Er fryktelig lite penger det er snakk om i dette tilfellet så ikke noe stress. Sendte en epost til ir og spurte om de hadde noe tips
Må si at jeg elsker det svenske skattesystemet her er all skatt du betaler på ISK (tilsvarer zero) uansett om du tjener (eller taper 🫣) millioner
Ingen ekstra skatt ved uttak som på zero
Det er en årlig skatt?
Jepp
Investeringssparkonto (ISK) är en sparform där du kan spara i exempelvis aktier och fonder. Istället för att betala skatt på vinsten betalar du en årlig skatt som baseras på värdet av dina tillgångar och insättningar.
Du betalar ingen skatt på vinsterna som du gör på ditt investeringssparkonto, men däremot betalar du skatt varje år på det sammanlagda värdet av dina tillgångar och insättningar, oavsett om du gör vinst eller förlust. Du ska inte deklarera de vinster eller förluster som du gör på ditt investeringssparkonto.
Fantastisk hva det sosialdemokratiske Sverige gjør for å beholde noe privat eierskap. Skatten på kontoen tilsvarer ca norsk formuesskatt, og det er ingen skatt på aksjegevinst.
Får jeg flytte Aksjesparekontoen inn dit før uttak eller? 
Jeg bruker ASK og IKZ, kunne hatt holding i tillegg, men det er foreløpig ikke aktuelt. Formuesskatt får jeg innen et år eller to (hvis ikke jeg vekter over i unoterte aksjer).
Alle har så klart ulike utgangspunkt, men all skatten jeg betaler ifm. aksjeinvesteringer er helt frivillig - jeg bestemmer når og hvor mye ut fra hva som er mest lønnsomt. Så jeg ville betalt lagt mer skatt i Sverige. Forskjellen er at gevinst blir «låst», men jeg har jo ikke tenkt å ta ut penger uansett.
I tillegg har vi skjermingsfradrag - har svenskene det?
Edit: Glemte også at i mange tilfeller kan man også klare å realisere tap. Hvis jeg vil inn i et «risiko-case» isolerer jeg den investeringen.
Du er nok et spesialcase siden du ikke betaler formueskatt.
Salg av aksjer fra ASK med betydeligt tap
Aksjene det gjelder er PCIB , PHO m.flere.
Har derfor noen spørsmål om realisering av tapet.
- Må alle de forskjellig aksjepostene selges helt ut av ASK ?
Eks.
Jeg har solgt meg ut av alle selskapene untatt 1 som jeg vil avvente.
Litt mere info
Det handler jo om å få pengene igjen på skatten og jeg har ikke inntekt stor nok .noen som kjenner seg igjen .
Du må selge alt og avslutte denne ASK kontoen for å få skattefradraget.
Nja. Jeg klarer ikke å tenke meg til et case der formuesskatten på aksjer ville blitt verre enn den svenske modellen.
Men hvis man stadig tømmer portisen er det jo en klar fordel å være svensk.
@ufo du må ha netto tap på aktuell ASK for at det skal bli fradrag av det.
Kan man flytte et selskap fra en ASK konto til en annen ASK konto og så avslutte?
Vi er i prosess med å etablere et AS hvor vi blir totalt sju eiere, alle gjennom egne holdingselskaper. I den forbindelse har jeg et spørsmål rundt strukturering av egenkapitalen:
Er det slik at vi kan skyte inn kapital direkte fra hvert holdingselskap, og at disse midlene i utgangspunktet kan tilbakebetales skattefritt dersom de senere tas ut som tilbakebetaling av innskutt kapital (f.eks. ved kapitalnedsettelse eller lignende)?
Jeg har også sett noen diskutere bruk av “private lån” fra eier/holding til driftsselskapet som en måte å få fleksibilitet ved senere uttak. Er dette en praktisk og vanlig løsning, og hvilke fordeler/ulemper bør man være oppmerksom på sammenlignet med ordinært EK-innskudd?
Er ikke ekspert på område, men har litt erfaring. Tilbakebetaling av innskutt kapital med kapital nedsettelse er litt mer krevende, tidsmessig og papirmessig. Det kan nok være bedre med lån, men det spørs på omfang og tidsperspektiv. Hva driftsselskapets behov for kapital er påvirker vel valget også. Husk at man i teorien ikke kan drifte med negativ egenkapital.
Takk for svar, vi har ett håp om at vi trenger lite av innskutt kapital.
Ved stiftelse av selskapet kan dere skyte inn både aksjekapital og overkurs, overkursen kan tas ut tilbake til aksjonærer skattefritt senere uten kapitalnedsettelse. (Kun GF vedtak trengs). Skal man sette ned aksjekapitalen må det meldes til Brreg med kreditorfrist. Også fult mulig med lån mellom selskapene, men da bør låneavtaler være på plass. Og uansett vil jo stort sett eventuelle kapitalinntekter dere får fra selskapet være skattefritt til deres holdingselskaper med bakgrunn i fritaksmetoden. (Med unntak av 3% skatt på utbytte)
Okei, ja det jeg lurer på er om vi får det skattefritt ut fra holdingselskapet til privatkontoen. Er det slik at så lenge det er overkurs så er det kanskje da letteste måte?
Overkurs er skattefritt, og tilbakebetaling av innlånte penger er skattefritt… dog om du låner inn penger er minimumsrente såvidt jeg vet lik skjermingsrente.
Man kan ikke låne inn til 0% rente.
Dobbeltsjekk med regnskapsfører er sikkert lurt.
Okey supert, ja skal sjekke opp. Takk for svar
Du kan låne inn til 0% rente men det må foreligge en låneavtale. Det vil jo imidlertid være fornuftig å ta rente tilsvarende skjermingsrenten, da skatt på denne renteinntekten vil være 22%, mens på rente som overstiger skjermingsrenten vil den være omtrent tilsvarende utbyttebeskatning.