en det, summerer en opp gevinst/tap ved alle kjøp og salg?
Eventuelt hvor?

Jeg forsøker også å finne skattemelding fra 2020 på Skatteetaten uten å lykkes….

Må legges inn manuelt, snakket sjølv med Nordnet om det samme. Var greit å finne det ein trengte på årsrapport frå Nordnet

1 Like

Jeg fant til slutt skattemelding for 2020, må jo starte fra nytt igjen.

Men oversikten fra Nordnet er bra.

Hvor fører en inn sanntidskurser, Tekinvestor osv? Søren samme surret hvert år!:confused:

Hva med plattformavgiften til Nordnet? Nordnet skriver at de kke har rapportert inn denne, noen som har gjort det? Skal også være i årsoppgave…

OBS… jeg tror du mener kosnader av noe valg man har. transaksjon kostnader er rapportert. Men vi har alle foskjellig medlemskap. Hos hvert hus kan du finde de kostnader i deres oppgav til deg.

Dette er det jeg mente. Veldig liten plattformavgift såvidt jeg kunne se, så usikker på om jeg gidder endre… Men jeg får restskatt, så kanskje en endring kan utsette den litt? :sunglasses:

1 Like

Vet du om oppjusteringsfaktoren gjelder for utenlandske aksjer også?

Finans

Hvor fører man inn utgifter for bredbånd, TekInvestor, Tradingview osv ?

Ser at Forvaltningskostnander er nevnt tidligere men får ikke dette til å stemme. Valgene jeg har under Forvaltningskostnader er: Årsavgift verdipapirkonto, Bankboksleie og Verdipapirforvaltning.

Jeg har ført mine (Tradingview f.eks.) under Forvaltningskostnader. Jeg velger å tolke “Årsavgift verdipapirkonto, Bankboksleie og Verdipapirforvaltning” som eksempler på hva som kan føres her. Skriv en liten kommentar at du har lagt det inn her ettersom du ikke fant mer passende plass til det.

1 Like

Tusen takk for raskt svar! Hva valgte du av alternativene når du la inn bla Tradingview?

Bare hyggelig! Jeg la det inn under “Verdipapirforvaltning”

1 Like

Er det noen som vet hva man skal velge under Finans i Skattemeldingen når man skal føre inn innskudd/tap/gevinst/verdi fra en utenlandsk megler på aksjer?

Tenker Skatteetaten mener du skal legge det inn under “Aksjer”:
Eneste minuset er at det ser ut som man må føre inn for hver enkelt aksje/papir du har eid/handlet. Ikke hver enkelt handel, men gevinst/tap/beholdning 31.12.21 for hver aksje.

Eventuell kontantbeholdning du har pr. 31/12/2021 tenker jeg du må føre under “Bank”.
Har du handlet andre verdipapirer (futures, opsjoner, valuta handel) så skal det nok inn under “Andre Finansprodukter”. Også her ser det ut som man må legg inn produkt for produkt.

Har du handlet i veldig mange aksjer/papirer så hadde jeg sett ganske mørkt på å skulle fylle ut for hver enkelt aksje. Alternativet vil nok være å lage en tilsvarende oversikt i Excel, og legge det inn under “Andre finansprodukter” på samme måte som man gjøre for Kryptovaluta. Jeg har ingen anelse om hvordan Skatteetaten stiller seg til noe slikt, men dersom du skriver en kommentar så tror jeg ikke de kan ta deg på at du ikke har opplyst om det i hvert fall.

Har du først oppsettet i Excel så er det ikke så er det nok ikke en alt for stor sak å legge det inn i Skattemeldingen, men har du handlet hundrevis av aksjer/papirer så vet jeg ikke om jeg hadde tatt den jobben.

Her er nok flere her inne på forumet som har handlet på Interactive Brokers for eksempel, så forhåpentligvis kan noen av disse chippe inn og si hvordan de bruker å gjøre det.
@anon69684326 f.eks?

Lykke til!

1 Like

Igjen, tusen takk for raskt og utfyllende svar :slight_smile:

Har ca 70 trades så det kan jo bli en helsikes jobb om man må føre inn hver enkel.

Min tanke var å føre inn totalt innskudd gjort ila 2021 + verdi på konto ved 31.12.2021. Trekke innskudd fra tap også laste opp account history for 2021 som pdf. Usikker på om dette er godt nok og om det lar seg føre inn slik jeg tenker?

Venter spent på om noen andre har noe å tilføye posten din @vanderbilt :+1: