Dette her var nyttig informasjon, og noe jeg hadde null kunnskap om. Takk for tipset, dette skal jeg huske til neste gang/innskudd!
Hvor store summer snakker vi før dere gidder å opprette ask for innskudd/investering?
Er det slik at for oss privat investor, så er det slutt på fradrag for Tradingview, Finansavis, internett, osv?
Må være næringsdrivende?
Jeg har ført det inn, lagt ved kvitteringer og alt har vært ok.
Jeg har ført det inn, droppet alt av kvitteringer og også fått det godkjent
Du får skjermingsfradrag på ny ask, men bare på «startkapitalen» (uttak reduserer grunnlaget). For å være på den sikre siden skraper jeg sammen større beløp på en eksisterende ASK til ett større innskudd før jeg starter ny konto.
Noen som kan hjelpe med å avklare hvordan inngangsverdien skal håndteres skattemessig for QGAS-aksjene vi fikk i forbindelse med utskillelsen fra QEC?
Vi fikk jo QGAS-aksjene gratis. DNB viser foreløpig 0 kr i inngangsverdi, mens jeg har sett at andre banker har registrert en verdi.
Er det riktig at QGAS skal ha 0 kr i inngangsverdi, eller skal en del av den skattemessige inngangsverdien på de opprinnelige QEC-aksjene overføres/fordeles til QGAS etter en bestemt beregning?
Et annet spørsmål er hvordan jeg finner riktig skattemessig inngangsverdi på QEC. Jeg har eid QEC over flere år og har hatt både flere kjøp og salg underveis. Skal dette beregnes ut fra historikken i VPS/Nordnet, og hvordan håndterer man kjøp og salg når beholdningen har endret seg flere ganger?
Finnes det et sted hos Skatteetaten eller i skattemeldingen hvor man kan se den skattemessige inngangsverdien på den QEC-beholdningen man hadde da QGAS ble skilt ut?
Målet er å finne ut hva som faktisk skal være riktig inngangsverdi på QGAS, slik at dette blir korrekt skattemessig den dagen aksjene eventuelt selges.
har du skjekket transaksjonshistorikken din?..evnt. kan du ta kontakt med nettmegleren din.
Tror du de vil beskatte de enorme verdiene som ligger i pensjonen til alle toppolitikere og verdien av bondegårdene til folk som Vedum??
PS: Tviler sterkt på det for egen del
DNB har elendig kundebehandling, den AI greia deres fra 2008 funker dårlig så får sette av en hel dag og vente i telefonkø
du har vel ikke innestående over 100k i verdier hos DnB…der de krever gebyr?
det skal kunne gå an å sende en meldning til saksbehandler?
Skal se i dag om jeg får tak i dem. Takk for info vedr. gebyr.
Ville sjekket VPS .no kontoen, den bør vise noe om hendelsen før og etter dato. Du har fått en rettighet siden du eide aksjen, så ingen ting er gratis. Hva DNB velger å vise tror jeg er mindre viktig, da verdien er en sak mellom deg og skattemyndighetene
Jeg har samme case som @hgsd300 her, fikk aksjene gratis og bruker DnB. Jeg har solgt mine aksjer i QGAS og ser at DnB nå viser realisert gevinst lik hele salgsbeløpet. På vps.no finner jeg ingenting.
Jeg spurte ChatGpt og svaret der var :
Akkurat denne situasjonen er spesiell, og det er et svært relevant spørsmål.
Da QEC ble reorganisert i januar 2026, fikk aksjonærene 1 ny QEC-aksje og 1 QGAS-aksje for hver gammel QEC-aksje de eide. Dette var ikke en ordinær utdeling med kostpris 0, men en omorganisering der den opprinnelige inngangsverdien må fordeles mellom de to aksjeklassene.
Det mest interessante er at det ser ut til å finnes eksplisitt informasjon i Questerres sirkulære om norsk skattebehandling. Flere investorer har sitert følgende formulering fra selskapsdokumentene:
For Norwegian tax purposes … input value on each Common Share will be split equally between each New Common Share and Series 2 Preferred Share issued.
Hvis denne gjengivelsen av sirkulæret er korrekt, betyr det:
Hadde du 10 000 QEC-aksjer med samlet inngangsverdi 20 000 kroner før omorganiseringen,
så blir inngangsverdien etter omorganiseringen fordelt:
10 000 nye QEC-aksjer: 10 000 kr inngangsverdi
10 000 QGAS-aksjer: 10 000 kr inngangsverdiAltså en 50/50-fordeling av den opprinnelige inngangsverdien mellom de to aksjeklassene.
Dersom du senere solgte QGAS, er det derfor sannsynligvis ikke riktig å bruke inngangsverdi 0. Da vil gevinsten bli overvurdert. I stedet må en del av den historiske inngangsverdien du hadde i QEC flyttes over til QGAS. Dette er også i tråd med hvordan spin-offs og lignende reorganiseringer normalt behandles skattemessig internasjonalt.
Dere kan vel sjekke om inngangsverdien på aksjene i QEC ble justert etter utdelingen. Hvis den ikke ble det er det vel korrekt at inngangsverdien på aksjene i QGAS er 0.
Helt så enkelt er det vel ikke.
Vi ser jo at DnB pr. nå setter inngangsverdi til 0 på QGAS og hele inngangsverdien på QEC. Det vi undres på er om DnBs håndtering så langt er riktig, og svaret fra ChatGpt tyder ikke på det. Jeg tar det med ro siden jeg også har solgt QEC og det er jo det samme for meg om fradraget/inngangsverdien kommer på kun QEC eller blir fordelt. Jeg tolker også DnBs utregning av realiserte verdier som foreløpige, de skriver selv at de “tar forbehold om at det kan forekomme feil eller mangler i den informasjonen som vises i avkastningsverktøyet, og kan derfor ikke ta ansvar for informasjonens riktighet.”. Men når de skal rapportere til skattemyndighetene ved årsskiftet bør de jo ha rettet opp i dette hvis det skal fordeles.

Ingen fordeler!