Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Du trenger ikke levere inn argumentasjonen. De siste årene har jeg kun laget meg en oversikt med argumentasjon som ligger arkivert på PCen og som jeg kan forevise på forespørsel fra Skatteetaten. Sørg for at de utgiftene du fører opp kan dokumenteres, om nødvendig. I selve skattemeldingen fører jeg kun opp totalbeløpet. Mine kostnader er abbonement på DN, VPS kostnader, utgifter til programvare og antivirusprogram, internetutgifter, mobilabonnement, abbonement Techinvestor, realtidskurser DN. Beløpet fører jeg på post 3.3.7 - andre fradrag.

4 Likes

Jeg hadde et tap på 225k, i 2020 på handel med andre finansprodukter. CDF’s osv.
Skulle disse være ført opp med denne gangefaktor 1,3xxx eller noe?
Har også 188k tap i 2021 som skal ganges med?

Jeg har snakket med en rådgiver på finansielle produkter i Skatteetaten og CFD’er skal ikke multipliseres med faktoren som gjelder for skatteåret. Dette gjelder selv om underliggende verdi er norske aksjer. Skatt på gevinst på CFD er 22% og tilsvarende 22% fradrag.

2 Likes

Takk for svar, det var dumt😢

Noen som vet hvordan man skal føre et konvertibelt obligasjonslån til et oppstartsfirma i selvangivelsen?

1 Like

Jeg vet ikke men tipper du kan føre som lån og når det konverteres føre som gevinst/tap.

Edit: generelt er det greit å gjøre så godt man kan, mange regler det er vanskelig å følge til punkt og prikke. Skatt kan være basert på skjønn.

2 Likes

Noen som har oversikt over hvilke oppjusteringsfaktorer som gjelder for de ulike derivatene? Aksjer er som kjent 1,6 * 22 % for 2022, men jeg ser enkelte hevder at faktoren er lavere for bear-/bullfond osv?

Er bare oppjusteringsfaktor for aksjer.

1 Like

Hvem vet om jeg kan få fradrag for en gave til utenlandsk sykehus foundation ?

Gaver til frivillige organisasjoner - Skatteetaten.

Takk, den viste jeg, men godkjenning av staten … jaja. , da er svaret vel Nei eller er etaten åpen for dialog?

Man kan vel alltid prøve.

3 Likes

Hvordan er det egentlig med IG.com og skattemeldingen? Sitter med et tap der, men har ikke oversikten.

@pdx hvor finner jeg kostnadene for dette eminente forumet?
(jeg vet du har postet det flere plasser her inne, men finner det ikke nå)
:angel:

https://tekinvestor.chargebeeportal.com/portal/login :slightly_smiling_face:

1 Like

Ville overrasket meg stort om du ikke får fradrag for det uten å måtte argumentere. Slike gaver er fradragsberettigede og det har etaten god erfaring med.

1 Like

Hei kjapt spørsmål:
Satt med en slant unoterte aksjer i 2021(freyr) som ble konventert og børsnotert i USA.
Dette bytteforholdet er kommet som tap i skattemeldingen og er feil etter mitt skjønn.

Trodde alt slik gikk automatisk til vår kjøre stat, noen som har en formening? Jeg kommer nok til å slette denne posten fra fradrag slik at det blir skattemessig rett. Har for mange baller i lufta til at en slik sak skal være grunnen for tilsyn.

Jeg ville latt den bli, det var jo automatisk fra skattertaten. Evt før opp samme verdi som gevinst på aksjen i usa.

Drar denne opp igjen, da jeg nå sitter og lurer på det samme. Er det skjønn som avgjørehvor stor andel av utgifter til Tekinvestor, internett, utstyr etc dere fører opp til fradrag? Eller finnes det noen kjøreregler her? :slight_smile: