Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Hei!

Prøver å legge inn fradrag for ulike aksjerelaterte kostnader (abonnementer, kjøp av pc o.l) nå, men jeg er litt usikker på hvordan dette gjøres i praksis da dette er første gang jeg i det hele tatt endrer på skattemeldingen min :sweat_smile: Jeg har da valgt å legge inn disse under “Forvaltningskostnader”, men er det slik at alle kostnader slås sammen og legges inn under en og samme post? Er det i så fall noen plass man skal legge inn en forklarende/utdypende kommentar på hvordan man er kommet frem til summen man har skrevet inn? Jeg klarer nemlig ikke å legge inn noen opplysninger, får bare muligheten til å huke av en boks hvor det står “det manglet opplysninger”

Nei, fikk skattemeldingen på onsdag, og pengene i dag.

1 Like

Hei @roblar

Det er riktig, hele summen føres slik du har lagt det frem. Det er først når/hvis du kontaktes av ligningsvesenet, du må legge frem begrunnelse for summen.

1 Like

Noen som har fått skattemeldingen iløpet av helligdagene i påsken og dermed kan bekrefte at de sendes ut da også?

Venter fortsatt så regner med de siste blir sendt ut i morgen og onsdag da som er siste frist for utsendelse?

1 Like

Får først tilgang til gamle oppsettet 7. april så ingen hast.

Jeg må i hvertfall vente til den gamle er tilgjengelig med å fylle ut av ulike årsaker. Hvor finner dere gamle post 3.3.7 i nytt oppsett?

Samme her. Sendte mail til dei for å spørre om det samme. Dette var før påske, så har ikkje fått svar enda.

Noen som har prøvd å legge til kosten av feks Tekinvestor abo eller lignende abo?

Mener den heter Forvaltningskostnader i ny, uten at jeg har fått min egen enda.

Når man lignes som ektefeller og en part har skattbar formue (>3.0m), mens en har 0 eller negativ formue: vil formuene automatisk slås sammen, eller må man justere formuesverdien ned i den enes skattemelding og tilsvarende opp i den andres?

Hei!

Fått en solid restskatt pga noen gevinster i 2020 på esg raketter, og innser nå at restskatten var litt mer brutal enn jeg trodde.

Spørsmålet mitt er: kan jeg få fradrag på abbonement som finansavisen, og kan jeg få fradrag for mobilkjøpet mitt som jeg gjorde i 2020 som jeg bruker hele tiden for å drive med aksjer? Kjøpte en Iphone 11 pro max til 11990 feks. Hva skal jeg da evt føre inn på fradrag?

Ja og ja.
Finansavisen går nok 100%, mobil blir verre. Jeg tok med internett hjemme på ca 20% av total kost f.eks…
Beløpene skal inn under forvaltningskostnader

Tusentakk for svar. Er der noen andre poster jeg kan tenke på? Hvor finner jeg ut om de har lagt til alle kurtasjekostnader og vps årsavgift? Finner for øvrig ikke ut hvor mye årsavgiften til vps er…

La mitt inn på verdipapirforvaltning. Spurte i skatteetatens “chat” uten at de visste noe mer.

5 laks tilbake på skatten så helt ok.

1 Like

La du inn mobil? Eller var det chromebook?
Legger inn 50% av mobilen med meg og 100% av fa vertfall.

Jeg har gratis mobil og bruk. La inn utgifter til tekinvestor, tradingview, realkurser, avis og litt internett.

er dere tradere som hovedjobb dere som legger inn data og telefon som kostnader knyttet til dette? Eller kan alle som sparer i aksjer og trader føre opp internett, eventuelt ny data osv som blir brukt til å kjøpe selge aksjer?

1 Like

Spørs vell på størrelsen på porteføljen og sikkert på hvor store gevinstene er. Men for min del ble gevinster større enn hovedinntekt og vil derfor prøve å få de avdragene jeg kan få. når 50% av en mobiltelefon utgjør en svært liten del av gevinst så tenker jeg det må være noen muligheter.

hvor går grensen på om man får avdrag på disse tingene da?

hvilket beløp la du inn? 10-15k