Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Minstefradraget “strykes” i det du endrer og legger til mer fradrag, og oppdateres etter du har endret det. Litt usikker på hva NHY1024 mente at det “kun kan benyttes istede for”

Anbefaler at du går inn på skattemeldingen, for så å gjøre dine endringer, klikk på “se gjennom” før det sendes inn til skatteetaten. Da ser du om minstefradraget er “strøket” og oppdatert med dine endringer. Mener også skattemeldingen kan endres om du trykker “send inn” det var hverfall slik i fjor. Den kan endres og sees igjennom helt frem til 30 april er vel som er frist i år.

altså det høres jo rart ut om forvaltningskostnader skulle spise opp minstefradraget? da har det jo ingen hensikt?

ja, må si jeg ikke forsto helt hva som var ment med det.

3 Likes

takk uansett, da legger jeg til mine forvalt kostnader og så ser jeg gjennom at de ikke har strøket minstefradraget før jeg sender inn.

1 Like

Det er litt forskjellig det der med kurtasjen hos aktørene, som regel er alt ok på “aksjeoppgaven” skal vel det være listet? Litt usikker i farten.

Men hos sparebank 1 er det kurtasje til ett gitt nivå av kjøp/salg.

jeg kjøper eller selge ikke så mye da jeg sitter på hendene for tiden, men har en 200kjøp/salg * kurtasjen i året så blir det litt penger det også.

har tidligere ført opp dette.

tror ikke man trenger oppføre kurtasje lenger da det skal gå automatisk fra bankene?

Du ser raskt om du mangler 100 000 på minstefradraget :rofl: da må du trykke esc knappen asap :laughing:

1 Like

Jeg har ikke funnet kurtasje i min selvangivelse med data fra dnb

hvilken bank bruker du? og hva koster kurtasjen?

hos meg sto det under fradragsberettighet tap, altså kurtasjen. regn over å se om det stemmer med antall handler du har hatt i sum.

1 Like

Brukte DnB i 2020, og kurtasjen totalt er over 40k

så du skrev dnb etterpå ja.

Mener det skal være listet på aksjeoppgaven. Men tidligere måtte en følge med at sum(mer) og antall stemte overens. Så skulle dette føres som fradrag.

Det er 4-5 år siden jeg gjorde dette sist, da det har vært mindre kjøp salg å følge med på.

Og har du over 40k i kurtasje hadde jeg virkelig gjort en innsats på å funnet ut av det.
Da har du rundt 800 kjøp/salg eller noe sånn i fjor?

Ville lest i rettledninga til skatteetaten ang dette. Viss jeg har tid til overs så skal jeg forske litt på det selv.

1 Like

Jeg fører fradrag aviser, investech xtrainvestor, DinePenger, pc avskriving, fiber delvis. Forsøk, det er verdt det

1 Like

3,5 K bare. Handlet lite i fjor og tenker det skal være fair begge veier. :slight_smile: Men rask liten tusenlapp uansett.

Kurtasjen bakes inn i kjøps/salgskursene og er ikke oppgitt som egen post i selvangivelsen (DNB kunde).

4 Likes

Det samme gjelder Nordnet.

Jeg ser at minstefradraget på 107k gjelder lønnsinntekter - så hvis man skal krevefradrag for pendleutgifter mm ifbm lønn, så må det overstige 107k for å få effekt,

Men det er nok som flere andre her sier at det gjelder egne regler for finansinntekter. Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg har feilinformert her og legger meg flat. Synes ikke skatteetatens informasjon om tema er særlig klargjørende.

4 Likes

Post 3.2.1

3.2.1 Minstefradrag i egen inntekt

Gjelder for inntektsåret 2020

Denne posten viser hva du har fått i minstefradrag. Minstefradrag er et standardfradrag som alle som har arbeidsinntekter og/eller pensjon får. Summen er fylt ut automatisk ut fra opplysninger om inntekt og/eller pensjon.
andre fradrag påvirker ikke minstefradraget, bare å skrive så blekket spruter :money_mouth_face:

3 Likes

kan bruke denne

Hei Springer
Fint at du nå har kommet inn på riktig tråd og ikke fremdeles er inne på fjorårets.
Forstår det slik at du mener at det ikke er noe å hente på å fradragsføre kurtasje, Det er desverre feil. Nå er det slik at kurtasje er fradragsberettiget.
Vil anbefale at du leser litt tilbake i denne tråden 2021, der finner du bekreftelse på at du kan få fradrag for kurtasje.
Mvh
boella