Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Hola tråden, jeg har et AS og en revisor som visstnok trenger mer informasjon / en årsoppgave som viser mer enn det jeg har klart i finne gjennom banken/VPS:

…trenger en årsoppgave av VPS kontoen for 2023 som viser markedsverdien av aksjene. Den du har mottatt kun viser formuesverdien.

I VPS finner jeg fint frem til årsoppgaven som viser formuesverdien. Men tydeligvis ikke markedsverdien.

Noen som skjønner hvilken oppgave/tilsvarende som etterspørres?

Megleren du bruker leverer gjerne en skatteoppgave som kan brukes

1 Like

Mao. bare henvende seg til bank/megler og be om «skatteoppgave» som viser markedsverdi?

Vil tro at alle norske har dette.
Pareto og Nordnet har det

1 Like

Har behov for tips / hjelp for å komme meg ut av en “tåpelig og unødvendig” situasjon som har oppstått grunnet lathet.

Min situasjon

-Aksjene mine er på 2 kontoer , ASK og vanlig “lønnskonto” i DNB
-Har ikke realisert tapene i noen av kontoene så langt så den samlede tapet er vel ca 3,5MNOK (så langt) alt innen bioteknologi.
-Har pensjonist-lønn , altså , ikke noe høy inntekt.

• Er blitt gammel (når skjedde det ) :slightly_smiling_face:

spørsmålet mitt er følgende
Hvordan skal jeg få tilbake mest mulig av denne kapitalen som jeg vel har til gode 3 500 000 / 100 X 37.84 = ca 1,3 MNOK ???
Regelen er vel at en må ha inntekter å trekke fra i men med min lave inntekt / les lav skatt på den ene siden og min høye alder og sykdommer på den andre siden så må en jo ha et hav med tid (noe jeg ikke har ) for å få et så pass stort tap skrevet av.

Er takknemlig for svar

3 Likes

Tror ikke du kan få mer igjen enn det du kan trekke fra den skattepliktige pensjonsinntekten. Du kan derfor realisere årlig akkurat den summen som gjør at du kan maksimere fradraget. Så gjør du det samme neste år. Mulig å endre skattekortet ditt allerede nå hvis du gjør dette nå. Inne på skattekortet kan du også prøve ulike summer for å se hvor mye du må realisere for å maksimere skattefradraget.

1 Like

Ikke helt uvanlig, og mange stod i den situsjonen etter krakket i 2007/2008. Som nevnt over så begrenses årlig fradrag til den skattepliktige inntekt/pensjon man har. Så da er eneste løsning nullskatteyter, gjerne gjennom flere år. Fradrag man ikke får benyttet videreføres til året etter, og man reduserer skattekortet til et minimum løpende. Man ender reelt sett opp med en skattesats på rundt 5% til fradraget er benyttet fullt ut.

6 Likes

Trenger ikke gjøre det hvert år.
Fremførbart underskudd som er ubenyttet overføres til neste år. Mener det vil bli gjort for fem år, men må sjekkes ut.

For øvrig en litt kinkig situasjon @ufo.

Det beste er jo å finne noe som gir deg solid gevinst…

2 Likes

Uff da, @ufo

Skjønner det slik at du sitter med et urealisert tap på ca. 3,5 mill. kroner. Med forbehold om at du fortsatt har trua på en eller flere av de aksjene du sitter med, bør du i løpet av inneværende skatteår (altså i år) minst realisere så stort tap *) at du slipper skatt på det som kalles alminnelig inntekt.

Det eneste du uansett ikke slipper unna er trygdeavgift og eventuell trinnskatt til staten (og eventuell formueskatt).

Med et så vidt stort urealisert tap, ville jeg nok sterkt vurdert å selge unna så mye av beholdningen, at jeg (som trøst) fikk minimert skatten og fått en romsligere daglig økonomi i alderdommen.

*) Dersom du liknes sammen med ektefelle eller prtnere, vil også denne kunne få tilsvarende redusert skatt (om det realiserte tapet er stort nok).

Det @Tartilo skriver ovenfor, må understrekes: “Mulig å endre skattekortet ditt allerede nå hvis du gjør dette nå.” Ingen grunn til at du ikke skal nyte godt av den reduserte skatten allerede i år.

4 Likes

Min tolkning, og slik jeg har erfart det knytte til fremførbart underskudd på privat basis:

Fremførbart underskudd er ikke lenger tidsbegrenset. Er mange år siden de gikk bort fra det. Inngikk som en del av å innføre mer kontinuitet i skattesystemet mellom ulike selskapstyper som holdingselskaper og underliggende selskap om jeg ikke husker feil.

Fasit er slik jeg ser det at fremførbart underskudd er tidsubegrenset (min erfaring), og at det følger skatteobjektet, uavhengig av om det er et selskap/juridisk enhet eller en juridisk person, og vil også inngå i boet etter at en dør, uten at jeg selv har opplevd eller erfart annet enn nær døden opplevelser…

6 Likes

Takker for mange virkelig gode tips og råd.

Føler at tiden lett kan bli problemet i mitt tilfelle. Jeg har jo tenkt at den "snur nok snart " … (gjelder PCIB , SOFTX, M.FLERE) men gjør den det?
Serdeles irriterende at jeg har sløvet bort mulighetene som ligger i å få redusert det i mange år uten å benytte seg av 37,84% regelen men gjordt er gjordt.
Så dersom der er muligheter for å få trukket fra konas skattinnbetaling om vi samordner økonomien vår så har bare det tipset kanskje spart meg for store beløp.

Fryktelig måte å ta innover seg at en er blitt gammel.

Og så har jeg også Photocure aksjer og ståltro på det opplegget så hvem vet , kanskje ender det hele riktig så godt ??

Igjen , takker for meget gode tips.

10 Likes

Spørsmålet er om dere liknes under ett; altså at Skatteetaten ser gjeld og formue skattemessig under ett for deg og din kone. Normalt er det dét som skjer i situasjoner som din. Men sjekk dette før jo heller.

Satsen for trygdeavgift er for pensjonister på 5,1 prosent. Og når det gjelder trinnskatt til staten, skal pensjonen være ganske god om det blir særlig skatt av den.

1 Like

takker

1 Like

Vet noen hvordan dette fungerer for Nordnet Zero? Jeg trodde det var likt med ASK ift utsatt skatt men så har jeg fått tap og gevinst i selvangivelsen likevel. Klarte ikke å lese meg frem til noe tydelig svar på sidene til Nordnet.

Her skattes du løpende, så om du har 10% profitt på porteføljen må du betale skatt på 10% av beløpet du tar ut. Er vel et skjermingsfradrag involvert også, men det er prinsippet

1 Like

Tenkte på hvis man ikke tar ut noe, men fortsetter å investere med restene som var igjen etter Ulti-wipe… :innocent:

Har du hatt belåning på kontoen?

Ja det har det vært, og er nå. Men det var ikke særlig med gjeld da Ulti wipet.

Jeg har sluttet med det på zero, syntes det ble veldig wonky med tanke på hva som var uttak og innskudd

2 Likes

Det fungerer likt med ASK-konto så lenge du ikke gjør uttak fra kontoen.
Ved uttak fra ASK-konto tar man først ut innskutt kapital deretter gevinst.
Ved uttak fra Zero blir uttaket belastet både innskutt kapital og gevinst i forhold til hvor stor andel de utgjør av kontosaldoen på uttakstidspunktet

Eksempel:
innskudd 100 K gevinst 100 K. Du gjør uttak på 100 K

På en ASK-konto tar du da ut innskuddet og slipper skatt på uttaket.
På en Zero-konto vil uttaket bestå av 50K innskudd og 50 K gevinst. De 50 K med gevinst må du skatte av

Edit:
kan legge til at skattesatsen du får på Zero-kontoen er avhengig av hvilke type papirer du har hatt på kontoen siden den ble opprettet

2 Likes