Vet noen hva som regnes som gevinstbeskatning for i år hvis jeg har alt stående i kontanter på en Nordnet investeringskonto ved årsskifte? Hvis alt står i aksjefond blir det vel regnet nesten 38 prosent, og hvis alt står i rentefond 22 prosent så vidt jeg har forstått. Men hva med kontanter?
Kan ikke se at det betyr noe hva midlene dine består av. Du skatter på resultatet av en transaksjon. Kjøpte du aksjefond er skatten 38% av gevinst, rentefond noe annet, osv. Det er altså gevinst/tap per transaksjon som gjelder. Siden du nå har kun kontanter, regner jeg med du har et antall avsluttende transaksjoner.
Kontanter holdes utenfor i beregningen, så da blir det samme skattesats som du hadde ved forrige årsskifte
Jeg trodde det var hva jeg hadde ved årsskiftet som avgjorde skattesatsen. Hvis jeg ila 2024 har kjøpt og solgt aksjer, aksjefond og rentefond og totalt sitter igjen med 100 000 i fortjeneste så trodde jeg at jeg ble bokført med skatt på knapt 38 000 hvis alt ved årsskiftet sto i aksjer eller aksjefond og med skatt på 22 000 hvis alt sto i rentefond.
Så forstår jeg at jeg ikke må betale skatten før jeg tar penger ut av investeringskontoen. …også blir rentefond regnet som 100 prosent ift formuesskatten. Aksjefond 80 prosent.
Hei.
Håper noen kan hjelpe for jeg finner ikke svaret på det jeg lurer på.
Har hatt konto hos IBKR siden sommer 2024. Bruker bare IBKR til daytrading så det blir mange trades ila året.
Innskudd kommer fra lønn og jeg har både gevinst og tap, men har ikke tatt ut noe fra denne kontoen.
Må jeg fortsatt skatte selv om jeg ikke gjør uttak?. Trodde kun skatt gjelder når man begynner å ta ut?
I så fall hva har dere gitt som opplysning i skattemelding?
Takk på forhånd
Norske plattformer som Nordnet, Pareto osv tilbyr ulike kontotyper for håndtering av gevinst.
Aksje og fondskonto er skattbar ved transaksjon hvis du selger en aksje.
Aksjesparekonto og IKZ utsetter skatten - AKS regner realisering som når du har tatt ut gevinsten fra konto, og IKZ gjør en annen type beregning ved uttak av konto.
Antar at utenlandske plattformer som IBKR ikke dekker disse kontotypene og dermed er transaksjonene skattbare ved transaksjon. Det vil si at hver eneste salg i daytradingen må føres opp og realiseres.
Fikk denne fra ChatGPT:
** IBKR og “vanlig konto”**
De fleste som bruker IBKR benytter en standard “margin account” eller “cash account” som ikke er en ASK eller investeringskonto. Disse fungerer som en vanlig verdipapirkonto, og gevinster og tap beskattes ved realisering.
Det er sikkert flere andre her som kan dette bedre enn meg så rett meg gjerne om jeg tar feil.
PS: Utenlandske plattformer rapporterer ikke gevinst/tap til skatteetaten, det er du selv ansvarlig for å få gjort. Du kan sikkert få hjelp av IBKR til å få en oversikt som du kan legge inn i skattemeldingen.
Du må dokumentere hver eneste handel og hver eneste overføring.
Men det er fortsatt relativt enkelt å finne tallet for gevinst/tap som du fører inn i skattemeldingen da det bare er saldo på kontoen ved årsslutt minus saldo på konto ved start av året justert for inntak/uttak.
Hei! Lite spørmål til dere som er drevne med utleie. Leier ut primærbolig i sin helhet da vi er i utlandet et år.
Den ble leid ut i oktober 24. Regner med at komm. Avg o.l da kun kan trekkes som 3/12 av totalen, eller kan jeg trekke alt som utgift?
I tillegg, renter på lånet, det får man jo allerede et fratrekk for, kan det også regnes som en utgift til utleien på noe vis?
Takk!
Punkt 2 er om fradrag
Nei, det gir ikke grunnlag for ekstra fratrekk.
Ja,jeg har sett denne, men den svarer ikke på om kommunale avgifter kan trekkes i sin helhet når utleieperioden er mindre enn ett år eller om det forkortes i forhold til antall måneder utleid.
Takk for svar
Edit:
Leietakerne krevde i øvrig elbil-lader installert før leie. Vi har ikke elbil selv. Fradrag eller regnes det som en oppgradering og ikke fradragsberettiget?
Du får fradrag for kommunale utgifter som er påløpt i utleieperioden.
Ift. elbil-lader så heller jeg mot prinsippet om fradrag for utgifter som fører til inntektservervelse. Hvor mye man kan trekke fra tenker jeg vil være betinget av hvor lenge du leier ut.
Tenkt eksempel: Inntekt fra utleie en måned til 15000 kr og fradrag for lader til 15000 tror jeg ikke vil fly.
Du finner ellers mye info her:
Er det virkelig slik at man må legge inn hver enkelt aksje man har kjøpt og solgt i løpet av året i skattemeldingen for utenlandske aksjer? (Jeg bruker IBKR). Jeg har en oversikt (PDF) over alt, men ser ut som jeg faktisk må føre en og en. Dette virker ekstremt tungvint. Er det virkelig så dårlige systemer hos skatteetaten?