Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Har ikke peiling. Derfor jeg spør litt rundt selv:P

Om fradraget godkjennes eller ei, avhenger av din argumentasjon som du bør vedlegge selvangivelsen.

Argumenter som taler for at fradraget bør godkjennes er:

Porteføljen din er av en viss størrelse (for eksempel over 100.000 kroner).
Normalt vil det også settes krav til et visst antall kjøp og salg i løpet av året. Det må likevel kunne argumenteres for at også status quo-porteføljer kan resultere i fradrag. Det at du ikke har rørt porteføljen, kan jo være en konsekvens av dine analyser.
Tidsskriftet er fagorientert (det er lettere å få fradrag for abonnementsutgifter til Kapital og Dagens Næringsliv enn til lokalavisen).
Utgiftene er tett knyttet til aktiviteten. For eksempel kjøp av aksjeanalyser eller andre aksjetjenester.

Mange av utgiftene kan det være naturlig å trekke fra en andel av. For eksempel halvparten av utgiftene til Kapital.

så jeg kan prøve å få avdrag på pc jeg kjøpte i 2020 for å trade med? + internett kostnader?

1 Like

Men på forvaltningskostnader er det ikke mulig å legge ved begrunnelser?
Finner ingen plass jeg kan argumentere. Men for å si det slik jeg ber om 10k i skattefradrag og porteføljen som er brukt i eksempelet er en del mindre enn min.

finner heller ingen plass hvor man kan begrunne eller argumentere. og hvor mye er vanlig å føre opp 50 % av pc verdi og 50 % av internett verdien eller 100%?

#300k i rest skatt :frowning:

3 Likes

Mobil eller pc MÅ en ha for å drive med kjøp salg av verdipapirer. Reparasjonskostnader til en pc eller mobil av dette gjelder jo også for så vidt. En kjøper jo ikke ny mobil og pc hvert år, og brorparten blir jo brukt i privat sammenheng, så det kan være lurt å stykke dette opp i for eksempel en prosentandel av det en ca bruker mobil/pc til å tjene penger som er skattbare med. Si for eksempel at en bruker mobilen 20 prosent i året til å erverve seg info til ett eller flere verdipapirer en også kjøper og selger. Koster da mobilen 10000 kr hadde jeg skrevet av 2000kr i en 5års periode. (viss du har planer om å ha telefonen i 5 år) 20prosent av Internett kostnad må også føres opp. Om en har kontor rekvisita, kjøper aviser, kjøper abonnement på finansielle sider der en erverver seg info ang verdipapirer føres dette opp i sin helhet. VPS gebyr må også huskes. Hele regnestykket er det veldig lurt og holde kontroll på hva som er ført på hva, ettersom du oppgir kun en hel utgift.

En kan også føre opp donasjon som en fratrekk på skatt. Hele beløpet fra kr 500 og opp til 12500kr i donasjon til en organisasjon (mener det er listet hos skatteeteaten av godkjente organisasjoner)
Om en er giver til Norsk Luftambulanse på månedlig basis kan muligens dette skives av (sjekk listene)
Jeg personlig fører opp i år 2000kr donert til barnekreftforeningen og Movember Foundation for 2020.

1 Like

Takk for god info. Hvor finner jeg vps årsavgiften? Kan ikke huske å ha betalt den:P

Hei marrot 18
Jeg solgte en tapspost i fjor. Her var ikke kurtasje tatt med i og med at det dreide seg om netto tap som er fradragsberettiget. Følgelig gikk jeg inn på min vps-konto og fant der et relativt betydelig kurtasjebeløp, grunnet mange kjøpshandler i den aktuelle aksjen. Dette er fradragsberettiget. Hvis du ikke finner denne rubrikken på din vps-konto så må du gå inn på innstillinger, der du kan tikke av hvilke rubrikker som du vil skal være synlige.
Vedr årsgebyr vps, så fikk jeg tilsendt dette via faktura fra dnb som jeg bruker. Årsgebyret baserer seg på marketsverdi ved årsslutt. Har du under 100.000 er det intet gebyr. Mellom 100.000 og en mill er gebyret på 400kr. Gebyret er også fradragsberettiget.
Begge fradrag føres i post 3.3.7, andre fradrag dersom du får gammel versjon av skattemeldingen eller under forvaltningskostnader dersom du får den nye.
Lykke til
Mvh
boella

Her er svaret eg fikk angående forvaltningskostnader:
“Hei, når du krever fradrag for utgifter du har hatt i forbindelse med for eksempel forvaltning av aksjer, er du kun beløpet som skal føres opp i skattemeldingen i første omgang. Dersom skattekontoret i ettertid ber deg dokumentere disse utgiftene, må du sende inn etterspurt dokumentasjon.”

Men dette som skrives om feks internettkostnad er litt spennende syns eg. Kor mange trader snakker vi om her? Trades det på heltid?

For min del så hadde eg kanskje 40-60 handler i fjor kanskje. Og hovedsaklig så har desse handlene blitt gjort i friperioder.
Bør eg kunne føre 20% internettkostnad da? Størrelsen på porteføljen er langt høyere enn dei 100k som nevnes forøvrig.

Det skal ikke begrunnes eller argumenters i skattemeldingen. MEN, om du blir spurt må du argumentere og oppgi dokumentasjon i forbindelse med avskrivningen.

1 Like

takk knauz! hadde 4000 trades i fjor så rett og rimelig å kreve 100% på internett, ny laptop, og hvor mye er vps avgift på ?+ realtidskurser da også.

1 Like

åja så man må velge enten minstefradraget på 107 000 eller de andre tingene, og lønner seg ikke da om det ikke overstiger 107k ? Trodde forvaltningskostander var utenom? Kan det stemme da?

Det handler ikke bare om kjøp/salg du gjør. Det handler like mye om hvor mye tid du bruker av ditt private internett til å lese deg frem til hvilken investering du vil gjøre med dine private penger. Når en gjør en investering er det å sette private (allerede beskattet) penger i spill, for å tjene mer skattbare penger. Da skal alle reelle utgifter en har hatt, vedrørende skattbar inntekt, skives av som av som fradrag på skatten.
Som regel blir ikke dette store beløp i året, men penger er penger. Og det er garantert god timebetaling om du bruker 10min på dette hvert år.

eksempelet er, om du har fast jobb på kiwi. her har du skattbar inntekt. alt vel.
inntekten du har på kiwi, vil du bruke på å tjene mer penger. Altså MER skattbar inntekt.
Om du kjøper en hammer og sag for så å arbeide som snekker på fritiden og får ekstra skattbar inntekt. Eller om du kjøper pc med internett, for så å lese deg frem til en investering du vil satse på, og tjene skattbar inntekt på dette viset, har lite å bety for skatteetaten.
Poenget er, om du kjøper spiker eller internett for å gjøre jobben som gir deg skattbar inntekt er utgiftene du hadde fradragsberettiget.

kjøp/salg kurtasje er også viktig å sjekke og få med. :slight_smile:

2 Likes

knauzz, for mitt tilfelle da? skal det føres opp eller ikke på forvaltningskostnader? NHY1024 gjorde at jeg ble litt usikker siden han snakker om minstefradraget, og om det ikke overstiger det så fører man ikke opp.

Takker for info :slight_smile: Kurtasje for kjøp/salg trur eg at Nordnet ordner automatisk om eg ikkje tar heilt feil. Mulig noen andre Nordnet-kunder kan verifisere det?

1 Like

Minstefradraget angår vel kun lønnsinntekt? Mener at kapitalinntekter kommer utenom.

1 Like

Hos Nordea er kurtasje allerede bakt inn i kjøp/salg kursene. Ikke noe å hente der.
Forvaltningskostnader går ikke på bekostning av minstefradraget.

2 Likes

jepp.

Det der hørtes rart ut…